משבר או הזדמנות

משבר, פיטורין, הזדמנות…

Coaching בגישה שונה 
דורית קיי MA פיתוח אישי,יעוץ ארגוני 

שנת 2009 הייתה שונה בהרבה מובנים משנים קודמות. רבים מאתנו התנהלו בצלו של משבר פיננסי עולמי, משבר שלא ידענו כמותו מזה שנים רבות ואולי אפילו מאז ומעולם. יתרה מכך ולעתים קרובות בעקבות כך רבים מאתנו נאלצו להתמודד גם עם משברים פרטיים ומקומיים יותר – חרב הפיטורין שהונפה לעברם, ירידה בהכנסות החודשיות, צמצום בפעילות עסקית ועוד. משברים אלו חוללו גם שינוי תודעתי אצל העובדים. עובדים מוכנים להצטמצם בשכרם ובלבד שיישארו במקום עבודתם. מציאות זו מעוררת חשיבה האם יש ביכולתנו בכל זאת למנף את המשבר להזדמנות, כיצד יכול אימון אישי לסייע בתקופות אלו. 

החוקר ג'פרי וויליאמסון מאוניברסיטת הארוורד פרסם לאחרונה מחקר המציע הסתכלות שונה על ניהול משאבי אנוש במקום העבודה בזמני משבר. לטענתו, כאשר מקום עבודה נקלע לתקופת משבר, אחד הפתרונות המיידים שמנהלים שוקלים הוא צמצום פעילות עסקית ופיטורין. ווילאמסון מציע לנצל את מעמד הנ"ל כדי להתמקד בשימור כוח אדם איכותי בארגון. לצורך עניין זה 'עובד איכותי' בארגון מוגדר כעובד שפעילותו והמהלכים שהוא מוביל בעבודה מביא להצטיינות ובולטות של עובדים נוספים. על כן ,החוקר תובע הסתכלות על ההון האנושי הידוע בשמו-human capital להון חברתי-social capital . עובדים איכותיים הנותרים בארגון לאחר צמצומים נוטלים עליהם תפקידים רוחביים מורחבים, תפקידים שלא תמיד נובעים מעצם הגדרת תפקידם, וכך הרווח לעובד ולארגון הוא הדדי. בצל משבר, מנהלים ועובדים כאחד מגלים לפתע שלעובד שהם מתגו אותו כאיכותי בתחום אחד, יש יכולות שטרם באו לידי ביטוי גם בתחום נוסף, כך שבאופן הוליסטי הארגון מרוויח מפעילות העובד. כפועל יוצא מהרחבת מעגלי אחראיות, עובדים רבים מגלים שתפקידים נוספים מעניינים אותם, ולפתע, דווקא בעת משבר, נפתח אשנב להזדמנויות תעסוקתיות שקודם לכן הם לא לקחו בחשבון. 

אימון אישי – צמיחה בצל משבר

תכנון – אימון אישי, זה מתחיל במטרה 
בתהליך אימון אישי לראיון עבודה אני מגלה, לעתים קרובות את ערך התכנון המוקדם. אסור לנהל קריירה על פי דחפים. כל אדם שמתכנן לערוך שינוי במקום עבודתו, חייב לכלכל את צעדיו בזהירות מרבית. עליו לבדוק עם עצמו מהו בדיוק מחפש במקום החדש, האם זה שכר או שיש גורמים נוספים. חשוב שמקום ההנעה לא יהיה רק הטווח הקצר. אימון אישי מאפשר לנו לגבש ולהרחיב את התובנות הללו. תהליך מתן הגדרה ברורה ליעד הסופי, שלב ראשון בכל אימון אישי, משמש אותנו בהמשך להשגת יעד זה ואיתור היעד הבא. 

אימון אישי וחשבון נפש – מה אני בעצם רוצה? 
זמן משבר הוא זמן שמתאים לערוך חשבון נפש עם עצמנו. מה הישגנו במקום עבודתנו עד כה, מה היינו רוצים להשיג בטווח של 3-5 שנים , ומהו היעד שברצוננו לעבוד עליו כעת. בתהליך של אימון אישי, ניתן דגש רב על בניית החזון האישי ומסלול התקדמות הנגזר מהיעדים האישיים. הגדרת מסלול כזה (שיכול להיות גם מסלול קריירה) עם תחנות ברורות ויעדי ביניים מוגדרים, עוזרת למתאמן בהמשך תהליך אימון אישי ומשמת כמעין מפת דרך להצלחה וגם ככלי בקרה כדי למדוד התקדמות. 

האם מה שאני חש הוא עובדה? 
עובדים רבים מתכננים את הצעד הבא שלהם לטווח קצר על סמך הרגשות שהם חשים למה שנאמר או נעשה במקום העבודה. בתהליך של אימון אישי אנו לומדים להבחין בין עובדה לפרשנות , ולהוביל את עצמנו על פי העובדות ,תוך שאנו קשובים לרגשות שלנו,אך לא מונעים ע"י הפרשנות שלנו. אימון אישי עוזר לנו לקבל פרופורציה נכונה ומדויקת על התרחשויות במקום העבודה. הנרטיב הרגשי לא נעלם אבל עובר כאן דרך מסננת של הגיון בריא וכך בזכות הנחייה נכונה של מאמן אישי, תהליך אימון אישי מאפר לנו לקבל החלטות נכונות, מבוססות ומושכלות. 

אימון אישי – יעדי לפי זמנים 
לאחר שהבהרנו לעצמנו מה ברצוננו להשיג, למה אנו רוצים להשיג אותו וכיצד עלינו להשיגו אנו יכולים לגשת לגזירת יעדים לטווח הקצר והבינוני. בחלק זה של תהליך אימון אישי חשוב מאוד להפריד בין מטרה ליעד. אנשים רבים מציבים לעצמם מטרות רבות,אך רק כאשר אנו מקשים אותם לטווחי זמן ,אנו למעשה הופכים אותם ליעדים ברי ביצוע שיוצרים גם את המחויבות שלנו. בתהליך של אימון אישי חשוב לנו לכל יעד שנעמיד לעצמנו להציב מדדי הצלחה ותפוקות. 

בתהליך אימון אישי משבר הוא הזדמנות

תהליך אימון אישי מלמד אותנו כי כל משבר הוא גם הזדמנות. אחרי הכל, משבר הוא מעמד של שינוי קיצוני – שינוי שתוצאותיו הן בתחום אחריותנו ואל לנו לשכוח כי הן אינן בהכרח שליליות. לפיכך האחריות האישית שלנו כלפי עצמנו היא לבדוק בכל רגע נתון כיצד אנו יכולים להפוך את המשבר להזדמנות חיובית עבורנו, לראות כיצד משבר יכול לקדם אותנו לעתיד המיטבי שלנו, כיצד צעד 'לאחור' יכול להפוך לצעד קדימה – לעבר היעד. בתהליךאימון אישי נכון, ששם דגש על פרואקטיביות ודוגל במנהיגות עצמית, מתאמן מבין כי גם משבר וגם פיטורין הן בסך הכל עוד התרחשות שיכולה להפוך להזדמנות פז ולו רק בזכות חשיבה חיוביות, משמעת עצמית והכוונה נכונה.

הוסף תגובה