מדידה של השטח, קוטר ועומק הכלונסאות, משאית קידוח ייעודית, השחלת כלוב אנכית והקפדה על השלבים המתאימים קובעים את ההצלחה של קידוח כלונסאות. הנה כל הטיפים לפרויקט מוצלח ובטיחותי

יסוד בניין מקבע את המבנה לקרקע ויכול לתמוך בעומסים שונים שקשורים אליה. הכלונס הוא סוג של עמוד שמחדירים חלקית פנימה, כאשר החלק העליון נותר מחובר ליתר היסודות של המבנה. בעזרת כלונסאות ניתן גם למנוע מהבניין לשקוע באדמה חולית או בוצית ולרוב הן עשויים פלדה ובטון מזוין. עם זאת, התנאי לניצול היתרונות השונים של קידוח בנטונייט הוא לבצע את הפעולה נכון ובהתבסס על 5 טיפים מרכזיים:

1. בצעו מדידה מדויקת

קידוח נכון של כלונסאות בנטונייט מתחיל עוד בשלב המדידה. יש לבצע את המדידה באופן מדויק ולהעסיק אך ורק מודד מוסמך. תפקיד המודד המוסמך הוא לסמן את מתווה הכלונסאות ולציין אותו בצורה מפורשת וברורה. אמנם המודד מקבל נתונים מהאדריכל, אבל הוא זה שמגיע לשטח בשביל לבצע את המדידה עצמה. המדידה של השטח קריטית לעבודה נכונה עם הכלונסאות והיא משפיעה על העמידות שלהם ועל יציבות המבנה ביחס לקרקע.

2. קבעו נכון את קוטר ועומק הכלונסאות

קידוח נכון מאפשר להכניס ולהחדיר את הכלונסאות אל תוך הקרקע. העניין הוא שיכולים להיות נתונים שונים המשפיעים על עומק וקוטר הקידוח. בשביל לבצע קידוח נכון, צריך לקבוע את קוטר ועומק הפעולה על ידי המלצות של יועץ קרקע ומהנדס. ההבדל הוא שיועץ הקרקע אחראי על התאמת קוטר ועומק הכלונסאות לסוג הקרקע והרכבה, בעוד המהנדס מתמקד בקביעת קוטר ועומק הכלונסאות ביחס לעומסים המחושבים, לתכניות המבנה ולדוח הקרקע.

3. השתמשו במשאית קידוח ייעודית

לא כל חברה שמספקת שירות של קידוח כלונסאות בנטונייט מחזיקה בציוד המתאים. יש למשל בעלי מקצוע שמציעים שירות מן הסוג הזה במחירים זולים משמעותית בהשוואה למה שמקובל בתחום ובענף, אבל זה רק כי הם לוקחים על עצמם סיכון מסוים מבחינת הציוד שבו הם משתמשים. הפתרון הוא לוודא מלכתחילה שימוש במשאית קידוח ייעודית. המשאית יכולה לשתף פעולה עם מחפרונים שמצוידים במכונת קידוח ולסייע בשמירה על הקוטר והעומק שמצויינים בתכנית הקונסטרוקציה המקורית.

4. הקפידו על השלבים המתאימים

קידוח כלונסאות הוא תהליך שמתבצע בצורה אינטנסיבית באתרי בנייה ושיפוצים שונים. בשביל לבצע את הקידוח נכון, חייבים להקפיד על ביצוע של השלבים המתאימים. בשלב הראשון מכינים את כלובי הזיון ושומרי מרחק שמרחיקים את הכלוב מהדפנות, בשלב השני מזמינים יועץ קרקע ובשלב השלישי מתחיל קידוח של הכלונס בצורה אנכית. בשלב הבא ובמשך הקידוח עצמו צריך לוודא שהאדמה מוצאת מהקדח ולא מפריעה לקדח אחר, אך בסוף הקידוח צריך לוודא שהעומק בכלל מתאים לדרישה המקורית.

5. השחילו את הכלוב אנכית

מה שמתבצע אחרי הפעולה הטכנית של קידוח בנטונייט משפיע על התוצאה הסופית לא פחות מאשר ההכנות המקדימות. בהקשר הזה, צריך למשל לזכור שחשוב להשחיל את הכלוב אנכית. השחלה של הכלוב באופן הזה תמנע פגיעה בדפנות הבור ותאפשר לתלות אותו. כמו כן, צריך להקפיד על כך שהכלוב לא יגיע לתחתית הבור אלא קצת מעליו.

איך יוצקים את הכלונסאות?

חלק אחר במדריך מתייחס לאופן שבו יוצקים אותן. בשביל ליצוק כלונסאות, מזמינים את סוג הבטון לפי דרישת המהנדס, נוטלים דגימה מהבטון לבדיקה במעבדה ואז יוצקים עם משאבת בטון. בסוף יוצקים את כל הכלונס ביציקה אחת ומוודאים שאין בורות חפורים ולא יצוקים שעלולים לגרום התמוטטות או נפילה.  

הוסף תגובה