פסטיבל הזמר והפזמון מסורת שנקטעה

פסטיבל הזמר והפזמון הייתה תחרות שירים ששודרה בקול ישראל החל מ-1960.

את התחרות יזמה מחלקת הטקסים שהייתה חלק ממשרד ראש הממשלה בראשו עמד באותם ימים טדי קולק. עם השנים נוצרה מסורת לפיה הפסטיבל נערך במוצאי יום העצמאות, ובפועל הוא נעל את אירועי היום.

במקור, נשלחו השירים המועמדים לקחת חלק פסטיבל למארגני התחרות בעילום שם. בשלב מוקדם נבחרו השירים על ידי ועדה שכללה מוזיקאים מקצועיים, אשר קבעה קריטריונים לבחירת שיר לשלב הסופי. אחד מהם היה "עד כמה השיר מקדם את הזמר העברי המקורי ועד כמה הוא משקף את הישגי החברה הישראלית ותרבות העם היהודי לדורותיו" (מתוך תקנון הפסטיבל).

בתחילה שודר הפסטיבל בשידור חי ב"קול ישראל" עם אחוז האזנה כמעט מרבי. לאחר פתיחת שידורי הטלוויזיה הישראלית הוחל בשידורי הפסטיבל גם בטלוויזיה, מ-1969. גם אז היה אחוז הצפייה גבוה, מה שהוסיף יוקרה לפסטיבל ודחף עוד יותר יוצרים להיכנס למעגל התחרות.

שנים ראשונות
בפסטיבל הראשון זכה השיר "ערב בא" (מלים עודד אבישר, לחן אריה לבנון), והוא בוצע על ידי שמעון בר ועליזה קאשי שכן אז היה נהוג שכל שיר מושר פעמיים: בפי זמרת ובפי זמר.

השירים הזוכים נבחרו בהפסקה לאחר השמעת השירים, על-ידי הנוכחים באולם האירוע ועל-ידי מאזינים בנקודות שונות בארץ.

לא תמיד השיר שזכה במקום הראשון "הצדיק את זכייתו", ולעתים בפרספקטיבה קצרה של זמן דווקא שיר שלא התברג בין הזוכים הפך להיות פופולרי. דוגמה קלאסית הוא השיר "על כפיו יביא" של יורם טהרלב ויאיר רוזנבלום בביצוע רבקה זוהר, שלא התברג בצמרת הפסטיבל בו השתתף, אך לאחר מכן הושר והתנגן בפי כל.

הפסטיבלים העשירו את הזמר העברי באופן משמעותי, קידמו זמרים ויוצרים ורשות השידור נהגה להוציא תקליט מכל פסטיבל.

דוגמה למלחין שהפסטיבל קידם את הקריירה שלו בצורה משמעותית הוא יעקב הולנדר. שירו הראשון בפסטיבל הזמר היה ב-1964- "ילדתי אימרי" (בביצועם של בני אמדורסקי ונחמה הנדל) – שזכה במקום ראשון. שירים נוספים פרי עטו שזכו במקום ראשון בפסטיבלים הבאים הם "אהבתיה" (בביצוע שלמה ארצי) ו "מי יודע כמה" (בביצוע מייק בורשטיין).

השיר "מי יודע כמה" זכה בפסטיבל של 1967. באותה שנה הושמע בפסטיבל, מחוץ למסגרת התחרות, השיר "ירושלים של זהב". את השיר שביצעה שולי נתן, כתבה והלחינה נעמי שמר על פי הזמנה מיוחדת של טדי קולק, ראש עיריית ירושלים דאז. השיר "גנב את ההצגה" ולמעשה מעטים זוכרים מה השיר שזכה רשמית באותו פסטיבל.

הפסטיבל הראשון שצולם לטלויזיה (אז הערוץ היחיד) היה זה של 1969 אך הוא כמו שני הפסטיבלים שבאו אחריו לא לא יוכל להצפות לעולם.בגלל רשלנות אנשי רשות השידור האחראים לסרטייה הצילומים נעלמו או הושחתו.את המסקנות יסיק כל אחד בעצמו.

מאחר ואז גם לא היה נוהג להקליט במכשיר וידיאו את השידורים,בגלל שהמכשירים לא רווחו אצל הצופים,לא ניתן לצפות בזוכי פסטיבל 1969 עולים בסוף הארוע ומצהירים על שהם תורמים את סכום זכייתם לארגון פצועי צה"ל.השיר הזוכה באותה תחרות היה "שיר החובש" זכייה שהייתה שנוייה במחלוקת שכן זה כאילו שניצלו נושא כאוב חובש אשר מוסר את חייו כדי להציל פצוע משדה הקרב.

גם את שלישיית הגשש שרה את "מים לדוד המלך" פזמון שהגיש לתחרות עקיבא נוף,אי אפשר למצוא גם יחפשו בנרות.אבל את השלישייה בשמלות שמגלות את תחתוניהן אף אחד לא ישכח.

תקופת האירוויזיון
בשנים 1978 ו- 1979 הוסב פסטיבל הזמר והשיר הזוכה בו נבחר לייצג את ישראל בתחרות האירוויזיון. השירים הזוכים היו "אבניבי" שכתבו אהוד מנור ונורית הירש בביצוע יזהר כהן ו"הללויה" שכתבו שמרית אור וקובי אשרת בביצוע "חלב ודבש". שני השירים ניצחו גם בתחרות האירוויזיון.

ב1987 נעשה ניסיון להחזיר את פסטיבל הזמר במסגרת אירועי פסטיבל ערד, בהנחייתה של נעמי שמר, אך הניסיון נכשל, אם כי השיר שזכה בו – "יונה עם עלה של זית" בביצוע להקת פיקוד דרום והסולנית חיה סמיר, הפך ללהיט. גם בשנים 2000 ו-2001 נעשה ניסיון להחזיר את הפסטיבל במסגרת אירועי יום העצמאות, אך גם ניסיון זה נכשל.

רשימת השירים הזוכים

שנה שם השיר הזוכה מילים לחן ביצוע 

1960 ערב בא עודד אבישר אריה לבנון שמעון בר ועליזה קאשי 
1961 שאני עמך במחול פנינה אבני צבי אבני אסתר עופרים 
1964 ילדתי אמרי משה דור יעקב הולנדר נחמה הנדל ובני אמדורסקי 
1965 איילת החן עודד בצר נתן שחר אריק איינשטיין 
1966 ליל סתיו חיה כהן חיים צור אריק איינשטיין ויפה ירקוני 
1967 מי יודע כמה רימונה דינור יעקב הולנדר מייק בורשטיין 
1969 בלדה לחובש דן אלמגור אפי נצר יהורם גאון 
1970 פתאום עכשיו פתאום היום תרצה אתר יעקב הולנדר שלמה ארצי 
1971 רק הירח שמרית אור דני עמיהוד אילנית 
1972 טוב לי לשיר אהוד מנור שמואליק קראוס הטוב הרע והנערה 
1973 את ואני נולדנו בתש"ח מוטי גלעדי יגאל בשן עדנה לב 
1974 הבלדה על ברוך ג'מילי שלמה ארצי גידי קורן שלמה ארצי ולהקת גברת תפוח 
1977 רקפת תלמה אליגון מוני אמריליו רוחמה רז 
1978 אבניבי אהוד מנור נורית הירש יזהר כהן ולהקת אלף-בית 
1979 הללויה שמרית אור קובי אשרת חלב ודבש עם גלי עטרי 
1980 פזמון חוזר גידי קורן גידי קורן האחים והאחיות

הוסף תגובה