ספרי מדע בדיוני ופנטזיה: לשם ובחזרה

כאשר קוראים ספרי מדע בדיוני הקורא עוזב לרגע אחד – קצר או ארוך – את העולם שבו הוא חי ומוצא את עצמו לרגע – קצר או ארוך – בעולם אחר. כאשר קוראים ספרי פנטזיה, הקורא נזרק לרגע אחד – ארוך או קצר – למציאות אחרת ועליו להיפרד לרגע אחד – קצר או ארוך – מהחוקים המוכרים לו. ספרים טובים במיוחד הם כמו ספינה על ים סוער ועל הקורא להחזיק היטב בחבלי הסיפור כדי שלא לטבוע באוקיינוס המשתולל. ספרי מדע בדיוני או ספרי פנטזיה הם הספרים שלוקחים את הקורא הרחק מביתו יותר מכל סוג אחר של ספרים.

כמו בכל סוגה, יש ספרים טובים ויש ספרים רעים וגרועים גם בתחום המדע הבדיוני והפנטזיה. יש שסבורים שהתחומים הללו נחותים מתחומים אחרים ואין זה המקום להתווכח איתם ויכוח עקר. יש כאלה שטוענים שהתחום עשיר בספרים גרועים יותר מסוגות ספרותיות אחרות; ייתכן וזה נכון אבל אין לנו את הכלים להתמודד עם השאלה הזו. בעיני ישנם כמה מאפיינים שמשותפים לכל הספרים הטובים בתחום הזה של מדע בדיוני ופנטזיה: מצד אחד הם בוראים עולם אחר בעל חוקים מדויקים, עולם שנמצא הרחק מהעולם שלחנו ושונה ממנו בבירור; מצד שני הם מעמידים אותנו בנקודת תצפית על העולם שלנו וכך עוזרים לנו ללמוד משהו עלינו ועל העולם שבו אנחו חיים.

 

בין אם מדובר בעולם עתידני עם טכנולוגיה מתקדמת, עם סדר חברתי חדש, עולם פוסט אפוקליפטי או אוטופיה מרהיבה – ספרי מדע בדיוני מתרחשים במציאות שונה מהמציאות שבה אנו חיים. בין אם מדובר בעולם שבו הקסם שולט, בו מכשפים משוטטים, שר האופל זומם מזימות או דרקונים מרחפים מעל – ספרי פנטזיה לוקחים אותנו אל עולם שבו שולטים חוקים שונים מהחוקים שלהם אנחנו מצייתים בעולם שלנו. ספרים טובים הם ספרים שאינם מציגים את המציאות האחרת הזו בתור מטאפורה לעולם שלנו, בתור משל שמלמד אותנו איך אנחנו נראים. אלו הם עולמות בעלי קיום עצמאי לחלוטין שאינם תלויים במציאות שבה אנחנו מתקיימים.

גם כשהעולם שבו מתרחשים ספרים אלה קרוב לעולם שלנו – למשל בסוגת הפנטזיה האורבאנית  שמתרחשת בעולם שלנו אבל מגלה את הקסם המסתתר מאחורי המציאות – אין זה העולם שלנו. אלא שכאשר אנחנו נמצאים בעולם הרחוק הזה לפתע אנחנו מגלים שכיוון שאנחנו נסענו אליו הרי שלקחנו איתנו את העולם שלנו. פתאום אנחנו מבינים שהשאלות שעימן אנחנו מתמודדים כל הזמן, מקבלות תשובה מזווית אחרת כאשר הן ניצבות בעולם אחר. האדם נשאר אדם גם בעולם הפנטזיה או בעולם המדע הבדיוני ובכל מקום עליו להתמודד עם שאלות זהות שנובעות מקיומו האנושי.

אבל המסע והסביבה הזרה והנוכרית שבה אנחנו לפתע נמצאים בעולמות הפנטזיה והמדע הבדיוני מאפשרים לנו לזכות בנקודת תצפית שונה על החיים שלנו. ספרות ריאליסטית איננה יכולה להציע לנו את נקודת התצפית הזו כיוון שהיא לוקחת אותנו למסע בתוך המציאות שלנו – המוכרת לנו יותר או פחות. ספרי פנטזיה או ספרי מדע בדיוני מאלצים אותנו להשאיר מאחור את המציאות שלנו ואז אנחנו יכולים להיות משוחררים – ולו מעט – מהכבלים שבהם אנחנו אסורים בחיי היום יום שלנו ושמונעים מאיתנו לראות את הדברים מעט אחרת.

הוסף תגובה