אחת המחלות הנפוצות ביותר הפוגעות בראייה הינה עכירות של העין. הדבר קורה כאשר העדשות אשר צריכות להיות אחידות ושקופות, הולכות ונעשות כהות. מחלה זאת נקראת קטרקט ונסביר על האבחון, המניעה והטיפול.

מדוע כדאי לאבחן מוקדם קטרקט?

מוסכם על הכל כי עכירות של העדשה פוגעת באיכות החיים. אבל למה קטרקט פוגע באיכות החיים?

מכיוון שפחות אור נכנס לעין ומקשה לקבל תמונה ראויה ונכונה של העולם. את המחלה כדאי לאבחן מוקדם, מפני שהיא מאופיינת בתהליך הדרגתי של התדרדרות.

אגב, התופעה יכולה להופיע בעין יחידה או בשתיהן וקצב ההחמרה עשוי להיות שונה ולא אחיד בין העיניים.

בנוסף, קיימת חשיבות לאבחון וטיפול מוקדם בתופעה – גם מהסיבה של איכות חיים, כי הקטרקט תמיד ממשיך להתפתח וגם מהסיבה של מורכבות הניתוח –  ואת זה נסביר. ניתוח קטרקט הוא ניתוח קצר וקל באופן יחסי המבוצע באמצעות לייזר מדויק.

הניתוח כולל את "ריסוק" העדשה העכורה ושאיבתה החוצה. ככל שהקטרקט בשל יותר כך זמני הריסוק מתארכים והניתוח הופך למורכב יותר.

איך מאבחנים קטרקט?

אבחון קטרקט נעשה על ידי רופא העיניים. לעיתים, סימנים ראשוניים לא יהיו מורגשים כמעט. עם העלייה בגיל רמת הסיכון עולה וכן יש השפעה של רקע משפחתי.

עם הזמן, החולה ירגיש שהראייה הולכת ומיטשטשת ואיכותה יורדת בעיקר בשעות החשיכה והערב. קושי עשוי להתעורר גם בתאורה בהירה, עלולים לסבול מסנוור לעיתים קרובות, קושי בקריאה, בנהיגה וכו'.

באבחון, הרופא משתמש במכשור רפואי שמאפר להביט לתוך העין ולהגדיל את התצפית. נעשה שימוש בחומרי הרחבה לאישון.

מניעת קטרקט

את המחלה לא ניתן למנוע, אך ניתן להאט את הסימפטומים או להפחית את הסיכון בעזרת התנהגות נכונה. למשל, שהיה בשמש רק עם כובע רחב שוליים ומשקפי שמש. גמילה מעישון, שכן סיגריות משפיעות לרעה על העיניים והראיה.

איזון רמת הסוכר חשוב אף הוא, שכן סוכרתיים סובלים משיעור גבוה של קטרקט ביחס לאוכלוסייה הכללית. בדיקות תקופתיות יאפשרו זיהוי בשלב מוקדם, כך שניתן לקבל טיפול על פי הצורך.

מהו הטיפול בקטרקט?

כאשר המחלה איננה במצב מתקדם, ניתן לחוות הקלה על ידי שימוש במשקפיים מותאמים. גם תאורה לא מסנוורת יכולה להקל.

אולם, כאשר המחלה מתקדמת, פתרון מקובל הינו ניתוחי. מטרת הטיפול היא להסיר את העדשה העכורה ולהחליף אותה בעדשה חלופית צלולה.

טכניקת הלייזר מאפשרת לבצע את הניתוח בצורה יחסית מהירה, ללא הרדמה מלאה אלא בהרדמה מקומית בלבד. לרוב, כל ההליך לא עולה על חצי שעה.

הוסף תגובה