מחול הבוטו

 

מאת: איריס סמרה

 

משמעות הביטוי במקור הוא  ריקוד של רקיעת רגליים, ביטוי הרומז לטקסים חקלאים יפניים ארכאיים שכללו רקיעת רגליים על האדמה כדי לשדל אלים להיכנס לתוך האדמה לצורך הבטחת יבולים טובים. בתחילת דרכו כונה הבוטו "אָנְקוֹקוּ בּוּטוֹ", מחול רקיעה אפל.

 

הבוטו להבדיל מרוב סגנונות המחול אינו עוסק ביצירת צורה בחלל, בבוטו הרקדן הוא הריקוד עצמווההשתחררות מן הצורך ליצור צורות מפנה מקום לקיום של הוויה טוטאלית. מתוך ההתקיימות המרוכזת הזאת נוצר מחול עוצמתי,אקסטטי . רקדן הבוטו מחדד את ההכרה בקיומה של תנועה פנימית אינסופית ומאפשר לה להיוולד מבפנים החוצה, בריקוד הבוטו הרקדן עובר מסע, מסע של רגשות ואכויות, מסע שמביא אותו לטרנספורמציה, לזיכוך . .

 

הריקוד נובע מתוך הקשבה עמוקה , מתוך שקט פנימי , גם כאשר הריקוד עז רגש ודרמטי, ההקשבה מובילה  את הרקדן לדיוק , לחיבור לכאן ועכשיו. בבוטו הרקדן הוא כלי, נוכחותו אינטימית ועמוקה, אך אינה מנותבת אל הפרטי, כי אם אל האוניברסלי, רקדן הבוטו חייב להתמסר ולתת לנשמה להנחות אותו, נוכחות טוטאלית זו

מביאה עימה ריפוי. מחול זה מהותו שחרור מכבלי הרצון וצרות המחשבה האינדבדואלית, לרקוד בחופשיות, כלומר, לוותר על רעיון ה'אני', לחזור לזיכרון המקורי של הגוף ולגלות שם את הנפש החנוקה בפנים. כדי להגיע למהות האוניברסלית, עלינו לשבור את הנוקשות ואת התבניות הקבועות שגופנו רכש במהלך השנים. כאשר יישבר שריוננו, האמת תבטא את עצמה בכל כוחה. 

 איריס סמרה ציירת, אמנית בוטו וקול, חיה ויוצרת בעין הוד.

מידע מקיף אודות אמני ושיעורי בוטו  ברחבי הארץ http://www.bodyways.org/pages/sub_b.asp?cat_id=129⊂_id=467

בפורטל 'דרך גוף' לאמנויות בתנועה
כל האנשים, האירועים והגישות למודעות וליצירה דרך הגוף. 
http://www.bodyways.org/l/index.htm 

הוסף תגובה