מניצוצות ללהבת ההצלחה – תחילתו של ספר

 

הקדמה
שנים רבות, מתחבטים מומחים ואנשי מקצוע רבים בשאלה, מה גורם לארגונים ועסקים להפוך למצוינים ומובילים בתחומם. סיפורי הצלחתן של חברות פורצות דרך כמו "Microsoft", "Google", "Sony", "coca-cola" כתובים ומוצגים בספרים ובמאמרים מקצועיים רבים, העוסקים בין השאר בגורמים אשר הביאו להצלחתן. מה באמת גרם לארגונים אלה להפוך לפירמות גדולות, חובקות עולם, המעסיקות מאות אלפי עובדים בכל רחבי הגלובוס שלנו והצוברות רווחים עצומים?. חברת Google לדוגמא, הצליחה להגיע לשווי שוק של למעלה מ- 200 מיליארד דולר תוך פחות מעשר שנים והפכה כמעט לאגדה כמו גם למושא הערצתם של מנהלים רבים הרואים בהם מודל לחיקוי והזדהות והמבקשים לאמץ ולסגל את מפתחות ההצלחה שלה. סיפורי הצלחתן של חברות אלה ונוספות – כמו גם "ישקר" וטבע הישראליות, נלמדים בבתי הספר למנהל עסקים ברחבי העולם, ספרים ופרשנויות שונות שמים דגשים על משתנים שונים כמו – טכנולוגיה, הון, ניצול הזדמנויות עסקיות ואפילו מזל. יחד עם זאת, על גורם אחד, האחראי יותר מכולם על ההצלחה המטאורית של חברות אלה ואחרות ואשר הינו בעל רמת החשיבות הגדולה מכולם, שוררת כמעט תמימות דעים בין המומחים השונים. גורם זה הינו ללא ספק ה"משאב האנושי", או כפי שהוא מכונה לעיתים "ההון האנושי". "אנשים גדולים יוצרים ארגונים גדולים" – אנשים בעלי חזון, ברק, עוצמות רבות הכוללות בין השאר "גאוניות" ו"וירטואוזיות", כאלה אשר השכילו לפתח ולהציג פתרונות חדשניים ויצירתיים, אשר תרמו ערך מוסף ברור באותם שווקים בהם פעלו. מנהיגותם של עסקים אלה, נוצרה כבר בשלב המוקדם מאוד, בו לחברה המדוברת עדיין לא היה מוצר, אף אחד עדיין לא שמע עליה ולאנשים שעבדו בה עדין לא הייתה הכרה כפורצי דרך וככאלה שיטביעו את חותמם על מהלכה של ההיסטוריה האנושית. הם היו אנשים רגילים – מבריקים אומנם, אך במובנים רבים- אנשים רגילים, כמו אלה ביניהם חיו וגדלו. חלקם היו רווקים וחלקם בעלי משפחות, חלקם היו משכילים וחלקם נפלט ממסגרות חינוכיות, אחרים השקיעו את הונם הפרטי במימוש חלומם ואחרים בקושי שרדו את מלחמת הקיום האישית שלהם במאבק להציג את יצירותיהם וחזונם תוך שהם לעיתים נאבקים ופעלים בתנאים בלתי הולמים לחלוטין למשימה שהציבו לעצמם. האישיות המיוחדת של אותם מנהיגים פורצי דרך, אופיינה במקרים רבים בכריזמה שופעת ו"מדביקה", אשר גרמה לאנשים סביבם ללכת אחריהם, להאמין בהם ולהפוך להיות חלק מההצלחה, שנכתבה ולומדה מס' שנים אחר כך בבתי הספר למנהל עסקים המובילים בעולם. האישיות המיוחדת של מנהיגים אלה – כמו הנרי פורד, ביל גייטס, סרגיי ברין ולארי פייג' מגוגל (האחרונים הפכו למיליארדרים בגיל 31), ורבים אחרים, הביאה לאנשים רבים להאמין בהם וללכת אחריהם. כחסידים אדוקים, ההולכים אחרי הרב או הכומר שלהם, עזבו מקומות עבודה מכניסים, נטשו משרות מבטיחות באקדמיה והקדישו את כל זמנם ומרצם לסייע במימוש החלום, חלומם של ספורים שהפך ברבות הימים לחלומם של מיליונים רבים. הלכו אחריהם, למרות הקשיים הרבים, לוקחים את הסיכון שלא יוכלו לפרנס את משפחותיהם, אחוזים תשוקה בלתי מוסברת לעסוק ב"בלתי האפשרי", עושים שימוש ב"ניצוצות" האישיים שלהם, משקיעים עוצמות ותבונות רבות בדרך ל"להבת ההצלחה" שלהם. אנשים שהשקיעו חודשים ושנים רבות, עובדים לילות ארוכים כמעט ללא שינה, אחוזים בדיבוק ופועלים מתוך שכרון חושים כמעט, יוצרים "יש" מאיין, בדרך להכרה, הון רב ופרסום חוצה יבשות. כך החל להיווצר הארגון. מקבוצה קטנה בלתי פורמאלית, צמח לו פתאום ארגון קטן, שהלך גדל והתעצם. מקבוצה קטנה של חברים צמח מבנה ארגוני פורמאלי. מיזמות של "כולם עושים הכול", נוצרה חלוקת תפקידים ברורה אשר כללה התמחויות וצמחה לה שדרה ניהולית מוצקה ודעתנית. עובדים רבים נשכרו, תהליכים תוכננו והוטמעו, תחומי אחראיות חדשים הוטלו ומערכי סמכויות הוגדרו והוענקו לבעלי תפקידים שונים בארגון. במקביל נבנו מערכי ייצור, שיווק ותפעול, נוצרו והוטמעו מערכות מידע, כספים ופותח גם מערך משאבי אנוש שתפקידו הראשון היה לאייש את המשרות הרבות במנהלים ועובדים מעולים שסוננו ומוינו בקפידה רבה. מומחים ויועצים רבים מתחומים שונים נשכרו לסייע בבניית מערכות ארגוניות חזקות- אך גמישות, שאפתניות אך מבוקרות ומפוקחות. מערכים לוגיסטיים משוכללים נוצרו, קבלנים וספקים רבים נשכרו וכולם יחד יצרו תנופה גדולה, שהביאה ל- WAVE – גל גדול אשר הלך וגבר עד שלא רק שכבש את השווקים הקיימים, אלא גם יצר שווקים חדשים ובנה כלכלות חדשות של מדינות ועמים. כדי להוביל, נבנו בארגונים אלה מערכות תקשורת שיווקית, שבאמצעות אסטרטגיות ממוקדות ומדויקות העבירו מסרים לקהלי מטרה מוגדרים וברורים, קהלים אשר יצאו מגדרם כדי לרכוש את מוצריהן ושירותיהן. מומחי התקשורת "יצקו" לתוך מותגים מובילים אלה את החזון, הערכים, והאמונות המתאימות, אשר יצרו כמיהה, הזדהות, מחויבות ונאמנות של קהל הקונים ההולך וגדל, אשר גרם להם להנציח את מעמדה המוביל של החברה. הסוד הגדול של הצלחות פנומנאליות אלה, אינו מוסבר רק בחזון, האמונה והגאוניות של המייסדים, אלא גם בעוצמת האפקטיביות של הארגונים שהשכילו להקים. ארגונים אלה, שמו את הדגש על הובלת תהליכי מצוינות תוך שילוב המצוינות האישית של כל אחד מהעובדים והמנהלים יחד עם עבודת צוות מתאימה שכללה הן מוטיבציה רבה מצד המשתתפים בתהליך והן רמה גבוהה של שיתוף פעולה , שנוהלה ביד רמה עד שהביאה בסופו של דבר לאותה "להבת הצלחה". כדי להמחיש את העובדה שבארגונים מצליחים אלה, ממשיכים לטפח את "הניצוצות" וה"להבות האישיות" של כל עובד ועובד, ניתן להביא את דבריה של מנהלת תחום התרבות הארגונית ב- Google , סטייסי סאליבן. כשנשאלה, מהי התרבות הארגונית שאת מחדירה בעובדים ענתה – "אני לא מחדירה, התרבות שייכת להם, אני רק מוודאת שהיא תישאר אצלם. "תפקידם של המנהלים", הוסיפה, הוא לעזור לעובדים לממש את הרעיונות שלהם, הם מנהלים את עצמם ומחפשים כל העת את האתגרים הבאים, כדי לעשות את העולם מקום טוב יותר לחיות בו". וכל המוסיף, גורע.
איציק להב, מחבר ספר זה, הינו יועץ ארגוני בעל תואר M.SC מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב, מרצה בכיר לשיווק ותקשורת במוסדות אקדמיים שונים, בעל ניסיון מקצועי מצטבר של כ- 25 שנים, במהלכם הייתה לו הזכות לייעץ וללוות ללמעלה מ- 1,000 ארגונים בארץ ובעולם , חלקם הגדול מהמובילים בישראל ובתוכם בנקים מסחריים, חברות צריכה ותעשיה, חברות ייעוץ ושירותים שונים. בארגונים אלה, היה איציק להב מורם ויועצם של מאות אלפי מנהלים ועובדים. 
בספר זה, מציג איציק להב תפיסה חדשה הנוגעת להובלה של תהליכי מצוינות בארגונים, דרך גילויים ו"הבערתם" של תהליכי מצוינות אישית ("הניצוצות") אצל כל אחד מהעובדים והמנהלים בארגונים והפיכתם ל"להבת הצלחה" עסקית. הספר מציג כלים וטכניקות באמצעותם יוכלו מנהלים לסייע לנו לאתר את "הניצוצות" האישיים שלנו ולחברם יחד ללהבת הצלחה עסקית. המוטיב המרכזי בבסיס תורה זו, מניח שבכל אחד מאיתנו קיימים "ניצוצות" רבים של יכולות וכישורים, כאלה המתגלים לנו לעיתים בדרך הטבע או מטופחים ומתעוררים בנו באמצעות הורינו, מורינו והאנשים שסביבנו. לעיתים, "ניצוצות" אלה נמצאים בתוכנו אך איננו מרגישים בהם- הם "רדומים" ממתינים להתעורר "בעצמם", או מחכים למישהו שיעורר אותם בנו כדי שנוכל גם אנו לפתח את "הלהבה האישית" הפרטית שלנו, שתהפוך אותנו לכוכבים ואשר תצעיד אותנו "להבת ההצלחה" שלנו. אלה ש"הניצוצות" האישיים שלהם התעוררו, "מנצנצים" ומפגינים עוצמות ואנרגיות המאפשרות למנהלים בארגונים מצליחים להשתמש בהם ולחברם יחד, בעבודת צוות מתאימה כדי להבעיר "להבת הצלחה" המתבטאת בסופו של דבר בארגון העסקי בהשגת מטרות הארגון ויעדיו- רווח,מעמד מוביל ומוניטין רב. לעיתים נדרשים מנהלים אלה לעשות מה שלא עשו הורינו, מורינו וחברינו – לסייע לנו לגלות את "הניצוצות" שלנו, לגרום לנו להאמין בהם ולסייע לנו לחזק את העוצמה שלהם, כדי ש"הניצוצות" יהפוך ל"נצנוצים" ול"להבת ההצלחה" שלנו. אחר כך, יסייעו לנו מנהלים ומורים אלה, לחבר את "להבות ההצלחה האישיות" שלנו לאלה של חברינו ומתוך תיאום מושלם, ליצור יחד להבת הצלחה עסקית וארגונית שתתבטא גם בהכנסתנו ובמעמדנו. כך, נצליח לתרום קודם כל לעצמנו ולמשפחותינו, לארגונים בהם אנו עובדים ופועלים וגם, לסביבתנו ולאנשים האוהבים אותנו. 
בבוא היום, נהפוך גם אנו, ל"מעוררי ניצוצות" לילדינו, לעובדים הכפופים לנו בארגון ולכל סביבתנו ונסייע בתורינו ליצירת "להבת ההצלחה" שלהם, "להבה" שתהפוך להיות חלק בלתי נפרד מאיתנו, כי היינו חלק מתהליך יצירתה. כך גם נגשים את עצמנו ונתרום את תרומתנו הצנועה להתפתחות האנושית בעולמינו. 
כך נבנים ארגונים מובילים. באמונה ובאהבה.

הוסף תגובה