נתניהו "מלאך חבלה" עבור החברה ועבור מפלגתו

את התואר "מלאך חבלה" העניק יצחק שמיר לנתניהו כאשר הלה החל את דרכו הפוליטית במסגרת "הליכוד", כשהוא ישר סימן את מטרתו, כיבוש ראשות המפלגה ובאמצעותה כיבוש רשות הממשלה. יצחק שמיר כנראה ידע מדוע הוא העניק את התואר הזה לנתניהו. מהרגע הראשון ליצחק שמיר הסגפן והצנוע כל התנהלותו האמריקאית של נתניהו הייתה לו לזרה. עבורו נתניהו היה בחזקת נטע זר, כלא שייך למחנה הלאומי שאבותיו פעלו בזמן המחתרות לכינונה של המדינה החופשית.

נתניהו מיד בראשית דרכו סימן את הפוליטיקאי הנהנתן שחובר לאנשי הון, בעל נטייה נרקסיסטית ואמונה אישית שהוא לא פחות מאשר המשיח, ולכן מותר לו הכל. הבעיה היא כזאת שמיד חוברים אליו חסידים שוטים אשר יוצרים כלפיו הערצה ולא רואים את הקורה בעיניו ואת הקיסם בשיניו. נתניהו בראשית דרכו רמס את הדמוקרטיה וניסה להתנהל בצורה של שליט יחיד אשר דאג לעשירונים העליוניים ופגע בשכבות התחתונות שהינן בסיס כוחו הפוליטי, אך לא מבינים זאת בעיוורון אשר תפס אותן והן מדמות לראות בו את הגואל שלהן.

דרכו לשלטון כשהתמודד לראשונה לראשות הממשלה מול פרס היה בהדרכתו של יועץ בחירות שרלטן אשר אותו נתניהו שכר (כמובן שלא על חשבונו, אלא על חשבון המפלגה) ואשר עיצותיו לנתניהו היו לעג לרש אינטליגנציה הבסיסית. אחת מעיצותיו לנתניהו הייתה "אתה תחזור על שקר הרבה פעמים עד שהוא יתקבל כאמת" – כמו למשל בהקשר לפרס יחלק את ירושלים, סיסמה שלא הייתה לה כל בסיס של אמת, אך הוא חזר עליה אין ספור פעמים עד שהיא חלחלה בקרב ההמון. כמו כן, יעץ לו יועץ הסתרים המהולל להשתמש במלחמת הבחירות במסרים קצרים שוב ושוב עד לזרא, שכן ככה הם נקלטים בציבור שלו שרובו איננו נמנה על העשירונים הראשונים של האינטלקטואליות. כך זה היה עם שידור התמונה הקצרה של מחצית הדקה כשפרס ועראפת צועדים יד ויד כאילו לחופה ורואים ושומעים זגוגיות מתנפצות עליהם וזה תפס ועוד איך.

לכל פיגוע בתקופת הבחירות שבסופו של דבר הביא אותו לשלטון הגיע נתניהו ראשון ורקד על הדם ועשה מזה מטעמים. כמו כן, זכורה אסיפה כשביבי ראה את רבין עטוף כפייה כשההמון צועק "בוגד! בוגד!". אצל נתניהו אז וגם עתה אין גבולות בדרך להשגת מטרותיו, במיוחד כשמדובר בהגעה לשלטון וכך גם כעת בחזרה אליו כשממשלת בנט – לפיד מתפרקת.

הזיכרון של הציבור הוא קצר והם לא זוכרים את תקופת נתניהו שהייתה רצופה פולחן אישיות שגובל בדיקטטורה, פילוג בעם ושנאה גורפת לכל מוסדות שלטון החוק, ממש כמו בני ישראל במדבר ששכחו את עבדותם במצרים ואומרים למשה "זכרנו את ציר הבשר שאכלנו במצרים". חזרתו של נתניהו היא אסון לחברה ולשלטון החוק, מעורבותו של נתניהו במשפטו מנוגדת לכללי שלטון תקין. הנהנתנות שלו לחיים הטובים היא דוגמה רעה לערכים בסיסיים לחינוך ההמונים. זה לא שמפניה וסיגריה רק, זה הרבה יותר מזה, זה שנוררות של חברים מולטי מיליונרים שמקבלים טובות הנאה בסמביוזה של הון – שלטון.

נתניהו הוא גם "מלאך חבלה" למפלגתו, מפלגת "הליכוד". הוא גדע כל ניסיון של היווצרות מנהיגות המשך בליכוד, וכל מי שמנסה לבנות בסיס לאלטרנטיבה לו – הוא בחזקת בוגד. כשהוא יפרוש, והרי הוא לא ישלוט לעד, תנועת הליכוד תעמוד מול שוקת שבורה, גם מבחינה זו שלא תהיה לה המשכיות מנהיגותית, וגם מספר המנדטים שלה יירד בצורה דרסטית, שכן עשרה עד חמישה עשר מנדטים שהליכוד קיבל ויקבל הם מנדטים נטו לנתניהו.

הליכוד ישלם את המחיר של פולחן אישיות המגעיל שמתרחש כשמנהיגי המפלגה, אם ניתן לקרוא להם כך – לנמושות האלו, שמתבטלים ומתגמדים מול נתניהו וכותרים לו כתרים וכותבים לו מכתבי נאמנות.

גם המפלגות הדתיות אשר קשרו את גורלן בתמיכה מוחלטת בנתניהו, כבר משלמות מחיר יקר שהן כמעט שנה באופוזיציה, והן תליות בחזרתו לשלטון. תאוותו לשלטון של נתניהו לא יודעת גבולות. במקום שהציבור יבין שהוא ישתחרר מרודנות פוטנציאלית שיכולה להיות רודנות בפועל, הציבור שוב מנסה להחזיר ולטהר את השרץ, ולא חסרים חסידים שוטים וכפי שהסינים אומרים "לטיפשות אין תרופה".

שובו של נתניהו לשלטון יהיה כמו חזרה של שביט מחזורי, תקופה רעה ואסון, חוץ מזה ש"המשפחה המלכותית" אשר כוללת את האישה ואת הבן, שמצטרפים לרוח הקודש, ממתינה כבר כדי לחזור ולא לצאת משם כ"כ מהר, תוך כדי בחישה בקדרה השלטונית.

נתניהו "האיש החזק" לכאורה הוא נחש מנייר, שהאישה והבן שולטים עליו ולא הוא מקבל את ההחלטות הגורליות. ראה את ספרו הביוגרפי של בן כספית "נתניהו", שיודע את האמת, ומעולם לא נתבע על הוצאת דיבה בגין מה שכתב בספר.

כן, ומה עם המגבית לנתניהו שיזם האיש האוויל ינון מגל כדי לממן לנתניהו המסכן, שהונו נאמד בכמיליון שקלים? מגבית זו הועלתה על בסיס ההבנה שמאחר ונתניהו הוא קמצן חולני, הוא יעדיף עסקת טיעון כדי לא לממן את משפטו. המשורר ג'ורג' ביירון אמר שהמציאות עולה על כל דימיון, ואכן שבעה מיליון שקלים מציאותיים נאספו במסגרת ההזויה הזו. האם לנתניהו מותר כאיש ציבור לקבל את הכספים שאליהם מצטרפת הסיסמה "שהוא לא יצעד לבד", כי חסידיו השוטים איתו? אל דאגה, הוא כבר ידאג לתאר את השרץ הזה כי הוא מומחה ובעל ניסיון בתיאור שרצים. אוי לנו! לאן הגענו?

הוסף תגובה