ציוד להכנת יין חלק ב – מדריך להכנת יין, תכנון והכנה

מאמר זה הינו המשך למאמר "ציוד להכנת יין – חלק א" ובו נמשיך לסקור בקצרה את הציוד העיקרי להכנת היין בכל שלב ושלב:

@ תסיסה כהלית –

מיכלי תסיסה – לאחר שהכנו את העיסה אנו מעבירים אותה למיכלי תסיסה יעודיים. סוגי המיכלים השכיחים הם:

  1. מיכלי פלסטיק למזון – המיכלים הרצויים הינם מיכלים המיועדים להובלת נוזלים או מזון.
  2. מיכלי נירוסטה – מיכלים מיוחדים עשויים מנירוסטה. ניתן לרכוש מיכלי נירוסטה רגילים (עם מכסה רגיל) אך לרוב משתמשים במיכלי "תמיד מלא" אשר מתאימים את עצמם לכמות הנוזל במיכל. ניתן להשתמש במיכלים גם לשלבי התסיסה וגם לשלב היישון.

ציוד נוסף –  משפכים, משקל אלקטרוני, סניפר ("גנב").

החומרים הנדרשים – בהכנה לתסיסה כהלית מבוקרת, אנו זקוקים למספר מרכיבים שאני לא מחשיב כ"ציוד" אלא כ"חומרים", ולכן אפרט בעניינם  במאמרים הרלוונטיים. החומרים לשלב זה הם: ביסולפיט (חומר משמר ומעכב תסיסה), שמרי יין  – ולעיתים גם נשתמש במזון שמרים, חומצה טרטרית, סוכר וחיידקי חלב.

——————

@ סחיטת הענבים – אחרי התסיסה הכהלית (ביין לבן הסחיטה נעשית בד"כ לפני התסיסה הכהלית) סוחטים את קליפות הענבים בכדי לקבל עוד נוזל (כ 15%):

כמויות קטנות (עד מאה ק"ג):

סחיטה ידנית – ניתן להעביר את קליפות הענבים לתוך חתיכת בד/רשת ולסחוט את הענבים ידנית.

כמויות בינוניות ומעלה (מעל 100 ק"ג):

סוחט / פרס (Press) – מכשיר שמכניסים לתוכו את הקליפות ומפעילים עליו לחץ ידני

או הידראולי וכך סוחטים את הקליפות.

את הנוזל מעבירים למיכלי תסיסה משניים. כאמור, ניתן להשתמש במיכל הנירוסטה אך במידה ואין, יש לרכוש מיכלי זכוכית הנקראים דמיג'אנים. הדמיג'אן הוא כלי זכוכית הנראה כמו בקבוק מעבדה (רק גדול) עם פייה צרה. עם הדמיג'אן נרכוש גם פקק ייעודי ונשם.

ציוד נוסף: משאבה ידנית/חשמלית, רשת, כלי להעברת הקליפות לפרס.

——————

@ תסיסה מלולקטית –  כדי לדעת מתי הסתיים הליך התסיסה המלולקטית (בדר"כ נעשה לפני הביקבוק) ניתן לבדוק בעזרת בערכה לבדיקת תסיסה מלולקטית. ישנן ערכות מעבדה שונות הנמכרות בחנויות לציוד יין.

——————

@ שפייה – כדי להיפטר מהמשקעים ביין, מבצעים הליך שפייה. ניתן לבצע פעולה זו ע"י משאבה ידנית או חשמלית או בעזרת ציוד שפייה ייעודי.

——————

@ יישון – נהוג ליישן את היין בחביות עץ. כאשר היישון לא נעשה בחבית אלא במיכל נירוסטה או בדמיג'אן, או כאשר הוא שנעשה בחבית משומשת, מומלץ להוסיף לנוזל שבבי עץ מיוחדים שנותנים לו את הטעם והארומה בדומה ליישון בחבית עץ חדשה:

חביות עץ בד"כ עשויות מעץ אלון מסוגים שונים. החביות השכיחות הן אמריקאיות או צרפתיות וכל סוג עץ מאופיין בטעם וארומה שונים שהוא מעניק ליין.

שבבי העץ עשויים מאותו עץ אלון המשמש לבניית החביות. השבבים מגיעים ברמות קלייה שונות ובד"כ בשקיות של קילוגרם אחד.

——————

@ ביקבוק –   כאשר היין מוכן לביקבוק, אנו זקוקים לבקבוקים כאשר הנפח הסטנדרטי הוא 750 מ"ל. לפני המילוי, יש לשטוף את הבקבוקים היטב ולחטא אותם עם ביסולפיט. ישנן מכונות ייעודיות לשטיפה. לאחר מכן חשוב לייבש אותם לחלוטין על מתקן ייבוש. למילוי ניתן להשתמש במכונות מילוי. לאחר המילוי, יש לסגור את הבקבוק בפקק שעם. כדי לפקק אנו זקוקים למכשיר פיקוק. ניתן (אך לא חובה) לסגור את פיית הבקבוק עם קפסולה המתלבשת על גבי פקק השעם בעזרת מכשיר לסגירת קפסולות.

——————

@ תוויות ומיתוג – הדפסת תוויות יכולה להתבצע בבית על מדבקות מיוחדות (בכמויות קטנות), וניתן גם להזמין תוויות בחברות דפוס למיניהן. הדבקת התוויות יכולה להתבצע ידנית (שוב, בכמויות קטנות) או בעזרת מכשיר יעודי להדבקת.

——————

לא כל הציוד הוא ציוד חובה, ולגבי חלקו אפשר במקום לרכוש, פשוט לשכור אותו לפרק הזמן הנדרש כמו כן, תמיד קיימת האפשרות לרכוש ציוד יד שנייה.

למאמר בהרחבה עם הסברים, טיפים והערות נוספות:

 

 

——————————————————————————-

ניתן לקרוא את כל המאמרים המלאים באתר www.winemaking.co.il

אפשר גם לדבר על נושא הכנת היין וציוד יד שנייה בפורום של האתר http://forum.winemaking.co.il

 

http://www.winemaking.co.il/?p=309

הוסף תגובה