מזון אורגני והתפיסה האקולוגית

מזון אורגני והתפיסה האקולוגית

בשנים האחרונות עוברת התרבות המערבית תהליך של התפכחות, ובמסגרתו היא מבינה שקדמה אמיתית אינה ניסיון לכפות באמצעים מלאכותיים, מתוחכמים ככל שיהיו מבחינה טכנולוגית, את רצונו של האדם על הטבע.

מהו מזון אורגני:

מזון אורגני אינו נכנס תחת הכותרת "ביו", "בריאותי" או "טבעי" בלבד, המילה "אורגני" חייבת להיות מודגשת.
גידולים חקלאיים אורגניים מגודלים ללא שימוש בדשנים וחומרי הדברה סינתטיים וללא שימוש בהנדסה גנטית. בעלי החיים המעורבים בייצור של מזון אורגני גדלים בתנאי חופש יחסי, ניזונים ממזון אורגני בלבד ואינם מקבלים הורמונים וזרזי גדילה או תוספי מזון סינתטיים אחרים.בם גם אינם מקבלים אנטיביוטיקה כרפואה מונעת אלא רק במקרה של מחלה, ואז הם נמצאים בתקופת צינון,שבה התוצרת שלהם אינה משווקת כאורגנית. במזון מעובד אורגני אסור השימוש בצבעי מאכל, בחומרי טעם מלאכותיים,בחומרים משמרים או בכל תוספי מזון סינתטיים.

מה מכיל מזון אורגני:

מלבד הדברים שמזון אורגני אינו מכיל, הוא מכיל כמות גבוהה יותר של ויטמינים, מנרלים ונוגדי חימצון. כמות האנטי אוקסידנטים במזון אורגני גבוהה בממוצע בשליש מאשר בגידולים שאינם אורגניים. בגלל שאין חשש מריסוס חיצוני, אפשר לאכול את הפירות והירקות על קליפתם, העשירה בויטמינים ומנרלים.

תעשיית המזון היום:

רוב האוכל היום אינו אורגני. הוא עובר הרבה יותר שלבים של עיבוד ומוגש לנו בצירוף מספר גדל והולך של תוספים מלאכותיים שתפקידם להפוך אותו למפתה יותר, צבעוני יותר,ריחני יותר וחיי מדף ארוכים יותר, בשתי מילים רווחי יותר. החקלאות היום היא תעשייה לכל דבר, שמתבססת יותר ויותר על מכונות ומחשבים, דשנים מלאכותיים וחומרי הדברה רבי עוצמה, שתפקידם לסייע לצמח לגדול במהירות לא טבעית ולהדוף מחלות ומזיקים.

נזקים לבריאות הגוף והנפש:

הנזקים שגורמת תרבות האכילה הנוכחית אינם נגמרים בהשמנת יתר. מחקרים מייחסים לשינוי בהרגלי האכילה את העלייה הדרמטית חלקה בעיקר בקרב הילדים, בתפוצת אלרגיות, בעיות נשימה, היפר אקטיביות ובבעיות קשב וריכוז, מיגרנות, בבעיות עיכול, בדיכאונות, התקפי חרדה אצל מבוגרים וסרטן.
מחקרים רבים קושרים גם בין הירידה בספירת הזרע הניכרת בשנים האחרונות בעיקר אצל גברים במערב, לבין חשיפה לחומרי ריסוס, דשנים והורמונים הנמצאים בשימוש בתעשיית המזון.

הרעל שאנחנו אוכלים:

יותר ויותר מחקרים מעידים כי כימיקלים רעילים נוטים להצטבר בגוף, בעיקר בשכבות שומניות. זה אחד ההסברים לעלייה התלולה בתפוצת סרטן השד (כעלייה של 29% בנשים יהודיות בין 1980-2002)
גם הטענה שהחומרים הרעילים מתנדפים באויר הפתוח, היא מתעלמת לחלוטין מהעובדה שחלק מהרעלים מוזרמים היישר לרקמות הפנימיות של הצמח.
ריסוס חיצוני – לכל חומר הדברה קצב התנדפות משלו, והחקלאי אמור להפסיק לרסס במרווח זמן כדי שיאפשר לרעל להיעלם בטרם הפרי או הירק מגיעים אל הצרכן. קצת קשה לסמוך עליהם שיקפידו על הימנעות מריסוס בימים או בשבועות האחרונים שלפני השיווק, ירקות ופירות ישראלים, לא דווקא אורגניים, מיוצאים לאירופה, הם עוברים בדיקות לגילוי שאריות של חומרי הדברה. הסחורה מיועדת לשוק הישראלי פטורה כמעט לחלוטין מהטורח הזה.

פיקוח המזון האורגני:

היצרנים והמגדלים של המזון האורגני בישראל נדרשים לעמוד תחת פיקוח קפדני. כדי לדעת שמוצר אכן אורגני, חפשו את אחד הסמלים הבאים:

אגריאור, סאקל או בשמו השני IQC, שניהם מעידים כי התוצרת מפוקחת. קיים סמל נוסף "טוב השדה", המשמש תו איכות ומעיד כי תהליך גידול התוצרת כולו מלווה על ידי מדריכים מוסמכים לחקלאות אורגנית.

התוצרת האורגנית נמצאת תחת פיקוח ולכן אל תתביישו לבקש מנקודת המכירה לראות את מסמכי אישור פיקוח והתוקף שלהם.

איך תעברו למזון האורגני ותקטינו את ההוצאות:

  • חפשו את המבצעים- עשו סיבוב לפני הרכישה, ודאו שאתם לא מפספסים מבצעים אטרקטיביים והשוו בין מחירי המוצרים האורגניים למחירי המוצרים הרגילים.
  • חפשו את השווקים- עקבו אחר פרסומים באינטרנט או בעיתונות על ימי שוק אורגני.קניית ירקות ופירות בשווקים מפחיתה את מחיריהם באופן ניכר.
  • עברו לערוץ הישיר- רכישה ישירה מחקלאים מאושרים חוסכת פערי תיווך ומספקת תוצרת רעננה וטרייה.
  • הקפידו על צרכנות נבונה- רכשו בהתאם לצורך האמיתי שלכם ולא מעבר לכך.
  • עשו זאת במשולב ובהדרגה- נסו לעבור לאוכל אורגני באופן הדרגתי בהתאם לצריכה הביתית. הכינו רשימת מוצרים לפי משפחות (ירקות ופירות,דגנים,מוצרי חלב וכו') ודרגו אותם ע"פ רמת צריכה (נמוכה,בינונית,גבוהה). בשלב הבא התחילו להמיר קודם את המצרכים הכי נצרכים בחלופה האורגנית.

הכי חשוב וכדאי לקנות:

ירקות עליים כגון- חסה,עשבי תיבול ,עלי בייבי,פטרוזליה,סלרי,שמיר,נענע שמכילים ריכוז גבוהה של ריסוס רעיל בעיקר בקיץ בשל העובדה שהם מזמנים חרקים.  כמו כן תותים, עגבניות שרי וענבים ועשירים בריסוס וחומרי הדברה ולכן רצוי להציב אותם בראש רשימת המזונות שאותם יש להמיר באורגני.

בשלב הבא רצוי לנתב את הקנייה בהתאם לצריכה. למשל אם יש בבית תינוקות, רצוי להכין להם מרקים מירקות עונתיים, שכן הם עלולים להיות רגישים יותר לחומרי הדברה. אם יש בבית ילדים גדולים שצורכים בעיקר מלפפונים ומעקמים את האף למראה פלפלים, רצוי לוותר על הפלפלים ולהתמקד במלפפונים אורגנים.

הוסף תגובה