נתניהו עבור "הליכוד" הוא "אושר שמור לבעליו לרעתו"

שלושים וחמישה המנדטים להם זוכה "הליכוד" בראשותו של נתניהו בסקרים הוא "אושר שמור לבעליו לרעתו". סביר להניח ויש כנראה בסיס לטענה שרק הליכוד בראשות נתניהו יכול לקבל מספר כה רב של מנדטים, ויש גם להניח שנתניהו לבדו שווה בין עשרה לחמישה עשר מנדטים מכלל המנדטים לליכוד. לכתו של נתניהו בין אם זה פרידה מרצון (מה שלא סביר שיקרה, "המשפחה" לא תתן לזה לקרות) לבין פרישה בגלל פסק דין שירשיע את נתניהו במשפטו, או עכב עסקת טיעון של נתניהו עם הפרקליטות, תותיר חור רציני בליכוד.

בלעדיי נתניהו הליכוד שווה בין 20-25 מנדטים לכל היותר. נתניהו כדמות אגוצנטרית מעולם לא טיפח יורש ומי שהסתמן כיורש מיד מצא את מקומו בשולי המפלגה, ראה מקרה גדעון סער. נתניהו בנטייתו המגלומנית טיפח את התדמית של "אני ואפסי עוד", שאין בנמצא מי שיוכל להחליף אותו כשכולם יודעים שבתי הקברות עמוסים באנשים שלא נמצא להם מחליף בחייהם.

אם אנשי הליכוד וכל המעגל שמקיף אותם, אם זה מפלגות ימין או דתיות – חרדיות, אם חפצי חיים הם – הם חייבים להתחיל לחשוב על כך שיש לטפח מחליף לנתניהו, במקום לכתוב לו מכתבי נאמנות, ולהתחרות מי יפליג יותר בשפכו של המנהיג "הפנומן" שהינו בסך הכל נמר של נייר.

לפי הביוגרפיה של נתניהו שכתב בן כספית, הדמות המשפיעה ביותר במשך תקופת שלטונו הארוכה מדי של נתניהו הייתה אשתו ויותר מזה בנו הבכור. לפי בן כספית אשתו גם קבעה מי יאייש משרות בעלי השפעה על בטחון חיינו, כמו "ראש השב"כ", שלבעלה אין שום מילה בבית.

אם אנשי "הליכוד" רוצים לשרוד ואם הם לא רוצים להגיע למצב של מדבר פוליטי אחרי תקופת נתניהו למשך יותר משנות דור, עליהם כבר עכשיו לחשב מסלול מחדש ולכפות פריימריז חופשיים בליכוד, כשבין המתמודדים יש להציב אנשים מוכשרים לא פחות מנתניהו כמו ניר ברקת למשל ובסיטואציה כזו ייתכן שגדעון סער יאות לחזור לליכוד. בל נשכח שבפריימריז האחרונים על ראשות הליכוד קיבל סער כ30 אחוז מהמצביעים בתוך המפלגה. שני השמות אשר הזכרנו אינם פחות מוכשרים מנתניהו שיכולים להוביל את המפלגה בדרך הנכונה ואולי אפילו יותר מוכשרים ממנו נטו, בלי השפעות חיצוניות ובלי הלחצים שנתניהו נתון בהם כל תקופת שלטונו.

המוטיבציה של נתניהו היא לשלוט וזה לגיטימי בפוליטיקה, אבל כאשר זה בא בצורה של עשיית המדינה כקרדום לחפור בו, כדי לנצל את מנעמי השלטון לעשיית הון אישי מקשרי הון שלטון עם מולטי מליונרים, הרי שזה דבר פסול. ניר ברקת לא זקוק לקשר כזה בזכות מיליארד שקל שעשה בתחום ההייטק, הוא יכול עד סוף ימיו להתרכז רק בהנהגת המדינה ולדאוג לצורכי וטובת החברה. גם גדעון סער כנראה שמסתפק בזה שהשיג אישה חלומית כמו גאולה אבן, ונאמר כבר על כך "מצא אישה מצא טוב, מאדוני יפיק רצון", וזה בודאי יותר מאשר עשיית הון נוסף בבחינת "אוהב כסף לא ישבע כסף" – מה שחל על משפחת נתניהו.

בל נשכח "שהליכוד" הוא המשך של "המשפחה הלוחמת" בתוספת גוש ליברלי אשר נתן את הלגיטימציה "לחירות", מה שהכשיר אותה להגיע לימים לשלטון אחרי שהשמאל בראשות בן גוריון דאג להכפיש את בגין וחבריו, וייחס להם אפילו נטיות פשיסטיות.

אם מזכירים את בגין ראוי לציין את הצניעות בה הוא חי בדירת שני חדרים בדמי מפתח בה חי חיי ספגנות עם רעייתו, ולא בוילה בקיסריה. בהקשר זה ראוי להזכיר גם את יצחק שמיר, אחרי שפרש מההנהגה חי בדירת שלושה חדרים בבניין משותף, וגם הוא היה דמות סגפנית וצנועה וגם אפרורית מה. הוא זה שתבע את הביטוי על נתניהו "מלאך חבלה", וראה בו מישהו שאינו שייך בכלל למפלגה שאבותיה נמנו על "המשפחה הלוחמת".

אם אכן חפצי חיים הם בליכוד, עליהם לדאוג לכך שנתניהו לא יחזור לשלטון שכן הוא יתקע את המפלגה לשנים רבות גם אם המחיר יהיה של ישיבה באופוזיציה במשך תקופה מה שכן יש בדחיפות לבחור מנהיג חלופי לנתניהו. רק כך יצליח הליכוד לחזור לשלטון להרבה זמן.

הוסף תגובה