מה שלא ידעתם על קפה נמס

קפה נמס הוא אבן פינה בתרבות שלנו. בתי קפה בארץ עדיין מגישים קפה נמס או "נס על חלב"'. ברוב רשתות הקפה הגדולות, אלו שמובילות את סצנת הקפה בארץ, כבר לא תמצא את הקפה הנמס או את הקפה השחור. הרשתות הגדולות מגישות ומוכרות רק משקאות קפה על בסיס אספרסו, בטענה שקפה נמס או שחור הם לא משקאות קפה בסטנדרט מספק, ואני חייב להסכים איתם. 

אז מה הוא אותו קפה נמס? ממה הוא מורכב? את הקפה הנמס או "Instant Coffee", הגה הכימאי היפני-אמריקאי, סאטורי קאטו.  ב-1901, פיתח סאטורי תהליך של ייבוש קפה נוזלי וטחינתו לאבקה. כל שנותר הוא להוסיף מים רותחים לאותה האבקה שנוצרה, עלמנת שיתקבל משקה קפה מהיר ופשוט להכנה. ב-1906 פיתח הכימאי הבריטי ג'ורג' קונסטנט וושינגטון את המכונה הראשונה בעולם שביכולתה לייצר קפה נמס באופן תעשייתי והוא החל לשווק את מותג הקפה הנמס הראשון בעולם, "Red E Coffee". 

עד 1938הטכניקה של ייבוש הקפה בחום הייתה היחידה שקיימת להכנתו של קפה נמס. וב 1938 פיתחה חברת נסטלה את שיטת ה – ייבוש בהקפאה. בשיטת הייבוש והקפאה, הקפה הנוזלי היה מוקפא לפני הייבוש ורק אז נטחן לאבקה. בטכניקה זו נשמרו טעמי הקפה חזקים יותר. כך נוצר המותג "נס קפה" שהוא מילה נרדפת לקפה נמס עד עצם היום הזה. 

ובכל זאת, אניני הקפה לא מתביישים להראות סלידה מקפה נמס. שיטת מיצוי הטעם, המדויקת ביותר לקפה שקיימת היום היא האספרסו. האספרסו מופק כאשר מים חמים (כמעט רותחים) עוברים בלחץ דרך כמות מדודה של קפה טחון וצריך לשתות אותו בתוך כמה דקות מרגע הפקתו, אחרת יתחיל בתהליך חמצון ולאבד מטעמו. קפה נמס הוא ההפך הגמור לאספרסו, הרי הוא כבר עבר חליטה אחת וחשיפה לחום גבוה, כך שהקפה בעצם כבר "מיצה את עצמו" לחלוטין בנוסף, הקפה הנמס מופק לרוב מפולי רובוסטה, זן הנופל באיכויותיו מקפה ערביקה. תערובות האספרסו מכילות לפחות 51% ערביקה. 

בישראל, נראית ירידה בצריכת הקפה הנמס, אבל עדיין ישנם יותר אנשים ששותים קפה נמס מאלה השותים אספרסו. ובקטגוריית הקפה הנמס, ישראל היא המדינה היחידה שבה המותג המוביל בשוק הוא קפה אבקתי (בניגוד לקפה מגורען או מיובש בהקפאה). בתי קפה בארץ עדיין מגישים קפה נמס ורבים הלקוחות שמזמינים אותו. ברור לי שהסיה שהקפה הנמס כה פופולארי בארצנו בעיקר מכורח ההרגל. לא מזמן אף שמעתי לקוחה בבית קפה שהזמינה: "נס קפה, אבל לא מגורען אלא מהאבקה, המעפן".

הוסף תגובה