מה סיכוייו של יאיר לפיד לכהן כראש ממשלת מעבר ומה הוא ירוויח מזה?

למרות שלא מעט פוליטיקאים לא אוהבים את הרעיון שיאיר לפיד יעמוד בראשות הממשלה ולו ממשלת מעבר, בכל זאת סיכויו בעניין לא מעטים.

"בממשלת השינוי" נחתם הסכם די מסובך הקבוע בחוק. לאחר שהסכם הרוטציה בין נתניהו וגנץ הופר ברגל קלה כשהערב לו היה אריה דרעי, ערב שאף בנק לא היה מוכן להחתים אותו על ערבות. ההבדל הוא בזה שההסכם בין לפיד לבנט קיבל גושפנקה חוקית, מצב שלא היה קיים במסגרת הסכם הרוטציה בין ביבי לגנץ שאיפשר לביבי להפר אותו ברגל גסה.

יש גם לציין שיש אמון הדדי בין בנט ללפיד, דבר שלא היה קיים בין נתניהו לגנץ, אך תמיד כדאי לעגן הסכם שלא יהיה מבוסס על טוב רצונם של המעורבים. ישנן כמה אפשרויות לנפילת ממשלת בנט – לפיד: אם הממשלה תיפול במסגרת הצבעת אי – אמון, ובו זמנית תוקם ממשלה חלופית הרי שיאיר לפיד לא יעמוד בראש ממשלת מעבר שכן במצב כזה יש כבר ממשלה קבועה. קיים גם עניין התקציב, שאם הוא לא יעבור במועד האחרון האפשרי – הכנסת מתפזרת. אצל נתניהו וגנץ זה לא עבר, כשנתניהו לקח את התקציב כבן ערובה כדי לנטרל את גנץ ולהעיף אותו מממשלת הרוטציה עליה הוא חתם עם גנץ האומלל. גנץ לפי ההסכם היה אמור לההפך אוטומטית במצב דברים זה לראש ממשלת מעבר, אבל בתמימותו הרבה הוא לא דרש שהסכם זה יעוגן כחוק ולכן חטף את הזבטא מביבי.

למוד ניסיון על זקנו של גנץ דאג יאיר לפיד לעגן כחוק עם בנט את עניין זה, ואם התקציב לא יעבור בתום המועד האחרון האפשרי לפיד יהיה ראש ממשלת מעבר.

תסריט אחר קובע שאם הכנסת תחליט לפזר את עצמה במסגרת חוק לבחירות מוקדמות, הרי במקרה כזה אם שני חכים מגוש אחד יתמכו בחוק פיזור הכנסת, הרי שראש הגוש השני יהפך להיות לראש ממשלת מעבר. חוק זה נחקק כדי למנוע מוטיבציה של ראשי גוש אחד ללכת לבחירות ולמנוע כהונת ראש הגוף השני מלכהן בממשלת מעבר. כלומר, אם בנט ושקד יצביעו בעד פיזור הכנסת יאיר לפיד הופך להיות ראש ממשלת מעבר.

ישנם עוד תרחישים שיכולים למנוע מלפיד להיות ראש ממשלת מעבר, כמו למשל הפלת הממשלה מצד השמאל שלה, אבל זה תרחיש שנמנה על התרחישים הלא צפויים כל כך. כך שהמסקנה מכל מה שנכתב לעיל היא שבמקרה של תקלה בממשלת בנט – לפיד, לפיד הוא בעל סיכויים ריאליים להיות ראש ממשלת מעבר.

מה זה ייתן לו? חוץ מלהיקבר בחלקת גדולי האומה עם רעייתו המקסימה ליהי בבוא יומם, ונאחל להם הרבה שנים טובות ביחד כי הם זוג מקסים, יש לעניין הזה גם השלכות פוליטיות. אגב, ממשלת מעבר בדר"כ מכהנת מספר חודשים (בין שלושה לארבעה) ויכול להיות שעכב כך יהיה ניסיון לחוקק חוק אישי נגד לפיד שיימנע ממי שכיהן פחות מחצי שנה בתפקיד ראש ממשלה לא ייקבר בחלקה "הנחשקת".

מבחינה פוליטית זה יביא את יאיר לפיד לכך שהוא יהיה בכל תקופת מערכת הבחירות ראש ממשלה מכהן. לראש ממשלה מכהן יש בדרך כלל אפקט שנותן לו מיקדמה של כמה מנדטים יותר מאשר אילו לא כיהן בתפקיד. נכון שלגבי בנט הדבר לא כך, ככל שמדובר בסקרים, ואת הסיבה הזו ניתן לתלות בעיקר באפרוריות שלו על המסך הקטן, כשליאיר לפיד אין בעיה בעניין, הרי היו לו הרבה תוכניות טלויזיה בהן הוא כבש בחזותו ובשיערו את המסך הקטן. כן, יש לו גם הרבה שיער ללפיד וזה משמעותי לפוליטיקאי בימינו, בעידן הטלויזיה, בעוד בנט הוא קירח ואפילו את הכיפה שלו הוא צריך כל בוקר להדביק בדבק נגרים כדי שלא תיפול. ההערכה היא שיאיר לפיד יביא עוד כשלושה מנדטים בזכות היותו ראש ממשלה מכהן ויהיו לו כעשרים מנדטים בכנסת הבאה לעומת השבעה עשר בכנסת הנוכחית.

כמובן שללפיד תהיה בעיה אם נתניהו שכובש את המסך ושווה לבד בין עשרה לחמישה עשר מנדטים שמקבל הליכוד בסקרים, ולליכוד יש בסקרים כשלושים וחמישה מנדטים.

בקונסטלציית לפיד – נתניהו, נתניהו לוקח בהליכה, אך כמובן מה שמכריע אלו הגושים. סביר להניח שמה שיכריע בין הגושים זו הרשימה המשותפת שלא ידוע לאן פניה אבל בשורה התחתונה קיימת השאלה האם "המשותפת" תעדיף ממשלה עם בן גביר וסמוטריץ' הגזענים זאת השאלה? זו בהחלט שאלה קרדינלית והתשובה לכאורה אמורה להיות פשוטה – "המשותפת" אמורה להעדיף ממשלה בלי בן גביר ובלי סמוטריץ' אשר נתניהו הכשיר אותם בצרכיו הפוליטיים וגרם להם להתאחד לצורך הבחירות בגוש טכני כדי שכל אחד מהם לא יבזבז את קולות הימין.

אם אכן נתניהו יעמוד בראש הליכוד, במערכת הבחירות אחרי הקדמת הבחירות הנוכחיות, ייתכן שגוש חוסם שאמור לחסום את ביבי יתאחד שוב נגדו ולנתניהו יהיו קשיים להרכבת ממשלה גם עם 35 מנדטים, והיה ואם הליכוד יעמיד בראש דחליל כדבר אחד החכים החרדים, אזי הקלפים יטרפו ותהיה מגמה של הליכה לממשלה ברשות הדחליל כי הרי המחסום שהביא "לממשלת המרמה" לפי הגדרת מתנגדיה, היה נתניהו בכבודו ובעצמו. עוד נקודה ראויה לציון היא שהליכוד בלי נתניהו שווה בין עשרים לעשרים וחמישה מנדטים בלבד, כי אמרנו כמה שווה ביבי לבד בזכות חסידיו השוטים – כבין עשרה לחמישה עשר מנדטים. את הפער הזה ימלאו כנראה מפלגות מימין הליכוד כמו "תקווה חדשה" ו"ימינה" שסביר להניח שילכו בבלוק טכני ביחד כי שניהם לא עוברים את אחוז החסימה לפי הסקרים.

אם כך דרכו של לפיד לראשות ממשלה קבועה זרועה במכשולים, אבל אולי עמידה בראש ממשלת מעבר תהיה עבורו נחמה פרותה, והשלמת עלייתו המטאורית בפוליטיקה הישראלית שהתחילה לפני פחות מעשור שנים.

הוסף תגובה