מילון מונחים צילום: כמה הגדרות שימושיות

פיקסל / מגה פיקסל: פיקסל ("נקודה" בעיברית) הוא המרכיב הקטן ביותר של התמונה הדיגיטלית. מיליון פיקסלים נקרא מגה פיקסל. מצלמת 6 מגה פיקסל מפיקה תמונות שמורכבת עד 6 מיליון פיקסלים.

צלמים מקצועיים משתמשים בצלמות המגיעות גם ל-24 מגה פיקסל. דבר המבטיח תמונות איכותיות מאוד גם בגדלים ענקיים.

רזולוציה: הרזולוציה מציינת את הדיוק ואת החלקות של התמונה שנוצרה. ככל שמספר הפיקסלים, גדול יותר הרזולוציה גבוהה יותר. אפשר גם לבטא את זה ב-DPI (נקודות לאינץ'), או מספר פיקסלים לגובה כפול מספר פיקסלים לרוחב (לדוגמה: 2000X 3000). ככל שהרזולוציה גבוהה יותר , כך גדלה היכולת לייצר הגדלות טובות.

זום אופטי: זום המאפשר להתקרב או להתרחק מהנושא המצולם. זום אופטי מורכב ממערכת עדשות אשר מאפשר לקרב או להרחיק את המצולם מבלי לשנות את איכות התמונה. בצילום ילדים, למשל, מומלץ להשתמש בזום גדול ולצלם כמה שיותר רחוק מהילד מבלי שהוא ירגיש. כך יתקבלו תמונות טבעיות.

 

זום דיגיטלי: שלא כמו זום אופטי, זום דיגיטלי עובד עם אינטרפולצית התמונה. התמונה מוגדל באופן מלאכותי על ידי הגדלת הפיקסלים שמרכיבים אותה. ככל שההגדלה גדולה יותר כך איכות התמונה נפגמת.

חיישן: החיישן הוא הלב של המצלמה הדיגיטלית. איכשהו הוא מחליף את סרט הצילום. זהו רכיב אלקטרוני אשר ממיר את האור לאותות חשמליים. אותות חשמליים אלה מעובדים על ידי מעבד ואז מגדיר את עוצמת הצבע של כל פיקסל של התמונה. יש בעיקר שני סוגי חיישנים: חיישני CCD ו-CMOS. חיישני CCD  הם מהרים  יותר ומדויקים יותר, אך יקרים יותר. חיישני CMOS זולים יותר אבל והם איטיים יותר ומדויקים פחות.

 JPEG: זוהי תבנית קובץ תמונה דחוסה הנפוצה ביותר כיום. זהו הפורמט  שיוצרות רוב המצלמות הדיגיטליות. באופן כללי ניתן לקבוע את יחס הדחיסה הרצוי כדי לצלם תמונה JPEG. אבל צריך להיזהר, הקובץ הוא קל יותר (ולכן יחס הדחיסה חשובה), וכן איכות התמונה נפגעת. 

 ISO: זוהי יחידת מידה של רגישות לאור של חיישן מצלמות דיגיטליות. ככל שהערך האסא גבוה יותר, החיישן רגיש לאור. לדוגמה, עבור תמונה בלילה, רגישות גבוהה (מספר אסא גבוה) נדרשת. 

 כרטיס זיכרון: זוהי יחידת אחסון נתונים דיגיטלי המחליפה את הסרט במצלמות הדיגיטליות. ישנם מספר סוגים של כרטיסי זיכרון: SD, XD, MemoryStick, MMC …קיבולת האחסון הוא מתפתח כל הזמן, וכיום הוא מגיע למספר ג 'יגה בייט. כרטיס זיכרון שנמחק בטעות, שמים בצד, ולא מצלמים עליו יותר. ישנם היום תוכנות רבות היודעות לשחזר תמונות מכרטיסי זיכרון.

הוסף תגובה