קולנוע איכות על "מסך הקסם"

הצפייה בקולנוע איכות על "מסך הקסם" שונה מהצפייה בסרטים על מסך הטלוויזיה בבית. תחשבו על הסרט באופן מטפורי כמזון, לבוש, כהשכלה, ובואו להתמסר לחוויה החלומית הזו לשעה קלה

קשה לשכנע את חובבי הקולנוע בימים טרופים אלו, כשהשמש יוקדת ומחממת את הראשים, להתמסר לשעת צפייה ב"מסך הקסם". הדבר הטבעי יהיה להיכנס למימי הכינרת ולצאת רק כשחייבים.

לא אטריח אתכם בהגדרה מהו קולנוע איכות, והאם קיים באזורנו בית קולנוע שמקרין את היצור הזה, כי אכן יש מקום אחד או שניים והם בהחלט ראויים. מה שכן אספר לכם הוא שהצפייה בקולנוע איכות על מסך הקסם היא שונה מצפייה בסרטי האיכות שמופיעים מדי פעם בערוצי המדע, בערוץ הדוקומנטרי או בערוצי הסרטים בכבלים. כי החוויה של המסך הגדול, החשיכה, התחושה המבודדת והאינטימית לצד החוויה הקבוצתית הטרנסצנדנטלית וכמעט פולחנית למאמינים בדבר, לא יכולה להתרחש בסינמה הביתי.

בפסיכואנליטיקה אפשר להשוות את חוויית הצפייה לחלום, וכפי שלחלום יש משמעות סמלית בחיינו, כך גם הייצוגים על המסך המתאחדים עם אישיותנו הפנימית, משפיעים עלינו באופן שיפתיע את רובנו. אין כמו סרט ריאליסטי טוב לשחרר אותנו מהחברה הממשמעת והמנרמלת, או סרט עלילתי טוב עם אמיתות בדיוניות שיאיר את עינינו. אנו מזדהים עם הדמויות, רוצים לחקות אותן, והטכנו-מיסטיקנים יוסיפו עוד שיש אנשים שיקומו ממושב הקולנוע ב"לבוש אחר", וכל זאת במחיר של כרטיס מוזל ונסיעה קצרה לבית קולנוע המזמן את החוויה.

גם אם לא השתכנעתם לזוז מתנוחת ה"בטטה בכורסא" וללכת לבית הקולנוע, תחשבו על הסרט באופן מטפורי כמזון, כלבוש, כהשכלה. תחשבו על ה"לבוש" שבו הייתם רוצים לצאת מאולם הקולנוע, ואז אולי, אחרי שהצטננתם חצי יום בכינרת, תמצאו את עצמכם נוהרים לבית הקולנוע לחוויית איכות המבטיחה אמת אחרת במובנים עמוקים יותר.

הוסף תגובה