שולי נתן-בזכות ירושלים של זהב

 

שולי נתן (נולדה ב-1947), זמרת ונגנית גיטרה. קנתה את עולמה בשעה אחת בפסטיבל הזמר בשנת 1967, כששרה מחוץ למסגרת הפסטיבל את שירה של נעמי שמר "ירושלים של זהב", שיר שקיבל משמעות מחוזקת בעקבות מלחמת ששת הימים והפך למעין המנון לא רשמי.

ההצלחה הגדולה של השיר נתנה לנתן דחיפה כזמרת ששרה רפטואר רחב, החל משירי משוררים ועד שירי מסורת. בשלב מסוים פרשה מהשירה לטובת גידול ילדיה, אך חזרה לבמה בתחילת שנות ה־90 אחרי היעדרות ממושכת.

קשר מיוחד נוצר בינה לבין הזמרת נחמה הנדל עמה היה לה הרבה מן המשותף, החל ממסגרות רוחניות ועד תחומי זמרה משותפים ונגינה בגיטרה. שתיהן העלו הופעות משותפות עד פטירתה של נחמה הנדל.

הופעתה הפומבית הראשונה הייתה בתוכנית הרדיו "תשואות ראשונות" ב־1967, אז שמעה אותה בתה הבכורה של נעמי שמר, הללי, וסיפרה לאמה על הזמרת. שמר חיברה בדיוק אז את השיר "ירושלים של זהב" שהיה אמור להתבצע בפסטיבל הזמר מחוץ לתחרות הפזמונים. השיר נוצר בעקבות הזמנתו של טדי קולק, ראש עיריית ירושלים דאז, שביקש שיר חדש על ירושלים.

שמר מאוד התרשמה מנתן והחליטה שהיא תשיר את "ירושלים של זהב" בפסטיבל, למרות שמפיקי הפסטיבל חפצו בזמרת ידועה שתבצע אותו. נתן ביצעה את השיר בליווי גיטרה בלבד וסחפה את הקהל שהצטרף אליה בהתלהבות.

אחד הרגעים המרגשים במלחמת ששת הימים, היה כשהצנחנים שהגיעו לכותל המערבי שרו את השיר כשדמעות בעיניהם.

השיר נחשב לשיר העברי האהוב בכל הזמנים ואף זכה בתואר "שיר היובל", וזה השיר ששולי נתן מזוהה ביותר עמו.

הוסף תגובה