האם פיברומיאלגיה קשורה לסוכרת?

האם פיברומיאלגיה קשורה לסוכרת?

פיברומיאלגיה רמות המוגלובין A1c ועמידות לאינסולין

האם בקרוב תהייה בדיקת דם לזיהוי פיברומיאלגיה

פיברומיאלגיה הנה תסמונת המלווה בתופעות כאב מורכבות ומשתנות. כאבים פזורים ללא הסברים קליניים כגון מצבי דלקת או פגיעות קליניות אחרות. פיברומיאלגיה מלווה לרוב בשיבושים רב מערכתיים והפרעות תפקודיות כגון בעיות במערכת ההורמונים, העצבים, העיכול, בעיות שינה שיבושים קוגניטיביים ועד בעיות נפשיות. הפרעות תפקודיות אלה מלוות בתופעות לוואי אשר עשויות, במקרי קיצון, לשבש באופן מוחלט את תפקודי היומיום של הלוקה בתסמונת.
פיברומיאלגיה הינה בעלת שונות גבוהה במיוחד. שונות הן של מאפייני תופעות הלוואי והן בעוצמת הופעתן של תופעות אלה. התסמונת נפוצה יותר בקרב נשים ומושפעת גם מגורם הגיל.
על אף שעצם קיומה של "התסמונת האלומה" היה ידוע במשך שנים רבות, לא הוקדשו משאבי מחקר לאיתור מקורה של המחלה. הסיבה היא כנראה שילוב של המורכבות והרב מערכתיות של התסמונת, כלי מחקר ומדידה לא מפותחים דיים. אך חשוב מכך בשל היותה ששששל פיברומיאלגיה תסמונת כרונית אשר מצריכה נטילת תרופות תמידית.הפניית משאבים מחקריים להתמודדות עם תופעות הלוואי וייצור תרופות חדשות שבמרבית המקרים מספקות ליצרניות התרופות וגם לגופי המחקר רווחים נלווים נאים במיוחד.

משבר האופיואידים ופיברומיאלגיה

תופעת הלוואי הבולטת ביותר של פיברומיאלגיה הוא הכאב, אך רק בשנים האחרונות החלה מתקבעת הגישה הרב מערכתית לטיפול בתסמונת מורכבת זאת. אולי בשל כך שלמעשה לא קיים תהליך דיאגנוסטי ישיר לאיתור המחלה ועד היום (2020) עדיין מדובר בתהליכי אלמינציה מלווים בטיפולים תרופתיים והתערבויות אחרות מיותרות (אפילו כירורגיות). התערבויות טיפוליות שבמקרים רבים אף מחריפות, מחמירות עצמת תופעות הלוואי ואת הסבל של החולים.
רבים מהחולים הופנו לטיפולים תרופתיים חריפים נגד כאבים, חלקם ממכרים ברובם תרופות אופיואידיות שלעיתים אף לוו בתרופות פסיכיאטריות שדרדרו את מצבם התפקודי אלי תהום.
אולי בשל התפתחותן של טכנולוגיות מחקריות, ואולי בשל מודעות ציבורית גוברת והלחצים הגדולים על יצרניות התרופות (ראה משבר האופיואידים בארה"ב), בעשורים האחרונים מושקעים משאבי מחקר  רבים העוסקים בפיברומיאלגיה ובניסיון לאתר את האטיולוגיה שלה. 
האתגר הגדול ביותר בנושא הפיברומיאלגיה עדיין, גם כיום בשנת 2020, הוא איתור חולה בתסמונת על ידי בדיקה יחידה כגון בדיקת דם. חוקרים בתחום הביוכימיה בארה"ב (Karen Lee Richards • ProHealth.com • April 2, 2019) מצאו שניתן להבחין בבדיקת דם ולהבדיל בין חולי פיברומיאלגיה לבין חולים בדלקת מפרקים שגרונית, דלקת מפרקים ניוונית וזאבת אדמנתית מערכתית.
אמנם היו קיימות שתי סוגי בדיקות דם אחרות אך לא היה בכוחם של אלו לעשות הבחנה מלאה של התסמונת ביחס לתסמונות ומחלות אחרות בעלות תסמינים זהים.
איתור מוקדם של התסמונת יאפשר מתן טיפול מתאים ללא צורך בטיפולים הקשורים בתהליכי אלימינציה אבחונית.

מחקרים אחרונים רב מערכתיים

מחקרים רבים נערכים כיום בניסיון למצוא ולאתר תופעות רב מערכתיות וסימפטומים הקשורים לפיברומיאלגיה מתוך הבנה שיותר ויותר חולים בעיקר חולים בתרבות המערבית לוקים בתופעות רב מערכתיות אשר משפיעות איכות ותוחלת החיים.
מחקרים המתנהלים כיום איתרו קשר בין עמידות לאינסולין ופיברומילאגיה. כלומר שייתכן וקיים קשר בין התזונה שלנו ורמות הסוכר שאנו צורכים לבין הופעת הפיברומיאלגיה.
במחקר זה מוזכר ב- May 16, 2019 HealthDay News מציינים כי במחקר בו חולים שסבלו מסוכרת או טרום סוכרת שסבלו מתופעות כאב השייכות לפיברומיאלגיה ירד מדד הכאב בתגובה למתן תרופה למחלת הסוכרת (מטפורמין). במחקר אובחנו שינויים שנבעו מיכולתו של הגוף להתמודד עם רמות הסוכר. הקושי מתבטא בשינוי ברמות המוגלובין A1c שגררו הופעה של נוירופתיה.
אוניברסיטת טקסס  UTMB Dr. Miguel Pappolla: …"אנשים עם עמידות לאינסולין יכולים לפתח סוג של נוירופתיה הנקראת נוירופתיה של סיבים קטנים. נוירופתיה של סיבים קטנים, שאינה תלויה בממצאים שלנו, קשורה גם לפיברומיאלגיה וחלק מצוותי המחקר חושבים כי צורה זו של נוירופתיה עשויה לתרום לכאב ממנו סובלים אנשים עם פיברומיאלגיה"…

הוסף תגובה