ניהול אנרגיות- איך עושים את זה?

בוודאי שאלתם את עצמכם לא אחת, איך זה קורה שיום אחד אתם קמים בבוקר מלאי מרץ, ומסוגלים להספיק לעשות המון דברים שתכננתם, ואילו ביום אחר, אתם מרגישים מותשים וחסרי כוחות. כמה רעיונות זרקתם לפח רק מפני שחבר טוב קטל אותם? קראתם פעם מאמר טוב שמילא אתכם חשק והתלהבות להמשיך להעמיק בנושא? השאלות הללו קשורות למלאי האנרגיות שלנו ובאות להראות לנו את גודל ההשפעה שיש לסביבה שלנו עלינו, קשר ישיר שיש להתנהגות הסביבתית על רמת האנרגיה שלנו. מהי אנרגיה? קשה להגדיר אנרגיות למרות שכולנו מתנהלים על פיהן. איננו יכולים לגעת באנרגיות, איננו יכולים לראות, לשמוע, לטעום או להריח אותן, אך כל אחד מאיתנו מסוגל להרגיש את קיומן בתוכו ומסביב לו. האנרגיות המצויות בכל אחד מאיתנו, הן אלו אשר מניעות בתוכנו את גלגלי העשייה, מאפשרות לנו להזיז את עצמנו ממקום למקום, לעשות פעולות שונות, לעבוד, לשחק, לחשוב, להרגיש, לפעול ולעשות עוד מגוון רחב של פעילויות. לכל אחד מאיתנו יש את האפשרות לשלוט ברמת האנרגיה שבה הוא רוצה להיות. אנחנו יכולים להחליט להיות שמחים, נמרצים, עצובים או מדוכאים – הבחירה היא בידינו. עם זאת, כשאנחנו אומרים שהסביבה משפיעה על התנודות ברמת האנרגיות שלנו, ההתייחסות היא לסביבה האנושית, לסביבה הפיזית ולסביבה הרעיונית שלפעמים מתישה או מייסרת אותנו ולפעמים ממנה אנחנו שואבים את הכוחות לרוץ קדימה.

דוגמאות מהסביבה האנושית – חברים, משפחה, עמיתים למשפחה, שכנים ובקיצור כל בני האדם שסובבים אותנו ואנחנו נמצאים איתם בקשר. דוגמאות מהסביבה הפיזית – הגישה היא "ביתי הוא מבצרי". מה יכול לערער את האיזון: עבודה במקום לא נוח, צפיפות, אין לי פינה בבית/בעבודה, שבור, מקולקל, לא מתויק, מבולגן, לא מסודר. דוגמאות מהסביבה הרעיונית – טלוויזיה, מאמרים מקצועיים, ספרים, כתבות, פרסומות – כל מה שמגרה את האינטלקט. נכון שהסביבה שלנו יכולה להעלות לנו את האנרגיה או להוריד אותה, ואנחנו יכולים להגיד שככה זה, שזו המציאות, אבל אם אנחנו נבחר להיות אחראים לאנרגיה הפוטנציאלית שלנו, נוכל לנהל אותה, וכך לצמצם בצורה משמעותית את השפעת הסביבה עליה, שלא בהתאם לרצוננו. כשמדברים על ניהול אנרגיות, מדברים על שלושה נושאים עיקריים: טען את עצמך במתדלקי אנרגיה – כל מה שממלא אותך באנרגיה חיובית (אנשים, פעילויות). טפל בגזלני/ מרוקני אנרגיות – הפחת את הדברים ששואבים ממך אנרגיות, מפריעים ומציקים לך. צור איזון בתנודות ברמות האנרגיות – העליות והירידות לאורך התהליך שתורמים ליכולתך להזיז דברים, או מעכבים אותה. אולם ניהול אנרגיות הוא הרבה יותר ממתדלקי או מרוקני אנרגיות. זה לא רק "אני זקוק לשינה טובה כדי להתמלא אנרגיה". זוהי היכולת לבחון מקורות שונים שיש בהם אנרגיות פוטנציאליות עבורנו, ולעשות בהם שימוש מושכל לתועלתנו, כדי לשמור על רמות אנרגיה טובות במשך מרבית שעות היום. זו היכולת להקשיב לצרכיהם הרבים של הגוף, הנפש, והרוח שלנו, שעיקר מזונם הוא אנרגיות מהסוגים השונים – ולהיות מסוגלים לפתח מגוון פתרונות לאיזון התנודות והשינויים ברמות האנרגיה שכולנו חווים.

אז הינה כמה טיפים לעבודה על ניהול ותדלוק באנרגיות *אנשים עם אנרגיות טובות – מי בסביבתך ממלא אותך באנרגיה, קבע איתו פגישה שבועית, קיים איתו שיחת טלפון יומית,שמור עימו על קשר. *שים לב לטיפוסים שעלולים לזלול לך אנרגיה ופעל בהתאם: היבבן – הקורבן, "עשו לי, אכלו לי" המאשים – עושה אחרים לא בסדר, נצלן אנרגיה הדרמתי – מתנהל ממשבר למשבר הדברן הבלתי נלאה- דורש את מרכז הבמה הנזקק הנצחי – מפתח תלות הנחמד – צריך הרבה אהבה *אהבה- למד את עצמך לאהוב כל אחד, לראות משהו חיובי בכל אחד, להתכוון אליו, לראות את העוצמות באחר, לחפש את הניצוץ שבו, ואותו לנסות להצמיח. *פרגון לעצמי – זמן איכות עם עצמי. ללכת לים ולכתוב, לישון צהריים, לדעת/ללמוד להגיד לא (בייחוד לאנשים שעובדים בלחץ). *שקט – למצוא זמן נטו של שקט לעצמך, לשים את הרעשים בצד. לקום ½ שעה לפני הילדים, לקרוא 10 דקות בשירותים. *השראה – להיות מספיק אמיץ להכניס השראה לחייך, משהו שייתן לך מנוף לעשות דברים, לצאת מרוטינה. *יצירתיות – אם אנשים לא היו אומרים לי מה לעשות, מה הייתי עושה ? המשימה השבועית המשימה שלכם השבוע היא לתרגל ניהול אנרגיות נכון. התחילו את השבוע בתרגול הקשבה לצרכיהם של הגוף, הנפש והרוח שלכם. עצרו מדי שעה או שעתיים את שטף עבודתכם, קחו נשימה עמוקה ושאלו את עצמכם: 1. מהי רמת האנרגיה שלי כעת? א. נמוכה ב. בינונית ג. גבוהה ד. עודפת. 2. למה אני זקוק/ה כרגע כדי לאזן את רמת האנרגיות שלי? א. מתדלק אנרגיה ב. טיפול במרוקן אנרגיה 3. מהי האפשרות הטובה ביותר כרגע בשבילי לתדלוק של אנרגיה? נקודות למחשבה – מזון, שינה, פעילות גופנית,שיחה טובה, טיול קצר, ארגון משימות, מוזיקה, פתרון קונפליקט, לימודים, עיסוק מהנה, סדר במקום העבודה, מדיטציה, קריאה וכו'…. היו קשובים לעצמכם, נסו לספק את צרכי האנרגיות הקיימים בכם בדרכים שונות, בדקו עם עצמכם מהן הדרכים המתאימות ביותר עבורכם בזמנים שונים.

הוסף תגובה