מי בכלל צריך שירותי קצין בטיחות בתעבורה

אני נהג צעיר וקיבלתי רכב דרך חברת ההייטק

האם מנהל הרכב שמונה מטעם החברה המספקת שירותי קצין בטיחות בתעבורה יכול לתת לי הוראות?

שירותי קצין בטיחות בתעבורה, הם חלק משמעותי מסל כלי הניהול של כל ארגון אשר מחזיק בצי רכב. בין אם מדובר בצי רכבים העומדים לרשות העובדים ובין אם מדובר בצי רכב תפעולי המשמש כחלק ממערך השיווק, מכירה, הפצה, וייצור של כל ארגון. החוקים ותקנות התעבורה אינם משאירים כל אפשרות אחרת לניהול צי רכב מגודל מסויים. האחריות לניהול צי הרכב חייבת להיות תחת שרביטו של קצין בטיחות בתעבורה.

מרבית ציי הרכב מנוהלים על ידי חברות המתמחות במתן שירותי קצין בטיחות בתעבורה במיקור חוץ על ידי מינוי קצין בטיחות בתעבורה, היקף המשרה שלו נקבע על פי המתחייב בתקנות התעבורה הרלוונטיות.
חשוב להדגיש, כי בלא מינוי קצב"ת (קצין בטיחות בתעבורה), האחריות הישירה לכל מה שקורה עם כלי הרכב של הארגון, חברה, נופל על כתפיו (או ראשו) של בעלי המפעל, החברה, הארגון או המנכ"ל ללא קשר לגודל הארגון.

המחוקק תבע בכל מקרה מבעלים או המנכ"ל אחריות ישירה על צי הרכב על כל המשתמע מכך (כולל אחריות פלילית בתחום, חשיפה לתביעות ישירות, ועוד). קבלת שירות קצין בטיחות בתעבורה (אפשרי במיקור חוץ או בהשמה כעובד החברה, מפעל, ארגון) מחברה העוסקת בניהול ציי רכב, מאצילה את המלוא הסמכות והאחריות לקצב"ת ומשחררת את שכבת הניהול הבחירה של הארגון מנושאי ניהול של צי הרכב.
חשוב לציין כי בתיקונים שנעשו בשנים האחרונות בתקנות התעבורה, מצביע המחוקק על אחריותם של הבעלים או המנכ"ל להיות מעודכנים באופן שוטף בנושא צי הרכב, ולשתף פעולה באופן מלא עם הקצב"ת שמונה בארגון שלהם.

מה גודל צי הרכב המחייב העברת הניהול לחברה המספקת שירותי קצין בטיחות בתעבורה?

גודל ציי רכב המחייב מינוי קצב"ת לניהול

צי רכב של – 40 – כלי רכב פרטיים
צי רכב של – 20 – כלי רכב כבדים, כלי רכב להסעת נוסעים או כלי רכב לעבודה
צי רכב של – 20 – כלי רכב בגדלים וסוגים שונים
ראוי לציין כי ציי רכב של חברות ליסינג תפעולי או השכרה אינן פתורות אך שם נדרש מינוי קצב"ת במשרה מלאה לכל 250 כלי רכב פרטיים. כמו כן בתנאים מסוימים מתאפשר מינוי קצב"ת במשרה חלקית בהתאם לגודל צי הרכב.

כיום בשל העובדה כי נטל האחריות הניהולית לצי הרכב, עובר משכבת הניהול או הבעלים של ארגון לקצב"ת ממונה פעמים רבות, גם כאשר צי הרכב קטן מהנדרש בחוק ממנים מעבירים את ניהולו לחברה המספקת שירותי קצין בטיחות בתעבורה וזאת על מנת לשחרר את משאבי הניהול של הארגון לאפיקים מיצרים הכנסה.

מה לי עובד חברה, נוהג ברכב פרטי שקיבלנו מהחברה לשימוש עצמי ולקצב"ת?

גם אם לא היה ברור לך עד כה, סביר להניח שהרכב שאתה נוהג בו מנוהל על ידי נציג החברה המספקת שירותי קצין בטיחות בתעבורה לחברה בה אתה מועסק. כל ההתנהלות בין חברת הליסינג וההשכרה, הסדרת תוכנית התדלוק שלך, הביטוח, וכמובן שמירה על עמידה בתוכנית הטיפולים וכללי נהיגה של הארגון. מפוקחים על ידי הקצב"ת. הממונה מטעם ההנהלה לניהול צי הרכב אמור לתת הנחיות לכל נהג ולוודא עמידה גם בהנחיות, הוראות התנהגות כביש והתנהלות בשטח תפעולי.

הקצב"ת הוא לרוב זה שידריך כל נהג בארגון בטרם הוא עולה על רכב של צי הרכב.
כן! הקצב"ת יכול להוריד אותך מההגה וגם את הרכב מהכביש. זאת אחריותו וסמכותו. לצד זאת, נציג החברה המספקת לארגון שלך שירותי קצין בטיחות בתעבורה, יהיה שם בשבילך הנהג עובד החברה כשצריך לבוא במגע עם רשויות האכיפה וגורמים מחוץ לארגון.

התשובה פשוטה. נהג המפעיל רכב מכל סוג שהוא מחויב להישמע באופן חד משמעי לקצב"ת.

הוסף תגובה