ספרי מדע בדיוני ופנטזיה: כנגד שישה קוראים

 

בהגדה של פסח יש אמנם רק ארבעה בנים אבל כשאני חושב על קוראי ספרי פנטזיה ומדע בדיוני אני יכול לחשוב על לפחות שישה סוגים של קוראים. אני מתאר לעצמי שישנם קוראים שיכולים לזהות את עצמם ביותר מסוג אחד; יהיו גם קוראים שירגישו שאף סוג איננו מתאר אותם באמת. אני מתנצל מראש בפני הקוראים שנשמטו מהרשימה הקצרה שלהן.

המעריץ

הוא אוהב ספרי מדע בדיוני ופנטזיה יותר מכל סוגה אחרת. ייתכן והוא קורא רק ספרים מתחומי המדע הבדיוני והפנטזיה והוא איננו נוגע – אפילו לא בטעות, בחנות הספרים כשהוא מחפש בה משהו לקרוא – בספרים שאינם שייכים לתחום האהוב עליו. הוא לא בררן – יש לומר – כיוון שהוא קורא בשמחה כל ספר שמשתייך לתחום, בין אם הוא טוב ובין אם הוא גרוע.

האנין

מדובר בגרסא מעט יותר מתוחכמת של המעריץ, או לפחות גרסא בררנית יותר. הוא בהחלט אוהב ספרי מדע בדיוני ופנטזיה אבל הוא איננו מוכן לקרוא כל ספר רק כי יש בו ספינות חלל או דרקונים. לאנין הטעם קשה כיוון שלמרות שישנם הרבה ספרים שיוצאים לאור בתחום, רבים מהם אינם עומדים בתנאי הסף של האנין. לעיתים הוא נאלץ לקרוא ספרים נחותים – לפחות בעיניו – עד שיופיע שוב ספר איכותי שראוי באמת לקריאה.

המתעב

הוא קורא ספרי מדע בדיוני ופנטזיה כי הוא מתעב מדע בדיוני ופנטזיה. הוא קורא ספרים כדי שהוא יוכל לעקם את האף שלו, לרטון ולכעוס ולבקר את הספרים האיומים והנוראים הללו. הוא איננו מזוכיסט שכן הוא איננו נהנה מהסבל שבקריאת ספרים שהוא מתעב. הוא פשוט נהנה לכעוס ולבקר. יהיה מי שיאמר משדובר למעשה במעריץ שמדחיק את האהבה שלו ומסתיר אות בשנאה. אולי הוא מרגיש שאין זה מן הראוי ליהנות מהסוגות "הנחותות" הללו ולכן הוא קורא את הספרים, נהנה מהם בתוך תוכו ומקלל אותם לעין כל.

השמרן

זהו תת-סוג של המעריץ והוא משתייך בעיקר לתחום של ספרי פנטזיה. השמרן אוהב לקרוא ספרי פנטזיה אבל רק כאלה שמשתייכים לסוג מאוד מסוים: פס הייצור של הסוסים. מדובר בספרים שזהים זה לזה באופן מוחלט מלבד שמות הגיבורים והארצות שבהם הם נוסעים, רכובים על סוסים, חמושים בחרבות, מחפשים חפצים מסתוריים שיצילו את העולם משר האופל הנורא שמשתלט על העולם בזכות כוחות כישוף אפלים. השמרן מפרנס היטב חבורה שלמה שלך סופרים שמשתדלים בכל יכולתם שלא להפתיע את הקורא שלהם ונותנים לו בדיוק את מה שהוא רוצה.

הספקן

הוא קורא בעיקר ספרי מדע בדיוני והוא עושה בעיקר כדי לגלות טעויות ברמה המדעית. בשבילו ספרים אלה הם מעין כתב חידה שבו הוא מחפש את הלא נכון והבלתי אפשרי. מבחינה טקסונומית הוא קרוב של המתעב למרות שהוא פועל באופן יותר שכלתני. מה שנאמר לגבי המתעב עשוי להיות נכון גם לגבי הספקן.

הטירון

אני מקנא בו. הקורא שפותח לראשונה ספר פנטזיה או ספר מדע בדיוני והוא איננו יודע מה באמת מצפה לו. אין דבר שישווה לחוויה הראשונית הזו. החשש היחיד הוא שזו עלולה להיות גם חוויה מאכזבת אם הוא לא פותח את הספר הנכון.

הוסף תגובה