מוניטורים אולפניים לאולפן שלך!

מוניטורים אולפניים יקבעו במידה רבה את איכות הסאונד באולפן שלך.

ישנם מספר פקטורים שצריך להתייחס אליהם ברצינות בטרם בוחרים מוניטורים לאולפן הקלטות.

1. נהוג להבחין בין רמקול היי-פי לבין מוניטורים אולפניים בכך שמוניטורים אמורים לספק תוצאה "שקופה" בעוד שרמקול ביתי אמור להפיק סאונד באופן שיחמיא למוסיקה. באולפן הקלטות אנו מעוניינים בסאונד נאמן למקור ופחות מיופה…  יחד עם זאת יתכנו הבדלים גדולים מאד בסאונד בין מוניטורים אולפניים מסוגים שונים. נבחר מוניטורים לאולפן קודם כל מכיוון שאנו אוהבים את איך שהם נשמעים. אנו לא רוצים לשבת ולהקשיב  למוניטורים אולפניים שאיננו אוהבים רק משום שהם נחשבים "נכונים" על ידי טכנאי סאונד אחרים. בבחירת מוניטורים בהחלט ישנו אלמנט של טעם אישי שצריך לקחת אותו בחשבון!

2. בשביל לקבל תדרים נמוכים (באסים) ברורים ונוכחים נצטרך מוניטורים גדולים באופן יחסי. מוניטורים עם וופר קטן (5 אינץ') לא יוכלו לספק לנו תדרים נמוכים כאלה. יש לשים לב לגודל החדר. מוניטורים אולפניים גדולים מידי בחדר אולפן קטן מידי, יתנו תדרי באס שהחדר אינו יכול להכיל. התוצאה תהיה סאונד בוצי עם עודף בסים בתדרים שהחדר מגביר (גלים עומדים). על כן בחדרים קטנים מומלץ להסתפק במוניטורים קטנים יותר, שאמנם יתנו פחות בס, אבל בסך הכל התוצאה שיספקו מוניטורים אלה באולפן תהיה מדוייקת ונעימה יותר.

3. יש לקחת בחשבון ש-מוניטורים אולפניים איכותיים הם יקרים, ובאופן עקרוני מוניטור יקר יותר אכן יספק תוצאות מרשימות יותר, כאלה שגם אוזן לא מאומנת תוכל לקלוט. ליוצרי מוזיקה מתחילים באולפן ביתי, מומלץ להחיל מ-מוניטורים אולפניים זולים יותר ולשדרג בהמשך למוניטורים טובים יותר. מחירי מוניטורים לאולפן מתחילים מ-1500 שקלים ואילו מוניטורים אולפניים איכותיים ימכרו בסכומים גבוהים פי כמה וכמה.

4. אז אולי אפשר פשוט לקנות אוזניות טובות ולוותר לחלוטין על מוניטרים אולפניים? ובכן, לא! אוזניות אולפניות יכולות להישמע טוב אבל תמונת הסטראו בהן תמיד מוגזמת. בנוסף עבודה אינטנסיבית עם אוזניות אינה בריאה לאוזניים ויכולה להוביל לאובדן שמיעה! אוזניות אולפניות טובות יכולות לשמש כנקודת ייחוס נוספת ל-מוניטורים אולפניים אך בשום אופן לא להחליף אותם!

5. אז קנית מוניטורים אולפניים! מזל טוב! עכשיו נשאלת השאלה היכן תציב אותם? מומלץ לקנות סטנדים  כבדים ויציבים ככל האפשר. אם תציב מוניטורים אולפניים על סטנדים לא יציבים, המוניטורים יזיזו את הסטנדים כשהם מפיקים סאונד – ותמונת הסאונד שתתקבל תהיה מטושטשת יותר. את המוניטורים יש להציב במרחק מסויים מהקיר מאחוריהם על מנת להמנע מהחזרים לא נעימים מהקיר. במידה והמוניטורים מוכרחים להיות קרובים לקיר יש לשים מאחוריהם חומר סופג שימנע את רוב ההחזרים מהקיר!

הוסף תגובה