קופונים – מה הם קופונים וממה כדאי להיזהר לפני שפותחים את הארנק

קופונים הם בעצם שוברים שניתן לרכוש דרך אתרים מסוימים, ולקבל בזכותם הנחה משמעותית לקניית מוצרים, לפעמים אפילו ביותר מ-50%. זה מודל שבו כולם מרוויחים: הצרכן קונה מוצר במחיר נמוך, בעל העסק מקבל חשיפה גדולה ולקוחות חדשים, ואתרי הקופונים מרוויחים את עמלת התיווך בניהם.

אתר הקופונים שהתחיל עם השיטה הזאת הוא אתר 'גרופון'. הוא התחיל לפעול בסוף 2008 בארה"ב ואחרי כן התרחב גם לאירופה, אסיה ודרום אמריקה. השיטה נכנסה לישראל בשנת 2010 באתר 'גרופר' שניקנה בשנת 2011 ע"י 'גרופון'. לאחר מכן הוקמו אתרי קופונים נוספים כמו 'באליגם', 'דיל היום', 'Buy2', 'Big Deal' ועוד רבים.

לפני הקופונים היו מכירות קבוצתיות, שהציעו מחיר נמוך לצרכן במידה ויהיו מספיק קונים למוצר מסוים. בשיטה הזאת הצרכן קיבל מחיר נמוך ובעל העסק עדיין הרוויח בזכות זה שהוא מכר כמות גדולה. לעומת זאת, אתרי הקופונים של היום בדרך כלל לא מחייבים שיהיו הרבה קונים לאותו הקופון, והקופון נכנס לתוקף מייד לאחר הרכישה.

 

באתרי קופונים הכל ברור ופשוט להבנה. בעמוד הראשי מוצגים הדילים הכי טובים שכמובן מוגבלים בזמן ובכמות רכישות. חוץ מזה בכל אתר יש הרבה קטגוריות של קופונים ויש גם שורת חיפוש, שבעזרתם אפשר למצוא קופונים בכל תחום ובכל אזור מגורים שנרצה.

בישראל יש בין 50 ל-100 אתרי קופונים, והכי גדולים הם Buy2 של מאקו ונטקס, 'ביג דיל' של ynet, 'באליגם', 'דיל היום', 'וואלה שופס' ו'גרופון'. האתרים הגדולים מרוויחים מעל למיליון שקל בחודש. על כל רכישה של קופון על ידי הצרכן – אתר הקופונים מרוויח כ-15% עמלה מבית העסק.

האחוז הכי גבוה של הקופונים שהצרכנים רוכשים הם קופונים בתחום האוכל, כלומר קופונים לארוחות במסעדות ואוכל לקחת הבייתה. לאחר מכן קופונים בתחומי הבידור, ילדים, מוצרים לבית, מתנות ונופש.

לאחר כניסת אתרי הקופונים, התחילו להופיע אתרים שמשלבים בתוכם דילים מתוך הרבה אתרי קופונים שונים. כלומר, האתרים האלה מציגים את הקופונים הכי טובים מבין כל אתרי הקופונים, והם מרוויחים עמלה של בערך 3% על כל מכירת קופון דרכם.

בשורה התחתונה בהחלט משתלם לקנות מוצרים דרך אתרי קופונים, אבל יש שני דברים שכדאי להיזהר מהם. הדבר הראשון הוא שלאחרונה נכנסו כל מיני חאפרים שקונים מוצרים זולים מסין ומוכרים אותם בארץ בתור קופונים במחיר שהוא כביכול נמוך. הדבר השני הוא שצריך להיזהר לא להתמכר כי אפשר בקלות להיסחף אחרי ההצעות המוזלות ולרכוש מוצרים שאנחנו לא באמת צריכים.

הוסף תגובה