על התפתחות הקפה לאורך השנים

מה מקור השם 'קפה'?
השם קפה מקורו במילה הערבית  קהווה, שהיא בעצמה קיצור של השם קהוות אל-בּוּן (יין הפול). מקור הקפה מאתיופיה, ומומחים סבורים כי הקפה מגיע במקור ממלכת קאפא שבאתיופיה, שם כנראה היה קור הצמח. 
כיצד התגלה הקפה?
האגדה מספרת שהשייח התימני אש-שאדילי התבונן בעיזים שהתנהגו באופן אנרגטי במיוחד. הוא ניסה לטעום מהפולים שאכלו העיזים והרגיש בעצמו תחושות של חיוניות. בין אם אגדה זו נכונה או לא, באתיופיה נהגו לאכול את פולי הקפה ולא להכין מהם משקה. עם חלוף המאות, סוחרים תימניים החלו לנדוד עם הקפה לארצות נוספות מחוץ  לתימן. 
מתי החלו להפיק את המשקה מפולי הקפה?
על פי רישומים היסטוריים, ניראה כי המופתי של עדן היה הראשון להפיק קפה כפי שמקובל היום, במאה ה-15. הקפה הלך ותהפשט למדינות מוסלמיות נוספות, מתימן, דרך מכה ועד לבגדד ואיסטנבול. בית הקפה הראשון נפתח באיסטנבול בשנת 1554. במאה ה-16 כבר הגיע הקפה לארצות אירופה ולאנגליה, והפך במהרה ללהיט.
היכן נמצאים היום רוב מטעי הקפה?
עיקר הקפה היום גדל בברזיל, בקולומביה, גואטמלה ואינדונזיה. ברזיל היא מגדלת הקפה הגדולה בעולם, והוא מצוין כבסיס לתערובות לקפה טורקי ואספרסו בעיקר בשל מתיקותו והאגרסיביות שלו. יצרנית הקפה השנייה בגודלה בעולם היא קולומביה, שם מקפידים מאד על איכות הקפה. הקפה הגואטמלי עשיר מאד בטעמו, מלא חיוניות וארומתי. זהו קפה מאד מאוזן, טוב להכנת כל סוגי הקפה, החל מפילטר ועד טורקי, וכן מצויין לאיזון כל תערובת אספרסו.

מהם סוגי הקפה הפופולאריים ביותר?
הדרך העתיקה ביותר להכנת קפה מקורה במזרח התיכון, ונקראת קפה טורקי. הפקת קפה טורקי איכותי דורשת מיומנות גבוהה וכלים מיוחדים על מנת לשמור שהשמנים הארומאטיים של הקפה לא יתנדפו בזמן הבישול. יחד עם זאת, הקפה הטורקי הינו הקפה בעל הטעם והארומה החזקים ביותר. דרך פשוטה יותר להכין קפה היא פשוט לחלוט את הפולים הטחונים – או בשמו העממי – קפה בוץ. השמנים הארומאטיים מחללים מהאבקה למים, והאבקה שוקעת לתחתית הכוס. זוהי שיטה קלה ושפוטה להכנת קפה, והיא אינה דורשת מיומנות גבוהה, אולם הקפה שמתקבל הינו פחות ארומטי מאשר הקפה הטורקי. קפה פילטר נעשה באותה השיטה כמו קפה בוץ, אלא שבקרה זה ישנו מסנן אשר מונע מהגרגרים להתערבב במים ומאפשר רק לשמנים הארומאטיים לעבור דרך הפילטר.
מה ההבדל בין שיטות מסורתיות להכנת קפה לעומת מכונת אספרסו?
מכונת האספרסו הראשונה הומצאה בשנת 1922 בצרפת. מכונת אספרסו מפיקה את הקפה על ידי הזרמה של מים חמים בלחץ גבוה דרך פולי קפה טחונים למשך כ-25 שניות. את תמצית הקפה המופק על ידי המכונה ניתן לשתות ישירות, או להשתמש בה כבסיס להכנת משקאות נוספים, כגון קפוצ'ינו, מקיאטו ולאטה. 
באדיבות חברת אמיגו קפה.

הוסף תגובה