מובהקות / מיהו אדם מובהק ומה ההבדל בינו לבין אדם מורכב ומתוסבך?

אדם מובהק

 

אדם מובהק הוא אדם פשוט, ברור ושלם עם עצמו שחי סביב נרטיב אחד בלבד. למשל, "איש משפחה" אמיתי שמקדיש את כל חייו למען המשפחה, הרגש, החום, הילדים, החינוך והערכים.

 

כל חייו הוא הולך לפי הנרטיב הבסיסי הזה וכל הבחירות שלו בחיים "מיושרות" לפי אותו נרטיב: למשל, במקצועו הוא איש חינוך, הוא מקדיש למשפחה את עיקר מרצו, הוא אדם הומניסט שמאמין וחי לפי ערכים של חופש, סקרנות וליברליות והוא מוכן להקריב ולהתנזר מכל ערך שסותר את הנרטיב שלו כמו חומרנות, כוחנות, שטחיות, רהבתנות וכיו"ב.

 

 

אישיות פשוטה ומובהקת

 

אדם מובהק הוא אדם שחי לפי "תורה" מסויימת והוא אינו חורג ממנה. אם הוא למשל צמחוני הרי שכל חייו סובבים סביב הצמחונות, הוא יתנזר מכל פיתויי האוכל המעובד ותמיד יקפיד על אכילה נכונה, טבעית ובריאה.

 

אדם מובהק הוא אדם נטול סתירות פנימיות, נטול מאבקים פנימיים, התלבטויות וסכסוכים פנימיים – לא עם עצמו ולא עם אחרים. הוא חי בשלמות עם עצמו ועם הבחירות שלו, ואין לו בעיה להקריב את הקורבנות ההכרחיים כדי לשמר את המובהקות שלו. למשל, אדם שחוזר בתשובה והופך לדתי אדוק הוא אדם שמתמסר לחיי הרוח והדת ומתנזר מכל הבלי העולם הזה. האישיות שלו היא מובהקת, חסרת קונפליקטים ולחלוטין פשוטה.

 

 

 

אדם מורכב, "עמום" ומתוסבך

 

אנשים מתוסבכים ומורכבים הם אנשים לא מובהקים אלא "עמומים". הם מתקשים לבחור בנרטיב מרכזי אחד בחייהם אלא הם מנסים לדבוק במספר נרטיבים שמתוכם לפחות שניים סותרים אחד את השני בצורה מוחלטת. למשל, גבר הומוסקסואל שמנסה לחיות חיים כפולים, להתחתן עם אישה ולגדל ילדים ומשפחה בעודו מתייסר בתוכו על השקר העצמי שהוא כופה על עצמו.

 

אדם כזה הוא אדם "מתוסבך" שחי חיים כפולים, חי חיים אומללים ומיוסרים, חי חיים שבהם כל מה שהוא יעשה ייצא גרוע ולא שלם – מצד אחד הוא מתבייש בהומוסקסואליות שלו ומצד שני הוא אינו נאמן לאשתו.

 

 

אישיות מסובכת ומסוכסכת עם עצמה וסביבתה

 

אדם מורכב או מתוסבך הוא אדם "עמום" ולא מובהק, שהאישיות שלו היא תמיד אישיות מסוכסכת ומלאת סתירות. הנרטיבים השונים שבו נלחמים אחד בשני בתוך האישיות המסוכסכת והשסועה שלו, והם אינם חדלים לריב לעולם.

 

אדם עמום אינו יודע מהי הזהות שלו. יש בו סבל רב, חוסר שקט, מלחמה פנימית תמידית ותהייה נצחית על עצמו, על החיים ועל "הדרך" בה ילך. כל בחירה וכל שאלה הופכים להרי גורל וכל שביל וכל צומת החלטות מקשים מאוד את חייו כי אין לו תשובות פשוטות אלא תשובות מורכבות בומידה רבה בלתי אפשריות.

 

 

וטיפ לסיום: עבור אנשים מתוסבכים החיים מאוד קשים. מדוע? כל כל שאלה, התלבטות או הכרעה מעוררים שאלות של זהות, של מה הדרך, של לאן ללכת, בעוד שאצל אדם מובהק החיים מאוד פשוטים ומאוד קלים, כי לכל שאלה יש תשובה אחת, ברורה, שלמה ומלאה שברורה כבר מראש.

 

 

 

הוסף תגובה