ספרים: רואים את הסוף?

יותר ויותר אנחנו שומעים על סופם הקרוב של הספרים. יותר ויותר מומחים טוענים שאנשים קוראים פחות ופחות ספרים ובעתיד הנראה לעין הם ייעלמו מחיינו. עבור מי שאוהב ספרים מדובר בתחזיות קודרות למדי. כמי שאוהב לקרוא ספרים כמעט יותר מכל פעילות אחרת השאלה הזו טורדת את מנוחתי. האם באמת אנחנו צועדים אל עבר עתיד שבו לא יהיו יותר ספרים?

כאשר מדברים על עתיד ללא ספרים ישנם שני תסריטים עיקריים שנבדלים זה מזה בצורה משמעותית. העתיד האחד, קודר במיוחד, הוא עתיד שבו אנשים לא קוראים יותר ספרים. טווח הריכוז של האדם מן הישוב הולך ויורד עם השנים כיוון שהוא מורגל יותר ויותר לקבל מידע בחבילות קטנות ובשפע. ההשפעה העיקרית שמובילה לכיוון הזה נובעת מהתפתחות האינטרנט. הגולשים מתרגלים, או כבר התרגלו, לקרוא טקסטים קצרים ולעבור הלאה. השפע של האינטרנט מאפשר לגולשים, או מחייב את הגולשים, לעבור ממקום למקום במהירות, לזכות בסיפוק מהיר ולהמשיך הלאה. הסבלנות לקרוא ספר שלם הולכת ואובדת מהעולם לטובת קריאה מהירה ושטחית של קטעים קצרים. כל האמור עד כאן הוא תיאוריה די מקובלת היום אבל אין זה אומר שהתיאוריה הזו נכונה. העלמות הספרים בעולם תהיה עובדה קיימת בעתיד אם התיאוריה הזו נכונה אבל אני לא משוכנע שהיכולת לקרוא טקסטים ארוכים אבדה מהעולם.

 

אמת, כיום יש תחרות גדולה על תשומת ליבו של האדם מן הישוב ולצד קריאת ספרים ישנם עוד המוני גירויים שדורשים את תשומת ליבו. האם ישנם עוד אנשים שמעדיפים עדיין לקרוא ספרים כשהם יכולים לגלוש באינטרנט, לראות טלביזיה ולשחק משחקי מחשב? התחרות אמנם קשה, אבל גם אם כמות הקוראים יורדת עדיין ישנם אנשים רבים שלא מוצאים תחליף שיכול להשתוות לקריאת ספר טוב. כבודה של הטלביזיה במקומו מונח וגם האינטרנט מציע חוויה מיוחדת שאי-אפשר לזלזל בה. עם זאת ספר טוב יכול להציע לקורא חוויה ייחודית שאין כמוה ומי שאוהב את החוויה הזו לא יחליף אותה בנקל תמורת חוויה שטחית של משחק מחשב או סדרת ריאליטי נוספת. אין ספק שעל כותבי הספרים להתחרות עם מתחרים לא קלים אבל ישנם לא מעט סופרים שעומדים במשימה.

תסריט שנראה יותר הגיוני הוא ההיעלמות של ספרים בצורתם הנוכחית. ראוי אולי לסייג את האמור ולומר שגם אם ספרים בצורתם הנוכחית ימשיכו להתקיים עוד שנים רבות ייתכן מאוד שהם יהיו נחלתם של אספנים שהפרוטה מצויה בכיסם ושיוכלו לעמוד במחירם של ספרים מודפסים. כיוון שהכמות המודפסת תהיה קטנה ביותר הרי שמחירם ירקיע שחקים ורק מי שיוכל להרשות לעצמו עדיין יחזיק ספרים מודפסים. רוב האנשים יעברו לשימוש בקוראי ספרים אלקטרוניים שמחירם ירד עם הזמן. ההוצאה והקריאה של הספרים תעשה בפורמט אלקטרוני וכך  לא ייעלמו הספרים מהעולם אלא רק ילבשו צורה חדשה.

ההסתייגות מהתסריט השני גם הן מרובות. קוראי ספרים אלקטרוניים ידרשו מהקוראים השקעה ראשונית גדולה שלא כל אחד יכול לעמוד בה, במיוחד הצעירים שבין הקוראים. לכן ניתן לצפות שמשך תקופה ארוכה, לפחות, ימשיכו ספרים מודפסים להתקיים לצידם של הספרים האלקטרוניים שילכו ויתרבו בעולם ויתפסו נתח גדל והולך משוק ההוצאה לאור במדינות העשירות.

 

הוסף תגובה