ספרים קשים: איך לקרוא אותם?

אפילו אם יש לכם ניסיון רב בקריאת ספרים, עדיין יקרה לכם לפעמים שתיתקלו בספרים שקשה להבינם. אתם עשויים לגלות שהקריאה קשה ואיטית בגלל הנושא, השפה, השימוש במילים או העלילה המסובכת בעלת הדמויות המרובות. אך אל דאגה, ישנן כמה דרכים שיכולות לעזור לכם "לשרוד" ספרים קשים, ואפילו להבין אותם ולהנות מהם.

ראשית, מיצאו את המקום המושלם לקריאה- מקום בו תוכלו לקרוא ספרים בשקט ובנוחות. חישבו, באילו תנאים הכי נוח לכם להתרכז, ללמוד ולקרוא ביעילות? יכול להיות שקל לכם יותר לקרוא ספרים ליד שולחן הכתיבה שלכם או ליד שולחן בסיפריה שקטה, בחוץ על הדשא, ליד החלון כאשר נוף יפה נשקף אליכם, או בבית הקפה השכונתי. ישנם קוראים אשר לא מסוגלים להתרכז כאשר יש לידם אפילו טיפת רעש, בעוד שאחרים יכולים לקרוא ספרים בכל מקום. זהו מהם התנאים המתאימים ביותר עבורכם, והשתדלו להשיג אותם- בעיקר כאשר אתם קוראים ספרים קשים. שנית, אם אתם קוראים ספרים שהשפה בהם קשה במיוחד (כמו שקורה בספרים ישנים למשל), קחו אתכם מילון אל מקום הקריאה שמצאתם לעצמכם, וחפשו כל מילה שאינכם מבינים. בנוסף, אם אתם נקלים במהלך הקריאה בפתגם או ביטוי שאינכם מבינים, כיתבו אותם על פתק או במחברת שלכם, ובדקו את הנושא עם מישהו שאתם בטוחים שידע.

 

עכשיו אתם מוכנים להתחיל ולקרוא. קראו ראשית את הכריכה האחורית, ואת תוכן העיניינים אם קיים כזה- כדי להבין קצת כיצד הספר מאורגן, ולקבל מושג כללי לגבי הנושא שלו ומדוע הוא חשוב. ועכשיו קדימה- לקריאה האמיתית! אם אתם קוראים ספרים קשים במיוחד, החזיקו לידכם פינקס קטן או מחברת, ורישמו לעצמכם הערות במהלך הקריאה לגבי נושאים שאינם ברורים לכם כמו ציטוטים, פתגמים, מהלכים בעלילה או דמויות. ליד כל הערה כזו רשמו את מספר העמוד ואת המילים הראשונות של הפיסקה, כדי שתוכלו לחזור אליה בהמשך. ישנם קוראים אשר מוצאים את זה קל יותר למצוא את העמודים החשובים להבנת ספרים קשים על ידי סימניות או מדבקיות קטנות, או אפילו על ידי סריקת המקומות המבוקשים למחשב או צילומם בטלפון הסלולרי. בכל מקרה, אל תתנו לספר לייאש אתכם. קראו את כל הספר מההתחלה ועד הסוף, כדי שתקבלו מושג לגביו- מי הן הדמויות, מה מתרחש בעלילה, על אילו נושאים הוא עשוי לדבר וכדומה. כעת, לאחר שיש לכם הבנה כללית לגבי הספר ולגבי מה שהסופר מנסה לספר, חיזרו אחורה וקראו שנית עמודים או פרקים שסימנתם לעצמכם כחשובים, ובדקו את המקומות שלא הבנתם בקריאה הראשונית. תתפלאו לגלות שזה כבר לא כל כך קשה, ואפילו ספרים מסובכים מאוד יהיו פתאום יותר ברורים וידידותיים.

במהלך קריאת ספרים מסובכים, שימו לב שאתם לא הופכים לישנוניים ומזוגגי עיניים. במילים אחרות, אם הספר נראה מפחיד ומלחיץ מדי, הפסיקו לקרוא לזמן קצר (החל מחצי שעה ועד כמה ימים- תלוי כמה מנוחה אתם צריכים). השתמשו בזמן הזה כדי לארגן את הרעיונות והמחשבות שלכם לגבי הספר. כיתבו את השאלות שיש לכם בינתיים לגבי הדמויות, העלילה, הסופר, הזמן בו מתרחשת העלילה, הרעיונות שמאחורי הספר וכדומה. אם אתם הולכים לאיבוד בין כל מה שכתבתם, עשו סדר בעזרת טבלה או סימון על ידי צבעים בולטים. דרך נפלאה נוספת היא לדבר על ספרים מסובכים עם חבר- כדי לתמלל את המחשבות וההרגשות שיש לכם לגבי הקריאה (מה שיעזור לכם לעשות סדר בראש).

זיכרו- ספרים הם ידידינו, הם שם בשבילנו ולהנאתנו. אל תתנו לספרים מסובכים להפחיד אתכם- עם קצת מאמץ והשקעה תוכלו להנות מהם, ולגלות עולם חדש.

הוסף תגובה