ניהול עצמי אפקטיבי – מה חשוב לי באמת

כולנו חוזרים ואומרים בחיים הפרטיים ובעבודה: "אין לי זמן!", "אני לא מספיק"… כמה מאיתנו חושבים לעצמם: "נעיף מעל השולחן את המטלות הקטנות ואז נטפל במטלה החשובה באמת", ומגיעים ליום המחרת, שלא נדבר לשבוע לאחר מכן מבלי להגיע למטלה החשובה באמת. אנחנו כל כך עסוקים שאין לנו זמן לשבת, לחשוב ולתכנן. אנו טרודים בטלפונים ובדברים דחופים שדוחקים הצידה את הדברים החשובים באמת. העומס נובע מחוסר יכולתנו לתכנן את הזמן שלנו כראוי, באופן שיהיה הכי אפקטיבי עבורנו. כל מעשינו ופעילויותינו ממוקמים בחלל הזמן ותלויים, בין היתר, בהימצאותו של משאב יקר זה. החיים שלנו הם הדרך שבה אנו מנצלים את סך השעות המופקדות בידינו.

אנו לא יכולים לשלוט בזמן, אולם, אנו בהחלט יכולים לשלוט באופן שבו אנו מנהלים את עצמנו בתוך מסגרת הזמן. לשם כך, בראש ובראשונה, יש לטפל בהרגלים שלנו – באופן הניהול העצמי שלנו. בואו נעצור לרגע, ונחשוב – בהתחשב בזה שמשאב הזמן מוגבל, במה אנחנו משקיעים את זמננו ? כמה אנחנו מקדישים מחשבה לגבי הדרך בה אנו מנצלים את זמננו? האם אנחנו באמת משקיעים בדברים החשובים לנו, שמאפשרים שינויים משמעותיים בחיינו האישיים והמקצועיים? מתי לאחרונה מצאנו את עצמנו מתעסקים בדברים שלא ממש שלנו? בחיים שלנו יש קודם מצפן ואח"כ שעון. המצפן מסמל את "המה" שלי, מתווה כיוון, לאן אני רוצה להגיע, זו האפקטיביות. השעון מתייחס ל- "איך", הוא מייצג את מידת היעילות בה אני עושה את הדברים שבחרתי לעשות. זהו ניהול מתוך שליטה בזמן דרך החשיבות של המטרה העיקרית אותה אני שואף להגשים: האם אני עושה את הדבר הנכון ובצורה הנכונה. האבנים הגדולות נדמיין לרגע את הדברים החשובים לנו באמת בתור אבנים גדולות. רובנו כבר מכירים את הסיפור על המרצה הזקן בבי"ס למינהל בארה"ב שהגיע לשאת הרצאה בנושא "ניהול זמן יעיל". התחיל המרצה בניסוי שבו הכניס לתוך מיכל מזכוכית אבנים גדולות. כאשר התמלא המיכל לגמרי ולא ניתן היה להוסיף עוד אבן אחת, שאל את התלמידים אם המיכל מלא? וכשענו לו "כן", הוסיף למיכל אבני חצץ ואחריהם חול ואז מים. התלמידים הבינו כבר אחרי אבני החצץ שכנראה גם אם המיכל נראה מלא, עדיין ניתן להוסיף אליו עוד, ומה שהם הסיקו מכך, כמו רובנו, הוא- שככל שהיומן שלנו גדוש ומלא התחייבויות, אם באמת מתאמצים תמיד ניתן להוסיף עוד משימות ומטלות. אולם המסר החכם של סיפור זה הוא אחר לגמרי.

הוא מתייחס לדברים החשובים לנו באמת, בחיים בכלל ובעבודה בפרט: אם לא נכניס קודם את האבנים הגדולות לחיינו, לעולם לא נוכל להכניס אותן אחר כך, כי האבנים / המטלות הבינוניות והקטנות תופסות את מקומן של הדברים הגדולים והחשובים לנו באמת. אז איך מתחילים? אלפרד אדלר – אחד מהפסיכולוגים הגדולים בתקופתנו אמר שתפקודו של האדם הבריא נפשית נבחן בשלושה תחומים מרכזיים בחייו: עבודה, משפחה וחברה. משמעות הדבר שאדם הרוצה להצליח בחייו, חייב שלא להזניח אף אחד מהתחומים הללו שכן לכל אחד מהם חשיבות רבה וההצלחה באחד מזינה ומשפיעה על ההצלחה באחר ולהפך. בגישת האימון הקו-אקטיבי לפיה אני מאמנת, מתייחסים לאדם כשלם ועוסקים במכלול חייו. צמיחתו והצלחתו קשורים בכלל מעגלי התפקוד בהם הוא פועל. לכן, אין תועלת לעזור לאדם להצטיין בתחום אחד בלבד בחייו בלי לדאוג לשאר התחומים. אז שאלו את עצמכם, מהם האבנים הגדולות בחייכם, בעיסוקכם, איך אתם מחלקים את הזמן העומד לרשותכם בין התחומים המרכזיים בחייכם, בין תחומי האחריות שהם ליבת העיסוק שלכם? איזה דברים אתם מוקירים ומעריכים והייתם רוצים לקיימם בחייכם. שימו לב שאין הכוונה בהכרח לכמות העשייה בכל תחום אלא גם למהות העשייה ואיכות ביצועה. ניהול עצמי מתייחס ליכולת הבסיסית שלנו להחליט החלטות, לבחור ולפעול בהתאם.

הניהול האפקטיבי של זמננו מושתת על נעיצת "זמני ברזל" לדברים שחשובים לנו באמת. כלומר, יצירת סדרי עדיפויות ע"י תכנון כל פעילות שחיונית להתפתחות האישית ו/או המקצועית שלנו. תכנון זה יאפשר לנו לבצע פעילויות אלו באופן סדיר, בלי שנאלץ לסמוך על זיכרוננו. להשתחרר מההרגלים הישנים בטח תשאלו את עצמכם: נשמע נפלא אבל האם אפשרי? כמה אני באמת יכול להכניס לתכנון הזמן שלי את מה שחשוב לי? האם ניתן להקפיד ולהתמיד בתכנון זה? כמה התכנון הזה כובל אותי או דווקא מאפשר לי גמישות? לכל אחד מאיתנו הרגלי עבודה שקשה לשנותם, אולם על מנת לנהל את עצמי אפקטיבית בתוך החיים נדרש אימון מתמשך. אנו חייבים להקדיש זמן לעצמנו ברמה האישית ולהבין כי המפתח לניהול עצמי מותנה ביכולתנו לצאת מתוך אותם הרגלים ישנים בהם אנו שבויים. הכללים לניהול עצמי רבים ומגוונים, ואין מדובר במעשה קסמים. יש להתאמן בניהול עצמי, להבין, לקבל ולהפנים גם כללים חדשים, שמעייפים לעיתים. הפיתוי לחזור להרגלים הישנים תמיד אורב בפתח ומחייך את חיוכו המפתה. אני מאמינה שעם רצון מתוך בחירה, נחישות, מחויבות עצמית והתמדה ניתן להצליח וליצור איכות חיים אישית ומקצועית טובה יותר, המאפשרת צמיחה. בהצלחה! "אל להם לדברים החשובים ביותר להיות נתונים לחסדי הדברים החשובים פחות" (גתה).

הוסף תגובה