רב – תרבותיות להתמודדות עם מצבי לחץ וחרדה בימי מלחמה

הרב – תרבותיות מספקת יכולות הסתגלות מהירה יחסית על ידי התמקדות בקבלת אינפורמציה חיונית אודות המצב החדש, התבוננות בתרבות חברתית סובבת ויצירת תרבות חדשה המאפשרת התמודדות. המצב של מלחמה מעלה את רמת החרדה הקיומיות לצד הצורך בקיום השגרה היחסית של פרנסה, לימודים, משפחה, חברה פנאי ועוד. למעשה התושבים נעזרים בשגרה היומיומית כדי להמשיך את נורמת החיים עד כמה שניתן.

בחיי השגרה כל מצב חדש מלווה בחרדות ובלחץ. בשעת הכניסה לתפקיד חדש, בניית מערכת יחסים חדשה, מעבר לשכונה חדשה ואף כניסה מקרית לאזור קניות אחר מעלה באדם תחושות חוסר וודאות הבאות לידי ביטוי בחרדה ובלחץ. תחושות אלה יכולות להיות רגעיות ולעיתים יכולות ללוות את האדם תקופה ממשוכת בהתאם ליכולות ההסתגלות שלו למצב החדש.

ימי המלחמה קובעים סדר יום חדש בו על האדם להמשיך בשגרת חייו תוך התמודדות עם המצב החדש שבו השגרה נקטעת על – ידי ההזעקות והנפילות. כל הזעקה והנפילה משאירה במתח ובדאגה ובכך מעלה את רמת הלחץ והחרדה. במצבים אלה הצורך במידע הולך וגובר. חוסר הוודאות שנגרם כתוצאה מהנפילה מאיץ להיצמד לאמצעי התקשורת כדי לקבל מידע.  

יחד עם זאת צריך לקחת בחשבון שהיצמדות לאמצעי התקשורת למשך שעות מרובות לא מפחיתה את החרדה והלחץ, נהפוך הוא, התמונות שמגיעות ממרקע הטלוויזיה או אלה המצטיירות בראשנו כשמקשיבים לתחנות הרדיו מגבירות את הלחץ והחרדה. על כן האדם צריך להבין מה מקור החרדה ובהתאם לכך להחליט איזה סוג אינפורמציה עליו לקבל ובהתאם לכך לווסת את כמות הזמן המושקעת בצפייה בטלוויזיה או בהקשבה לתחנות הרדיו.  

כך למשל הורים שחרדים למצבם של ילדים הנמצאים בבית שעות מרובות ורוצים לקבל אינפורמציה מתי להחזיר ילדים לבית הספר, יכולים לקבל אינפורמציה בערוצים אחרים. הורים אשר התמקדו במטרה עצמה, החזרת הילדים לבית ספר, קיבלו אינפורמציה מגורמים אחרים והתברר להם כי ניתן לשלוח את הילדים לספסל הלימודים בערים המרוחקות מסכנת הנפילות ובכך להפחית את החרדה ולהחזיר את הילדים לשגרת הלימודים.

בחינת הדוגמא לעומק מאפשרת הבנה שהאינפורמציה המגיעה דרך הטלוויזיה או הרדיו אינה מפחיתה את רמת החרדה. החרדה מופחת על – ידי אינפורמציה המגיעה מחברים או מקרובי המשפחה המתגוררים בערים המרוחקות מקו העימות. החרדה הנובעת מדאגה לילדים מתמעטת על – ידי התמקדות במטרה של חיפוש מסגרת הלימודים לילדים והפתרון נמצא מחוץ לעיר המגורים. למעשה מדובר כאן על סיגול ריטואל המאפשר התבוננות בבעיה, בהתמקדות במטרה ובמתן הפתרון.

כלומר במציאות החדשה על כל אחד להתבונן מחדש במצב, לזהות את אותם הבעיות שגורמות לחרדה ולמצוא להם פתרונות יצירתיים. במציאות זו יש לתת את הדעת למצב החדש, להתבונן ולבחון את מנגנון ההגנה האישי שלנו המורכב מחשיבה ומפעולה. מתן הדעת יאפשר הבחנה אישית בריטואלים המתאימים להתמודדות עם המצב החדש. הרי שבהיותנו בני אדם ברוב המצבים השגרתיים אנחנו מגיבים לגירויים במציאות חיינו. במצב המלחמה עלינו להוסיף נדבך האקטיביות ולעצב שגרת החיים בשעת המלחמה הבנויה מתרבות ריטואלים מקיפה.

הוסף תגובה