ריקוד תנועה והפעלת קצב בתיפוף על גוף

לרקוד – סדנת תיפוף גוף, והפעלת קצב בתנועה וקול

המאמר סוקר – מהי סדנת תיפוף גוף וקצב בתנועה, מה לומדים בהפעלת הגוף בקצב, וכן, למה כדאי להתנסות בסדנה מסוג זה

בסדנת תיפוף גוף, אנו חוזרים אל המקורות, אנו מתייחסים אל הגוף שלנו כמו אל כלי הקשה מורכב מאוד, כמו אל מערכת שלמה של תופים, בעלי גובה צליל מגוון. אנו לומדים להפעיל בעזרת תפיפות על הגוף – תבניות של קצב.

מה זה אומר? קחו לדוגמא שיר ילדים כמו – יונתן הקטן, כששרים את יונתן הקטן, יש למלים ניגון מסוים, גם אם רק אומרים אותן בקצב, בלי לשיר את המנגינה. את הקצב של המילים – אפשר להעביר, למחיאות כפיים, לרקיעות ברגליים, או לתופף עם בידיים על כל חלק אחר של הגוף. יונתן הקטן – זוהי דוגמא מאוד קלילה ופשוטה, כדי להעביר שיר – למקצב שניתן להניע בעזרת הגוף, אותו דבר, אפשר לעשות גם בתנועה, על אותן מילים באותו הקצב – אפשר לחבר משפט תנועתי, לדוגמא: אפשר לחבר תנועה לכל אות בשפה, או תנועה לכל עיצור או הברה. כך מתקבלת שפה תנועתית חדשה, שבעצם, גם מי שכרגע חיבר אותה – לא ממש יודע אותה, וצריך ללמד את עצמו, לתרגל כמה פעמים על מנת ללמוד את המשפט התנועתי שהמציא.

באותו העיקרון של הפעלת קצב, והתייחסות אל הגוף כאל מערכת תופים, אנו יכולים לקחת כל קצב ומקצב מהמוזיקה הפופולארית שאנו מכירים, ולהעביר אותו אל תנועת הגוף. עשה זאת בעצמך? נכון !!! אפשרי ומומלץ, כל אחד יכול להמציא משפטי קצב עם הגוף. העניין נעשה קצת יותר קשה ומורכב, כשרוצים לקחת תבניות קצב יותר מורכבות – ולחבר להן משפט תנועתי, כדי לעשות את זה, דרוש ידע במוזיקה, איך לפרק מקצבים וליצור אותם מתפיפות פשוטות, מה הם תפקידי התיפוף של כל מקצב – כמו רוק, פאנק, מוזיקה ערבית או לאטינית. איך ליצור גובה של צלילים שונים בהפקה קולית פשוטה עם הגוף, וכן איך להפעיל קבוצת אנשים שיעבדו כתזמורת .

דרוש גם ניסיון בהפעלה של אנשים, וכן בעקר ידע הנוגע לעבודה הקצבית – תנועתית בעזרת הגוף. למה כדאי להתנסות בסדנה? בסדנאות והפעלות תיפוף על גוף, תיפוף מיכלים, תופים וקול, אני משלבת את העקרונות שעליהם דיברתי במאמר, ומאפשרת חופש יצירה לילדים, לנוער ולמבוגרים תוך כדי תנועה, ריקוד, והפעלת מקצבים פשוטים או מורכבים בגוף. לאחר הנחייה, ולימוד השפה הבסיסית של הקצב, משתתפי הסדנה מתבקשים ליצור משהו משלהם, וליישם את הכלי שכרגע למדו. עבודה זו מאפשרת הפנמה קצת יותר עמוקה של הכלי, תוך כדי הנאה, עבודה בקבוצה, שיתוף פעולה, העלאת תדרים של שמחה, והתלהבות הנוצרת באופן טבעי, מהפעלת הקצב בגוף ובחלל.

לסיכום

אפשר ליצור תבניות קצב בגוף לבד, זה כיף מהנה, ומפעיל את הגוף בתנועה. כדי ללמוד את השפה, או לעבור חוויה קבוצתית כדאי להבין במוזיקה, במקצבים, ובחלוקת תפקידי תיפוף לקבוצות, וכן להבין איך ליישם תפקידי קצב שונים בתנועה של הגוף – לתנועה –נשמעת, לתנועה ששומעים את הקצב שנוצר דרכה. בסדנאות התיפוף, והתופים בהנחייתי – אני מלמדת גם את השפה הבסיסית והיישום שלה בקצב ובתנועה, מאפשרת חופש יצירתי, וכן מלמדת שכבות של קצב, בלימוד שכבות קצב אנו יוצרים הלכה למעשה תזמורת אנושית, של גופים אנושיים המדברים בקצב ויוצרים מנגינה.

בברכה אוריה דהישראלי

BeDaBeat.com

email: oryadi@gmail.com

הוסף תגובה