עולם אמנות הקרמיקה: מאפיינים ותחומים

אמנות הקרמיקה נחשבת לאחד מתחומי האמנות העתיקים ביותר – וגם מהפופולריים ביותר. אנו יכולים לראות כלי קרמיקה רבים בחנויות השונות וגם בגלריות ואפילו במרחבים הפתוחים, בהם הם מופיעים כפסלים. לא מוכרחים להיות אמנים דגולים או בעלי יכולות מיוחדות במינן כדי ליצור אמנות קרמית. פיסול בקרמיקה מתאים לכל אחד, ובעיקר למי שמעוניין להיחשף לאמנות הייחודית הזו וללמוד את הטכניקות השונות, בעזרתן ניתן ליצור כלים מיוחדים או פסלים שונים.

מאפייניה של אמנות קרמיקה

האמנות כוללת, במסגרתה, מגוון רחב מאד של תחומים וטכניקות עבודה. אמנות קרמיקה, המכונה גם "קדרות" עושה שימוש בחרס, בחימר, שהינו חומר קרמי, בעזרתו ניתן ליצור כלים או פסלים שונים. את זאת ניתן לעשות באמצעות טכניקות עבודה שונות, כשהמוכרת בהן משלבת את האובניים, שהינם מכשיר עגול מיוחד, עליו מונח החומר ותוך כדי סיבובו ניתן ליצור בעזרתו צורות שונות. במסגרת לימודי אובניים ניתן לבחון את שיטת העבודה הזו לעומק ולהתנסות בה באופן מקצועי יותר. שיטה אחרת היא עיצוב החומר באמצעות הידיים בלבד או בעזרת כלי שונים לקבלת מרקמים או צורות מגוונות.

תחומי אמנות הקרמיקה השונים

במהלך לימודי קדרות נחשפים אל האמנות הייחודית הזו ברבדיה השונים ומתנסים בטכניקות העבודה הקיימות. אמנות זו מתמקדת בעיקר בהכנת כלים בגדלים שונים ובצורות שונות. הכנתם של כלים אלה אפשרית לאחר חימומו של החומר בתנור מיוחד, הכולל טמפרטורה גבוהה מאד. בדרך זו ניתן לייצב את החומר ולהפוך אותו לקשה וחזק מאד. לאחר שהתייבש הכלי, ניתן לקשט אותו בצבעים שונים ובציורים רבים כדי לקבל מראה ייחודי ושונה. בשלב הבא מתחיל תהליך השריפה, שנמשך מספר שעות ובאופן איטי. ישנם אמני קרמיקה רבים המייצרים כלי קרמיקה בסגנונות שונים, הנחשבים לשימושיים מאד. אפשר למצוא כוסות מקרמיקה וגם קעריות הגשה או צלחות. במידה ואכן מעוניינים ליצור כלים מסוג זה, יש לזגג כלים אלה על מנת להעניק להם ציפוי מתאים והגנה מלאה. מדובר בדרך כלל בציפוי פנימי, הנדרש בעיקר בכלים המיועדים למזון.

אמנות הקרמיקה באה לידי ביטוי גם ביצירות האמנותיות השונות, אותן ניתן למצוא בגלריות ובחנויות האמנות. במקרים אלה מדובר בפסלים או באלמנטים עיצוביים שונים, שלצידם משולבים לעיתים חומרים נוספים. אפשר למצוא לא מעט עבודות קרמיקה שונות, המצופות בפסיפס צבעוני לקבלת מראה ססגוני ומעניין יותר ויכולות להשתלב בכל מרחב. את הקרמיקה אפשר למצוא אפילו גם כחלק מפתרונות חיפוי וציפוי. אריחי קרמיקה, למשל, לוקחים חלק בחדרי המקלחת ואפילו במטבחים ומשווים לחדר עצמו מראה מעוצב יותר. בזכות מידת אטימותם הגבוהה ועמידותם הרבה, נחשבים אריחים אלה לפתרון יעיל וזאת, כמובן, לצד המראה המיוחד שלהם, המשלב פעמים רבות עיצובים מיוחדים במינם ושלל של צבעים. זוהי דרך נפלאה לשלב את האמנות בתוך הבית ולהפוך אותה לשימושית במידה מסוימת. 

הוסף תגובה