מושב בן עמי – על היישוב



מושב בצפון, ממוקם  ממזרח לעיר נהריה ובהתאם גם לחוף הים התיכון, נכלל בתחום שיפוטה של מועצה אזורית מטה אשר. הישובים הסמוכים לבן עמי הם: מצפון- מושב בצת, העיירה שלומי, קיבוץ מצובה, מדרום- מושב נתיב השיירה, הכפר השיתופי נס עמים, קיבוץ בית העמק, ממערב- העיר נהריה, ממזרח – קיבוץ כברי, היישוב הקהילתי נווה זיו, קיבוץ געתון. שם היישוב נקבע לזכרו של בן עמי פכטר, מג"ד בחטיבת כרמלי אשר נפל במהלך הקרבות באיזור במלחמת העצמאות.

מושב בן עמי ממוקם כאמור בסמיכות לעיר נהריה, והבתים הממוקמים בצידו המערבי מרוחקים מאות מטרים בלבד מן הבתים בשכונת נווה יצחק רבין בנהריה. הקרבה לעיר הפכה את המושב ליעד מבוקש בקרב משפרי דיור באיזור, עניין שבא לידי ביטוי גם במחירי הנכסים ביישוב. יש לציין כי למרות הקרבה לעיר, בן עמי מצוי בלב שטח פתוח ברובו, את בתי היישוב מקיפות חלקות קרקע חקלאית מעובדות (מרבית שטחו של היישוב, כ-3,000 דונם, הינו קרקעות חקלאיות) ובהתאם החקלאות הינה עדיין מקור פרנסה משמעותי עבור התושבים. בין ענפי החקלאות הנפוצים בקרב חקלאי בן עמי: מטעי אבוקדו, מטעי פירות טרופיים (אננס, פפאיה, ליצ'י, מנגו, אנונה ועוד), גידול פרחים ומחלבות עזים. נתיב התחבורה המרכזי המחבר את היישוב לסביבתו הוא כביש 89 אשר נתיבו עבור בגבולו הצפוני של המושב, מעברו השני של הכביש מצוי בית החולים- המרכז הרפואי לגליל.

קהילת המושב מונה כיום כ-740 תושבים, אלה נחלקים בין בני 65 משפחות המחזיקות בנחלות (משקים חקלאיים בני מספר דונם כל אחד) ו-65 משפחות נוספות המאכלסות את בתי שכונת ההרחבה שנבנתה ביישוב (65 מגרשים בני חצי דונם כל אחד). משפחות בעלות הנחלות במושב מאוגדות במסגרת אגודה חקלאית – גוף כלכלי-שיתופי אשר נוסד על מנת לאפשר לחקלאים לאחד משאבים, ידע, ציוד, מערכי שיווק וכו' במסגרת פעילותם החקלאית. כיום עיקר עיסוקה של האגודה הוא בניהול הנכסים המשותפים לחבריה: קרקעות, מבנים, ציוד, מערכות תשתית וכו' ובניהול הקשר בין החקלאים לרשות מקרקעי ישראל המחכירה להם את אדמותיהם.

ניהולה של האגודה מצוי בידי ועד הנחבר על ידי אסיפת חברי האגודה. תושבי שכונת ההרחבה בבן עמי אינם חברים באגודה החקלאית, אך משתתפים בבחירת ועד מקומי, הגוף המופקד על ניהולו המוניצפלי של המושב ונבחר על ידי כלל בעלי זכות הבחירה ביישוב. בעבר שימש ועד האגודה גם כוועד מקומי, אולם פס"ד של בג"צ בעניין זה בראשית שנות ה-200 אילץ את המושבים בישראל להקים ועדים מקומיים עצמאיים מוועדי האגודות החקלאיות. הועד המקומי מופקד על ניהול תחומים כגון: בטחון, חינוך, נוי, תשתיות וכו'.

תושבי בן עמי נהנים מגישה למגוון מתקנים ומבני ציבור: בית עם, מרפאה, תחנת דלק, חנות מכולת, מועדון נוער, מתקני ספורט וכושר ועוד. ביישוב פעולות גם מסגרות חינוך והשגחה לגיל הרך (עד גילאי בית ספר), בגילאים מאוחרים יותר עוברים הילידם ללמוד בבתי ספר אזוריים אותם מפעילה מועצה אזורית מטה אשר, המועצה אחראית גם על הפעלתו של מערך הסעות יומי אל מוסדות החינוך ובחזרה.

מושב בן עמי נוסד בשנת 1949, בתום מלחמת העצמאות, על ידי קבוצת חיילים משוחררים, ברובם לוחמים בחטיבות הפלמ"ח, אשר חברו לגרעין התיישבות של בני עליית הנוער. לצרוך הקמת היישוב העבירה המדינה לידי המייסדים כ-3,000 דונם מאדמותיהם של כפרים ערביים אשר נכבשו ופונו במהלך מלחמת העצמאות. בשנים הראשונות לתולדות היישוב התגלעו עימותים תכופים בין התושבים ובין קבוצה מתושבי הכפרים הערביים אשר ניסו לשוב לאדמותיהם. הפרשה הגיעה לסופה בשנת 1953 כאשר העבירה המדינה לידי התושבים הערביים קרקעות חלופיות. במשך עשרות שנים היתה החקלאות מקור הפרנסה העיקר של אנשי בן עמי. בשנות ה-80 נקלעה החקלאות בישראל למשבר כלכלי חריף אשר פגע במרבית העוסקים בתחום. החל מאותן שנים פנו משפחות בבן עמי למצוא מקורות פרנסה חלופיים. כיום מתקיימת ביישוב פעילות עניפה בתחום האירוח הכפרי והתיירות, אשר הקנתה לבן עמי מעמד של "כפר תיירותי" מטעם משרד התיירות (מעמד המקנה תקציב לשיפור תשתיות). במקביל חלק מן התושבים מתפרנסים מיזמות קטנה בתחומים שונים ובעבודה מחוץ לתחומי היישוב.

נכון לימים אלו בידי מערכת האתר אין מידע נקודתי לגבי הצעות לרכישת קרקע חקלאית באיזור בנגב בו מתוכננת לקום עיר הבה"דים.


הוסף תגובה