על מקיאווליזם וביביזם

המושג מקיאווליזם זה מושג שקשור לפוליטיקה ומקורו בפילוסוף האיטלקי בן המאה ה15 שבסיס תורתו הוא שטובת השליט היא מעל לכל וכל אמצעי שיכול לקדם זאת הוא תקין לצורך הישרדותו של השליט בשלטון. גם ערכים מוסריים לא צריכים להפריע ולהוות שיקולים בהשגת מטרה זו.

ניקולאי מקיאבלי כתב את ספרו "הנסיך" שבו הוא פירט את עיקרי תורתו, תורה המנוגדת לכל ערכי מצפון והמבוססת על מניפולטיביות, עורמה ורמאות.

המקיאווליזם מרחף כל הזמן מעל כהונתו של נתניהו וניתן לקרוא לו במושג ההולם ביביזם. הביביסטים הם אלה שמיישמים את הרעיון הנואל והבלתי דמוקרטי והם אלה אותם ביביסטים, חסידיו השוטים של ביבי נתניהו, הרואים בו משיח, וטובתו משתלבת בצורה מובהקת עם טובת המדינה. אין שקר גדול מזה, כי נתניהו לאורך כל תקופת שלטונו לא ראה את טובת המדינה לנגד עיניו, אלא את טובתו הוא ובני משפחתו. לאורך כל תקופת שלטונו הוא עשה את תפקיד ראש הממשלה כקרדום לחפור בו. הוא עשה כל דבר שיכול להאריך את שלטונו, גם התנהלותו על מסיכות של שקרים, הטעיה ורמיאה, אי עמידה בהסכמים, פירוק גורמים פוליטיים שיכולים לסכן את שלטונו ומה לא?

בסיס שלטונו הוא גימיקים שאין להם כל קשר עם שלטון תקין, מהרגע הראשון הוא ניצל את הופעתו הטלויזיונית ואת כושרו הרטורי להביס את שמעון פרס כדי לזכות בקדנציה הראשונה שלו, אחרי שהוא רקד על הדם בפיגועים שהיו בתקופת הביניים של כהונת פרס כמחליפו של רבין הנרצח.

כל הופעתו והתנהלותו היא אמריקניזציה שזרה לפוליטיקה הישראלית ולערכים הבסיסיים הלאומיים, ולא בכדי יצחק שמיר כינה אותו כ"מלאך חבלה". אותו "מלאך חבלה" פגע במדינה ובאינטרסים שלה וגם במפלגתו – מפלגת "הליכוד" שהתקרנפה כאחת נוכח דמותו הכריזמטית המזויפת שלא הייתה אלא דמות של נחש מנייר וברווז צולע.

עלייתו לשלטון הייתה בהשראת היועץ הפוליטי שלו, דמות מעוררת גועל בשם ארתור פינקלשטיין. אותו יועץ אמריקאי ייעץ לו לחזור על שקרים כנגד פרס חזור ושנו עד בלי די, עד שהשקרים התקבלו כאמיתיים. הוא ייעץ לו לנצל את זמן השידור הטלויזיוני על מנת לחזור על אותם קטעים עד לזרא, קטעים קצרים עד שיקלטו על ידי הציבור שפינקלשטיין זילזל ברמתו האינטלקטואלית, וזה עבד ועוד איך.

באופן מצטבר נתניהו ומשפחתו בשלטון כבר 15 שנה, כמעט שלטון של דור, והוא מאיים לחזור בכל רגע כדי להינות שוב ממנעמי השלטון הוא ומשפחתו, שעבורם לאבד את השלטון זה כמו לאבד אוויר לנשימה, אסון קטלני שאין גדול ממנו. באין שלטון אין גם את הסמביוזה עם המולטי מליונרים, הקשר של הון – שלטון אשר נתניהו מנצל אותו להתעשר עוד ועוד, תוך כדי שנוררויותם של ידידיו העשירים הרואים בו אובייקט רק לצורכיהם האישיים והעסקיים.

באין בהם צורך הוא ישליך אותם לכלבים, כמו שעשה לכל יריביו הפוליטיים, ואין גם חוסים לצידו רק שהם סבורים שהם יכולים להפיק ממנו בעודנו ראש ממשלה.

אין שליט (כי לקרוא לנתניהו מנהיג זה חוסר רלוונטיות) אשר ניצל את הבימה הפוליטית רק לצרכיו הוא ולמשפחתו ולעיתים בצורה צינית ביותר. טובת המדינה בניגוד למקיאווליזם שזה טובת השליט, מחייבת להרחיק את נתניהו מכל מנעמי השלטון, הוא צריך גם להיזרק לשולי ההיסטוריה. איפה הוא ואיפה אותם מנהיגים צנועים שראו את השלטון כדרך לשרת את בני עמם. מנהיגים שהתחשלו בתקופת טרום המדינה, סיכנו את חייהם ואת מעמדם כדי להביא חירות לעמם. כאלה הם בן גוריון, בגין, שמיר שגם אורח חייהם היה היפוך של נתניהו הנהנתן והם חיו באורח חיים שגבל בסגפנות מופרזת.

אז ביביסטים, התפקחו! אם טובת המפלגה לעיניכם, ואם טובת המדינה לעיניכם, שלחו את נתניהו לכל הרוחות ותחשבו על מנהיג ראוי שיחליף אותו, תוך כדי הנהגה ראויה שכולה טובת המדינה והחברה לנגדו. הליכוד צריך להעמיד כבר עכשיו אלטרנטיבה לנתניהו כדי שיתמודד מול מועמדים ראויים מהקשת הפוליטית, כמו יאיר לפיד, בני גנץ וגם נפתלי בנט שהוכיח שאפשר אחרת.

הוסף תגובה