ספרים, חנויות וקהל הלקוחות

 

יש הרבה ספרים בעולם והם לא מפסיקים להתרבות. מי שנכנס לחנות ספרים עומד נפעם אל מול ההיצע האדיר הנפרש לפניו. ישנם קונים שיודעים מה הם מחפשים ואילו אחרים מרגישים מבוכה אל מול מדפי הספרים והדוכנים. כיצד אנשים שונים בוחרים ספרים? מיהם האנשים הללו שפוקדים חנויות ספרים?האם הקורא מזהה את עצמו באחד מהסוגים שאותם נתאר בקווים כלליים להלן?

הבטוח בעצמו

לא כל קונה שנכנס אל חנות ספרים מתלבט בין הכותרים השונים שמוצעים לו. כשהוא הולך לחנות הוא יודע טוב מאד מה הוא מחפש ואין לו כל התלבטות. ייתכן והוא עשה שיעורי בית לפני בואו ולכן הוא יודע איזה ספר מעניין אותו. יתכן ויש רק סופר אחד שמעניין אותו והוא המתין לצאתו של הספר החדש של הסופר הזה. כך או כך הוא נכנס בצעד בטוח אל החנות ומבקש את הספר היחיד שמעניין אותו. הוא משלם עבורו ויוצא מהחנות באותה המהירות שבה הוא נכנס אליה ולא נודע כי בא אל קרבנה.

אוהב לחפש, לא לקנות

יש אנשים שאוהבים לצפות בטלביזיה. אחרים אוהבים לטייל בחיק בטבע. ישנם גם אנשים שאוהבים לבלות את זמנם הפנוי בחנויות ספרים. הם לא צריכים סיבה בשביל ללכת לחנות. הם הולכים לחנות כמו שאנשים אחרים הולכים לקולנוע או לבית קפה. אוהבי חנויות ספרים אוהבים לשוטט בין הספרים, לעלעל בהם, לקרוא קצת מספר אחד ואז להביט בתמונות של ספר אחר. אולי הם ייקנו מדי פעם ספר אחד או יותר אבל זו איננה הסיבה שבגללה הם הולכים לחנויות ספרים.

הכלכלן

הוא איננו מחפש רק ספרים בכלכלה, כפי ששמו עשוי לרמז; הוא מחפש עסקה כלכלית משתלמת. כשהוא משוטט בחנות ספרים הוא מנסה לגלות את הספר שהכי שווה לו לקנות. הדמות הזו הפכה לנפוצה יותר ויותר מאז שהחלו מבצעי הארבע במאה, אחד פלוס אחד, ספר שלישי בשלושת רבעי מחיר וכן הלאה. אם פעם היה קל לחשב את מחירם של ספרים הרי שכיום צריך לבחון כמה עולה עסקת קנייה של מספר ספרים ומה ערכו של הספר היחיד. הכלכלן מסתובב בין המדפים השונים ומנסה לגלות אילו ספרים שייקנו ביחד יציעו לו את הרווח הגדול ביותר. הוא עשוי לא לקרוא כלל וכלל את הספרים שהוא רכש אבל הוא יהיה מרוצה מאד מהרווח שהוא עשה בביקור החודשי שלו בחנות.

המבוהל

כשהוא נכנס לחנות ספרים הוא חייב להתגבר על הפחד שיש לו מפני החפצים המוזרים הללו. הוא לא קורא ספרים והוא לא בדיוק מבין מה עושים איתם אבל הוא צריך לקנות מתנה לקרוב או לחבר ואמרו לו שספרים הם מתנה מעולה. הוא נכנס בחשש אל החנות ומבקש עזרה מהמוכרים כי אין לו מושג איך לחפש בכלל ספר. אולי לאחר ביקור או שניים בחנות ספרים הוא ילמד להתגבר על הפחד שלו מפני ספרים.

הסופר

הוא נכנס אל חניות ספרים משתי סיבות. הראשונה: לדמיין כיצד הספר שלו ייראה על המדפים והדוכנים. השנייה: כדי לבחון את התחרות, להכיר את אחיו הסופרים, לבקר אותם ולהרגיע את עצמו – הספר שלו הרבה יותר מוצלח מכל ספר אחר בחנות.

 

הוסף תגובה