מה ישראלי בעיניכם / הישראלי – טיפוס אנוכי, חסר התחשבות, רעשן, אגרסיבי ויהיר

ישראליות היא מנטליות תרבותית מושרשת

 

ישראליות היא מנטליות תרבותית שהשתרשה באוכלוסיה שחיה במדינת ישראל מאז יום הקמתה ועוד לפני כן. זוהי תרבות שאינה ניתנת לשינוי בקלות כי הוא טבועה עמוק בשורשי התרבות המקומית.

 

להיות ישראלי, במהות, זה למעשה לחשוב רק על עצמך, לא להכיר בזכויות של אחרים, לשים את האינטרס האישי מעל לכל אינטרס אחר ולפעול למען ההישרדות האישית במקום למען הצרכים של הכלל.   

 

 

 

ישראלי אינו אירופאי

 

באירופה המערבית הקלאסית המצב הוא שונה. התרבות היא תרבות מנומסת ומתחשבת. כתוצאה מכך, החיים של הפרט קלים יותר, כי אנשים אחרים רואים אותו, מתחשבים בו ומקלים עליו את ההתמודדות היומיומית.

 

בישראל, התמודדות האישית היא קשה, כי אין מי שמקל עליך. אף אחד לא ממש רואה אותך, אף אחד לא מוותר, אף אחד אינו מוכן לתת זכות קדימה לאחר, אף אחד אינו מנסה להבין את הצד האחר. כך יוצא שכל אחד למעשה חייב להגן ולשמור על עצמו ולהשקיע בכך אנרגיה מרובה, כי אחרת יבלעו אותו, ידרסו אותו וינצלו אותו – והישראלי כמובן אינו מוכן להיות פראייר של אף אחד.    

 

 

 

 

הישראלי אינו רואה את האחרים אלא רק את עצמו

 

הישראלי רואה רק את עצמו – בכל דבר. הוא בטוח שהכביש הוא שלו – לכן הוא נוסע איך שבא לו. הוא בטוח שהטבע הוא שלו – ולכן הוא מרשה לעצמו ללכלך ולהשאיר אשפה בכל מקום שאליו הוא מגיע. ברור לו שכולם עובדים אצלו – ולכן הוא אינו יודע להגיד תודה או בבקשה. ההתנהגות שלו היא בוטה – כי זו הדרך היחידה שבה הוא יכול לגרום לאחרים לראות אותו.

 

במקום שאף אחד אינו רואה אף אחד – כל אחד חייב לצעוק. זו הסיבה מדוע הישראלי הוא רעשן, בוטה, מושך תשומת לב ותמיד מנסה לבלוט. אם לא תבלוט או תצעק – מי ישמע אותך? תרבות הדיון הישראלי היא צעקנית, בדיוק כמו כל תופעת הישראליות, משום שללא צעקות אף אחד לא ישמע אותך. אם תלחש או תדבר בשקט – יתעלמו ממך, יקחו ממך ויזלזלו בך.

  

 

 

 

הישראלי הוא הריאקציה ליהודי הגלותי הכנוע והמבוהל

 

ישראל הוקמה על חורבות היהדות הגלותית המושמדת. אם היהודי הגלותי התגלה כטיפוס כנוע, "כצאן מובל לטבח", מתרפס, חלש ומובל – הרי שהישראלי הצבר בנה את כל תפיסת הזהות שלו כהיפוך ליהודי הגלותי וכתשובה מוחצת לזהותו המתרפסת: הצבר הישראלי הוא קוצני מבחוץ, אגרסיבי, אגואיסט, תובע את זכויותיו ורעשני. אף אחד לא יגיד לו מה לעשות והוא תמיד יראה לכולם כמה הוא צודק.

 

זוהי התרבות הישראלית הטיפוסית: היא גאה מדי בעצמה, מחשיבה מדי את עצמה, אינה מוכנה ללמוד מאף אחד אחר, בוטה ואלימה, אינה רואה את האחר אלא רק את עצמה ובטוחה שהיא מרכז העולם כולו.

 

 

וטיפ לסיום: בדרך כלל, כל מי שלא מצליח להיטמע בתוך הישראליות או מי שקשה לו לשרוד במדינת ישראל הוא פשוט אדם בעל נימוסים זרים שלא למד להתנהג כמו ישראלי טיפוסי.

הוסף תגובה