ערפדי אנרגייה וההתמודדות עימם

ערפדי אנרגיה וההתמודדות עימם.

לכל אחד ואחד מאתנו ישנו מאגר אנרגיה שלאורך השנים מתפתח ,מתעצב,מתעצם ומתרוקן לאור נסיבות חייו והאנשים שסובבים אותו .

מאגר אנרגיה זה מהווה דלק מניע לפעילות וההתנהלות היומית שלנו .
כאשר מאגר זה מופרה,מתחזק ומתעצם ,אנו חשים חזקים ועוצמתיים, להתמודדות עם מגוון המטלות היומיומיות ואפילו יש בנו את הרצון והאנרגיה לפעול לקראת השגת יעדים ומטרות עתידיות . 

לעומת זאת ישנם מצבים בהם אנו חשים שבשל נסיבות, אירועים ואנשים מסוימים שעוטפים אותנו,אנו נאלצים להשקיע אנרגיה ממאגר האנרגיה האישי שלנו,ובכך להתרוקן מחלק מכוחותינו.
נסיבות,גורמים ואנשים שמרוקנים מאתנו ממטען האנרגיה האישי שלנו, נקראים ערפדי אנרגיה .

נסיבות וגורמים יכולים להיות תקלות בלתי צפויות ובלתי נשלטות כגון: מחלות, תאונות, שביתות ועוד שמשבשים את ההתנהלות היומיומית שלנו ודורשים השקעת מחשבה, תשומת לב ,כוחות נפש, אלתורים והתארגנות מחדש ולא פחות מכך זמן שמרוקנים מאתנו מאנרגיה, ממוטיבציה ומכוחות .

כל אחד מאתנו בסביבתו הקרובה :משפחה, בית, ילדים,בן זוג ובסביבתו הרחוקה : עבודה, חברים, שכנים וכו' חווה את פעילותם של ערפדי האנרגיה .,שיונקים, שואבים ומרוקנים את כוחותינו ובכך מקבעים אותנו על וסביב סיטואציה שמשבשת את המהלך התקין של כל התנהלותינו.

ולהלן המחשה של מקרה בו נוכל לחוות בפעילות של ערפד אנרגיה.
עובדת בכירה בחברת הייטק ,שעשתה ימים כלילות והחליטה להפתיע את הממונה עליה (שחזר מחו"ל לאחר היעדרות בת שבוע) בסיום הדו"ח והגשתו לפני תאריך היעד ,נקראת למשרדו עם חזרתו .
פותחת את הדלת מברכת אותו לרגל שובו וזוכה למענה הבא : 
"למה הדו"ח כרוך בכריכה עם ספירלה לבנה ,ולא מוכספת?, את יודעת שזה מקנה לזה מראה 
זול " ? .
העובדת הבכירה שהתאמצה להפיק דו"ח איכותי ומעמיק שיוגש לפני תאריך היעד ,השקיעה על חשבון זמנה הפרטי שעות נוספות רבות ,וזאת ללא תמורה כספית,בין היתר במטרה להוכיח את נאמנותה ויעילותה ולרצות את הממונה שלה .,
זוכה בתגובה לביקורת קטנונית ומעליבה, שאין בה ולא כלום מהתייחסות עניינית לתוכן הדו"ח, ממצאיו,מסקנותיו ואופן הצגתו . 
במקום זה בוחר הממונה להיטפל לצבע הספירלה .
העובדת הבכירה שפתחה את הבוקר בשמיעת ביקורתו של הממונה, תוטרד כל היום בשאלות עצמיות של : " למה זה מגיע לי "? ,"הוא לא ראה את היקף העבודה " ?, "לא ברור לו כמה זמן הייתי צריכה להשקיע על חשבוני הפרטי בכדי לסיים את הדו"ח לפני הזמן " ? מדוע הוא מחפש לפגוע בי " ? , "מדוע הוא לא יודע להעריך "? ועוד ועוד………

מבחינתה יום העבודה הסתיים רגע לאחר שמיעת הביקורת מהממונה .
היא כבר לא תהייה מרוכזת בעבודתה,היא תהייה עסוקה בתחושת העלבון והפגיעות שלה ותחפש סימפאטיה ,אהדה ומענה לבעיותיה אצל קולגות לעבודה ,חברים ועוד …. .
סביר להניח שהעיסוק בכך לא יסתיים עם צאתה מהעבודה. הוא בוודאי ימשיך גם עם הגעתה לביתה . היא תחפש אוזן קשבת וצידוק לעמדתה בקרב בני משפחתה .
תפגין כלפיהם חוסר רגישות וסובלנות ,ואפילו מי יודע תגרור זאת למיטה ולעולם החלומות .

במקרה שלפנינו אנו עדים למקרה בו משפט קצר שנאמר ע"י ממונה חיבל,פגע,העסיק, הטריד את העובדת שלו וגרם בכך למעשה, למצב בו הוא נהג בה כערפד אנרגיה , שאב את כוחותיה וניתב את כל שגרת יומה סביב האירוע ,באופן בו לא התאפשר לה לעסוק באופן תקין בהתנהלות היומיומית שלה .

אם נעצור רגע ונחשוב על הנושא נוכל בקלות להיזכר בסיטואציות מקרים ואנשים שמרוקנים אותנו מאנרגיה.
להלן דוגמאות נוספות:
אשת עסקים בעלת תואר שני מחליטה לעשות הסבה לתחום התכשיטנות. במהלך תערוכה בה היא מציגה את יצירותיה ניגשת אליה חמותה ואומרת …".אחרי כל כך הרבה שנים וכסף שבזבזת 
באוניברסיטה זה מה שיצא ממך חוטים וחרוזים"

זוג עומד לפני דלת הכניסה רגע לפני צאתם לאירוע משפחתי. האישה שמניחה ידה על ידית הדלת 
במטרה לפתוח אותה ולצאת שומעת מבעלה את המשפט הבא…. "עם הסמרטוט הזה את מתכוונת ללכת???

כלה דאגנית, שמתרוצצת רבות סביב הטיפול בניירת של מחותניה בעיקר בנושאי שילומים, רנטות,קיצבאות וזאת למרות התעלמות מופגנת של בנם מנושאים אלו מגיעה לביתה אחרי יום עבודה ארוך ונתקלת בזר פרחים אליו מוצמד הפתק הבא "לבני ונכדיי היקרים תודה על כל העזרה…."

דוגמאות אלו הנן דוגמאות מעטות מני רבות לאירועים ואנשים ששואבים מאתנו אנרגיות,כוחות, מוטיבציה,מרוקנים ומתישים אותנו וגורמים לנו להיתקע סביב האירוע הנדון מבלי יכולת (זמנית אומנם) להמשיך ולתפקד כהלכה . 

ישנם אנשים שבהתנהלות היומיומית שלהם מתנהלים כלפי סביבתם ובעיקר כלפי מי שמאפשר להם כערפדי אנרגיה.

אנשים אלו מאופיינים בהתנהגות של חוסר שביעות תמידי,בהפגנת פוזיצייה קורבנית, במירמור, בהטלת האשם על האחר,בציפייה שהסביבה והאחר יגאלו ויחלצו אותם ממצוקתם, בדכדוך ודיכאון,בנטייה בלתי פוסקת לחפש אוזן קשבת אצל האחר בנטייה למיקוד עצמי,בהתנהלות בדרמות,בחוסר נכונות לקחת אחריות על חייהם בחוסר רצון לשינויי,בתחרותיות, בנקמנות ואף ביצר רשעות נקמני פוגע ומעליב.

בכדי לשרוד בשלום סיטואציות ואנשים אלו, חשוב בראש ובראשונה להיות מודע לקיומם. לדעת ,להכיר ולזהות אותם ובהמשך להפעיל מנגנוני הגנה בכדי להתרחק מהם ,למזער את נזקיהם או לחילופין לאמץ גישה תפיסתית ורגשית שונה כלפיהם, באופן שלא יאפשר לאדם או לסיטואציה "להגיע אליך" -או ולפגוע בך.

המנגנונים הנם רבים ומגוונים והם כוללים מנגנונים עצמיים שאנו מפעילים על מנת למזער את חשיפתנו מפני היפגעות כגון: שמירת מרחק , הצבת גבולות והגדרה מובחנת למי אני מעוניין לעזור, הימנעות משיתוף פעולה, מהזדהות,מתן פתרונות ,לקיחת אשמה ואחריות, מיקוד בחלקים המוארים והחיוביים של חיינו והתבוננות פרופורציונלית והומוריסטית על הסיטואציה.

מנגנונים נוספים הנם מנגנונים שאנו מפעילים כלפי הצד השני :מיקוד הצד השני במטרותיו ויעדיו החשובים,,שיקוף לצד השני של המצב בהווה על כל היבטיו,חילוץ הצד השני ממיקוד היתר העצמי שלו ושימוש בהומור כמנגנון משחרר ומרכך.

חשוב לדעת ולזכור שעל מנת להגיע לאיזון בחיינו עלינו לחבור, לפתח, להתקרב ולהתמקד בכל המנגנונים והאמצעים שטוענים ומאירים אותנו באנרגיות חיוביות, כוחות ומוטיבציה ומסייעים לנו בהתנהלות היום יומית שלנו לרבות בהתמודדות עם ערפדי האנרגיה שאורבים לנו בפינות רבות של חיינו. 

מגנוני האנרגיה החיובים, מזיני האנרגיה יכולים להיות הדברים שמסבים עונג ואושר לחיינו: בילויי בחיק המשפחה,ארוחה רומנטית עם בן הזוג,ספר או סרט טוב, עיסויי,טיול לילי ועוד…
או לחילופין מיקוד והעצמה של ובנקודות האור בחיינו –ההצלחות, ההישגים ,המחמאות ,הפרגון וההערכה כלפינו וכו…
אמצעי נוסף המטיב את חיינו הנו חבירה לאנשים שמאירים ומנעימים את חיינו בכל נקודות האור שעוטפות אותנו.

הוסף תגובה