עלייתו המטאורית של יאיר לפיד בפוליטיקה

אין ספק שיאיר לפיד מהווה תופעה יוצאת דופן בפוליטיקה הישראלית. היו תקדימים של רשימות אשר בפעם הראשונה כשרצו בבחירות זכו להישגים מפתיעים. כך היה עם רשימת "צומת" של רפאל איתן (8 מנדטים – "רפול ושבעת הגמדים"), "הרשימה הדמוקרטית לשינוי", של יגאל ידין שקיבלה בפעם היחידה והראשונה כשרצה 15 מנדטים, רשימת הגמלאים של רפי איתן קיבלה 7 מנדטים והיוותה את הפתעת הבחירות.

במיוחד יש לציין את רשימת "שינוי" של טומי לפיד אביו של יאיר לפיד שרץ בראש הרשימה בבחירות לכנסת ה16, קיבל אף הוא 15 מנדטים, הישג יוצא דופן, אך הגדיל לעשות בנו יאיר לפיד שקיבל בפעם הראשונה כשרץ בבחירות לכנסת ה20 תשעה עשר מנדטים, שהוא עומד בראש רשימת "יש עתיד" (שם הרשימה "יש עתיד" נבחר כי הוא מתחרז עם השם יאיר לפיד).

לפני כניסתו של לפיד לפוליטיקה התפרסם יאיר לפיד כמנחה טלויזיה, עיתונאי, מחזאי, סופר, פזמונאי ואף שחקן קולנוע (בהחלט הייתה לו הופעה מרשימה ביותר ונחשב ליפה תואר במיוחד) ועוד משהו, גם מתאגרף – עובדה שהוסיפה לתדמית הגברית שלו. אין ספק שהרקורד שלו כמנחה טלויזיה שעובר מסך, תכונה הכי חשובה של פוליטיקאי בעידן הטלויזיוני, סייעה לו מאוד בהישגו הפוליטי. יפי תוארו והשיער השופע שלו היוו את הבסיס להישגו הפוליטי, למרות שגם כוורת האישים שעיישה את רשימתו תרמה גם היא להישגו חסר התקדים. בהקשר זה אפשר להזכיר את אימרתו של בליז פסקאל שאמר: "אילו אפה של קליאופטרה היה קצר יותר, פני ההיסטוריה היו משתנות" (באימרה זו התכוון פאסקל לומר שאילו אפה היה קצר יותר היא הייתה נראית פחות יפה ואז יוליוס קיסר לא היה מתאהב בה ואז פני ההיסטוריה היו שונות).

מספרים שכאשר ביידן, לפני שנבחר לנשיאות ארצות הברית, פגש את לפיד ואמר לו שאילו היה לו שיער שופע כמו ללפיד, הוא היה נשיא ארצות הברית. אומרים שלפיד ענה לו שאילו היה לו את הגובה של ביידן שמתנשא הרבה מעל למטר 80 (הגובה הרשמי של לפיד הוא 1.74), היה הוא לפיד ראש ממשלה. כי זאת יש לדעת, שבעידן הטלויזיוני שיש מספר מועמדים, במיוחד ראש בראש, זה שיש לו יותר שיער על הראש זוכה במירוץ. בהחלט עניין שולי לכאורה אך משמעותי כאימרתו של בליז פסקאל לגבי אפה של קליאופטרה, מה שהיה משנה את פני ההיסטוריה.

נתניהו, יריבו המר של לפיד כידוע משקיע המון בשיער שלו, כגבר שעבורו לאבד שיער זה כמו לאבד את כל עולמו, כמו שאצל כל הגברים זאת טראומה משמעותית. בעזרת "הלוואה וחיסכון" וספר מיומן, שבודאי גם מדביק לו לא מעט שיער יש לביבי תדמית של גבר שעיר אך לא בעל שיער שופע. אם יש משהו שביבי הקמצן מוכן לממן מכיסו הפרטי זו התסרוקת, בבחינת "כל ממלכתי תמורת סוס", כמאמר ריצ'ארד השלישי במחזה של שייקספיר.

עקב אכילס של יאיר לפיד לעומת נתניהו הוא הדימוי שלו כאיש בעל השכלה לא מרשימה. לפיד סיים אומנם את הגימנסיה העברית הרצליה, אך ללא תעודת בגרות. לימים אוניברסיטת "בר אילן" הייתה מוכנה לאפשר לו מסלול ישיר לדוקטורט, אך המועצה להשכלה גבוהה סיכלה את הרעיון כמעשה לא הוגן כלפי סטודנטים אחרים שצריכים לעבור את כל המסלולים הקודמים לדוקטורט, כמו תואר ראשון ושני ויש להניח במקרה זה שיותר מאשר יאיר לפיד היה צריך את הדוקטורט, אוניברסיטת "בר אילן" רצתה להתבשם בשם שלו ולהוסיף יוקרה לעצמה.

לא מעט תקף אותו נתניהו על כך, וניסה להמעיט בערכו, בעוד שלנתניהו השכלה מאוניברסיטה יוקרתית בארצות הברית, ובנוסף האנגלית שלו נשמעת מרשימה ביותר, לעומת לפיד שיודע להתבטא באנגלית פחותה בהרבה. אבל זו לא חייבת להיות נקודה משמעותית, במיוחד ששר החוץ לשעבר דוד לוי לא דיבר בכלל אנגלית, ועל כך זכה לקיתונות של לעג, בעוד כשיליד מרוקו הוא מדבר צרפתית טובה ואיכותיות, חוץ מזה לשם כך יש מתורגמנים הרי. יש לציין שאבות היישוב שעמדו בראש המדינה כמו בן גוריון ואשכול לא היו בעלי השכלה משמעותית במיוחד מבחינה אקדמאית, אומנם בן גוריון דיבר אנגלית לא ראה כמו שאפשר היה להתרשם מהסרט "בן גוריון אפילוג", בכל מקרה לא זאת הנקודה. על כל פנים, יאיר לפיד מהרגע הראשון שלו בפוליטיקה התנהל בצורה נכונה ובמיוחד לאחר הבחירות האחרונות שהצליח להקים קואליציה של טלאים שמשמונה מפלגות מקיר אל קיר, החל מהשמאל הקיצוני וחלה בהיפוכו האידיאולוגי של הימין שבראשו בנט, ולהביא לסילוקו של נתניהו לפחות באופן זמני מהשלטון.

זה נחשב להישג בהחלט ראוי לשמור, יאיר לפיד תוך פחות מעשר שנים בפוליטיקה הישראלית הפך להיות אחד משני המשפיעים בעולם הפוליטי הישראלי, לצידו של נפתלי בנט. הוא גם הבין שכדי להביא להישג של סילוק נתניהו עליו לתת את הבכורה לבנט וכך אם הממשלה של בנט תשרוד תוך שנה ומחצה יהפוך הוא לפיד להיות ראש הממשלה.

זה הוא זינוק מטאורי גם בקנה מידה בינלאומי, כאשר במסגרת של שלטון דמוקרטי, לא בהפיכה, מגיע אדם שלפני מספר שנים היה עדיין מנחה טלויזיה, ותוך פחות מעשור שנים מגיע לצמרת של הפוליטיקה הישראלית. למרות השכלתו הפורמלית שאינה אולי מרשימה כל כך, הוא הוכיח קבל עם ועדה כי כדי להצליח בחיים לא צריך ידע אלא כישורים ספציפיים וגם קשרים, ושוב תכונה החשובה ביותר בעידן המודרני – לעבור מסך טלויזיה.

הוסף תגובה