מה סיכויו של יאיר לפיד בבחירות הקרובות נגד נתניהו?

עצם היותו של יאיר לפיד ראש ממשלה מכהן גם אם זה בממשלת מעבר זה אמור להעניק לו כמה נקודות זכות בצורת מנדטים בנוסף לאלה שהיו לו אם היה הולך לבחירות כראש רשימה. ייתכן מאוד כי מדובר במנדטים ספורים, שלושה או ארבעה, אך אם הוא יטול אפילו אחד או שניים מרשימת הליכוד בראשות נתניהו זה יכול בהחלט להכריע.

מדברים כל הזמן על מספר המזל 61 שנתניהו שואף אליו כדי להקים ממשלה על ימין מלא.

מעמדו של לפיד כראש ממשלה מכהן כאמור מעניק לו מקדמה של מספר מנדטים, אך אם הוא יקח אותם מהשמאל הרי שהוא לא עשה דבר, שכן זה יכול לגרום למפלגה כמו מרצ להעלם מהמפה ומאחר ומדובר בהכרעות של גושים שתיית מנדטים ממפלגת שמאל יהווה נצחון פירוס בעבור לפיד ולמחנה שנגד נתניהו. כך שהמנדטים שיתוספו ללפיד חייבים לבוא מהימין ולא על חשבון מפלגה מהשמאל.

כדי להכריע את הבחירות ולו בהפרש של מנדטים ספורים, על לפיד לנצל באופן מלא את עובדת היותו ראש ממשלה מכהן וגם לגיטימי. זאת לאחר חוסר הלגיטימציה שנעשה לנפתלי בנט בצורה מרושעת מצד נתניהו וחבר מרעיו.

בנט מול נתניהו היה ראש ממשלה חיוור ואפרורי שלא עובר מסך עם כיפה קטנה על ראשו הקירח וזאת הסיבה שהוא לא נסק בסקרים. הסיבה היא לא ממש בהכרח שהוא עמד בראש מפלגה בעלת חמישה מנדטים נטו.

לפיד לעומת בנט הינו בעל מראה טלויזיוני שופע שיער בעל חזות נאה שבהחלט יכול להתמודד בהצלחה מול נתניהו אשר יש לו שיער המודבק לראשו ובזוויות לא מחמיאות הוא נראה קירח לא פחות מאשר בנט.

אז איך יאיר לפיד צריך להתנהל כדי להכות את נתניהו. כדי ליצור לעצמו תדמית של ראש ממשלה שראוי להיבחר בבחירות הקרובות עליו יום יום להופיע בטלויזיה תחת הדימוי של מנהיג פעלתני וכן להופיע במחנות צבא, לבקר במעונות קשישים, בישובי הפריפרייה – בעיקר בעוטף עזה. עליו להיות בקשר עם ראשי כוחות הביטחון והצבא ולהיות מתואם איתם כדי למנוע פיגועים רצחניים. פיגוע רצחני אחד יכול להיות קריטי לגבי לפיד שכן הימין העוין פה ייחס זאת לחוסר היותו דמות על רקע ביטחוני הולם. על לפיד להיפגש תוך כדי לחץ של לוח זמנים צפוף עם כמה שיותר מנהיגים מהעולם, בעיקר מנהיגי מעצמות תוך כדי זה שהוא יקביל את פניו של נשיא ארצות הברית בנתב״ג באמצע חודש יולי. זה הוא אירוע שמן הראוי לשדר אותו בלופ בתשדירי השירות וברשתות החברתיות.

טענות נגד הכישורים שלו כראש ממשלה על רקע ביטחוני צריכות להיות מופרכות בעובדה שגם בן גוריון ואשכול היו חסרי ניסיון ביטחוני ושניהם עמדו בראש מלחמות ישראל בהצלחה יתרה.

על הטענה האווילית של חוסר השכלה הולמת, בהיות לפיד חסר תעודת בגרות, צריכה לבוא הטענה המיידית שגם לבן גוריון ואשכול לא הייתה תעודת בגרות ושום השכלה פורמלית וזה לא הפריע להם להנהיג בהצלחה את העם.

אם ישוו את ההשכלה המרשימה של נתניהו באוניברסיטה יוקרתית בארצות הברית, יש להציג לעומת זאת את ספריו הרבים של לפיד – ספרי מתח ורומנים, הביוגרפיה המרשימה שלו על אביו טומי לפיד וכן מחזות ותסריטים שהוא כתב (ומה עם פזמוניו כמו "שיר לאהובת השטן"?)

בכלל, יש להעמיד את התדמית הישראלית הצברית של לפיד מול התדמית האמריקנית של נתניהו על האנגלית המרשימה שלו שבהקשר זה לא אמורה להיות רלוונטית. אגב, בשלב מסוים חשב בנימין נתניהו להתאזרח בארצות הברית ואף שינה את שמו לבינג'מין ניתאי, עובדה שמן הראוי שהציבור ידע אותה.

צריך להדגיש את העובדה שלפיד הוא דמות הצבר האולטימטיבית, הדבר הכי ישראלי שיש, וגם מתאגרף ובעל חגורת ג'ודו שגם פורט על גיטרה.

לפיד יכול גם לשלוט על עניין הורדת יוקר המחייה בכך שהוא ידאג להורדת מס על מוצרים וכך מחירים יירד. בעצם הוא יכול לנהל כלכלת בחירות כמו יהורם ארידור ב1981, דבר שסייע לליכוד להמשיך ולהיות בשלטון למרות סקרי דעת קהל שלא הראו זאת. אז אם בליכוד ובציבור אוהדי נתניהו לא מבינים זאת צריך החלק השפוי במדינה להבין כי בדו קרב בין נתניהו ולפיד יש לתמוך בלפיד, גם אם עיניי החסידים השוטים טחו ראות ומהבין כי מי ששולט במדינה זאת אשתו הצרחנית והשתלטנית ובנו הבעייתי והמלחיץ. את הצרחות שלה ואת המשפט: "אם ביבי לא בשלטון שהמדינה תישרף" צריך גם כן לשדר בלופ. זה לפי שיטתו של היועץ ארתור פינקלשטיין שבהתמודדות הראשונה של נתניהו מול פרס יעץ להביא אין ספור פעמים עד לזרא את הצילום בו פרס וערפאת הולכים חבוקים כמו זוג לחופה על רקע ניפוץ שמשות, צילום שהיה מכריע לגבי תוצאות הבחירות בהן זכה נתניהו לאחר רצח רבין.

יש להניח שנתניהו מתפוצץ מבפנים ומבחוץ לנוכח העובדה שאין לו שליטה על התנהלות מלחמת הבחירות כשמולו מועמד לכהן ובעוד הוא בעל מעמד של יושב ראש האופוזיציה. ככל שנתניהו יתפוצץ יותר, הוא יאבד את השליטה העצמית שלו ואולי תוך כדי כך יעשה ויאמר דברים שיפגעו בו כמו בומרנג. זה עשוי לשחק לידיו של לפיד. כמו כן, אפשר גם להכשיר את אנשי הרשימה המשותפת אחרי שנתניהו הכשיר את מנסור עבאס שבראש רשימת רע"מ. הרי נתניהו היה עושה את אותו הדבר כדי לחזור לשלטון ולבלפור מבצרו. הוא הרי היה נותן את תיק ביטחון הפנים לידיו של מנסור עבאס ואפילו אחמד טיבי רק כדי שהוא ואשתו שרה יחזרו לשכון לבטח בבלפור.

מדוע מה שמותר לנתניהו אסור לבנט וללפיד? כן יגידו כי יש לו גיבוי של כת חסידים שוטים שכל מה שהוא עושה מתקבל בתשואות. בגלל שהוא נחשב לא פחות ממשיח בן דוד.

בציבור הכללי התומך בנתניהו וגם בקרב אנשי הליכוד לא מבינים שנתניהו הוא החלילן מהמלין אשר מוביל בחלילו את המדינה על תושביה לאבדון. הוא איננו רוצה לחזור לשלטון מטעמי אידיאולוגיה אלא מטעמים של נוחות, נהנתנות, שררה, ניצול עטיני השלטון לצורך הנהנתנות שלו וניצול קשרי הון – שלטון למען התעשרות יתר שלא יודעת שובע.

מכל מקום עד לא ממזמן דו קרב בחירות בין לפיד לנתניהו היה מסתיים בהכרעה ברורה של נתניהו, אבל ניצול מירבי של מעמד ראש ממשלה מכהן שזה לפיד, יוביל מן הסתם לדו קרב צמוד, בעוד שעד לא ממזמן לפיד נחשבלמועמד לא לגיטימי מול הגאון מקיסריה הלא הוא בנימין נתניהו.

אין ספק שלמען עתיד המדינה והדמוקרטיה ולטובת החברה רצוי שלפיד יהיה ראש הממשלה. האם הציבור יבין זאת ויביא לידי ביטוי את התזה הזאת, את זאת נראה בראשון לנובמבר. אם לפיד יזכה אזי לנובמבר יתוסף עוד תאריך משמעותי בתולדות המדינה שזה ניצחון המחנה השפוי מול המחנה ההזוי וכך התאריך ה1 לנובמבר יצטרף לב'בנובמבר – שזו הצהרת בלפור, וכ"ט בנובמבר – החלטת האום בדבר החלוקה להקמת מדינה יהודית. אז בינתיים יאיר לפיד מתנהל עם שמירה אדוקה של עשרות אנשי ביטחון ועשרות מכוניות משטרה בעוד הוא נתניהו יצטרך להסתפק במעט מאוד של אנשי ביטחון ומכוניות משטרה וזה הדבר שהכי מפוצץ אותו והוא יעשה כל דבר כדי לחזור לשלטון שהוא מרגיש שהוא מזוהה איתו יותר מכל אדם אחר והשאלה הגדולה היא האם אכן זה יעמוד לו?

הוסף תגובה