מה חשוב לדעת על החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה

מה חשוב לדעת על החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה

מאז ומתמיד, אחת הבעיות הקשות ביותר ביחס שבין מעסיקים לעובדים היתה העובדה, שהרבה מאוד מעסיקים ניסו לפגוע בזכויות של העובדים. יש מעסיקים שלא מכירים בהכרח את כל דיני העבודה ואז הפגיעה נובעת מחוסר ידיעה, תום לב, והיא מתוקנת ברגע שמפנים את תשומת ליבם לכך. אך יש מקרים, לצערנו, בהם הדבר נעשה בכוונה תחילה, מתוך מחשבה של המעסיקים, שהעובד חלש יותר, ולכן אפשר לפגוע בזכויות שלו.

למדינה יש אינטרס ברור שזה לא יקרה. המדינה מכירה בכך שהעובד הוא חלש יותר מהמעסיק, מסיבות שונות, חברתיות, כלכליות, משפטיות, היסטוריות, ולכן היא יצרה את כל הרעיון של דיני עבודה ומה שעומד מאחורי זה, והיא מקפידה לשמור עליהם. בין היתר, באמצעות החור להגברת האכיפה של דיני עבודה כפי שחוקק בשנת 2011, מתוך כוונה להגביר כאמור את האכיפה ולמנוע ממעסיקים אפשרות לפגוע בזכויות של העובדים.

כמדובר על פגיעה בזכויות עובדים, הכוונה היא כמובן לכולם, אך כיום אנחנו יודעים שיש עובדים הרבה יותר חלשים בחברה, ואלה עובדי קבלן. מדובר על עובדים שמועסקים על ידי חברה שמספקת שירותים בתחומים שונים עבור עסקים או גורמים פרטיים. בדרך כלל, מדובר על שירותים בסיסיים, כגון, אבטחה, הסעדה, ניקיון, סיעוד ועוד. אותם עובדים אינם נחשבים למועסקים רגילים, לפחות לא בהתחלה, ולכן קל מאוד לפגוע בזכויות שלהם.

חשוב להדגיש כאן, שבדרך כלל מדובר על עובדים שמגיעים ממעמד כלכלי נמוך, עובדים עם השכלה נמוכה, לא פעם מדובר בכלל על עובדים לא ישראליים, לעיתים מדובר על עובדים מבוגרים או צעירים מאוד, כלומר האפיון הכללי שלהם הוא, מדובר בעובדים שמראש יש להם הרבה פחות כוח ממועסקים אחרים בשוק.

מה אנחנו צריכים לדעת על החוק להגברת אכיפה

החוק למעשה נועד, בראש ובראשונה לקבוע כללים וסנקציות על מעסיקים שמפירים את חוקי העבודה ופוגעים בזכויות של העובדים. זה יכול לבוא לידי ביטוי דרך עיצומים וקנסות ממשרד העבודה, זה יכול לבוא לידי ביטוי גם בדרכים אחרות, למשל פרסום עסקים שעוברים על החוק בפומבי, על מנת שעובדים פוטנציאליים ידעו זאת וגם בתי עסק שעובדים איתם, ידעו שאותם עסקים עוברים על החוק.

כמובן, שכל תהליך האכיפה נעשה מול גורמים שונים במשרד העבודה וכן מול בתי המשפט, כך שהעסק יכול להיענש בצורות שונות, בפרט בעיצומים כספיים משמעותיים.

דוגמא טובה לכך, אנחנו יכולים למצוא במקרים בהם בודק שכר מוסמך של משרד העבודה, יגלה שהעסק איננו עומד בתנאי החוזה ואיננו משלם לעובדים את מה שהוא נדרש או מעלים מהם זכויות כספיות מסוימות. זה בדיוק תפקידו של בודק שכר מוסמך, הוא צריך להיות מסוגל לאתר נקודות כאלה ולהתמודד איתן, על מנת שהעובד יקבל את כל הזכויות שלו ולא יינזק.

הוסף תגובה