שוקולד כן גדל על העצים

אני רוצה לקחת אתכם למסע אל תוך עולמו הקסום של השוקולד – מאכל האלים.

הכל מתחיל בעצי קקאו שגדלים באיזורים שקרובים לקו המשווה – הקירבה לקו המשווה קובעת את איכות פרי עץ הקקאו.

ישנם שלושה זנים של עצי קקאו אשר בפוליהם משתמשים להכנת השוקולד: היקר, המבוקש והנדיר ביותר הינו הקריולו. זן זה הינו ארומטי יותר ועשיר משאר זני עצי הקקאו, הקריולו לוקח חלק קטן בתעשיית השוקולד (כ 10%) וזאת מכיוון שהעלויות שלו גבוהות במיוחד.

פורסטרו הינו הזן הפורה ביותר ורוב תעשיית השוקולד בעולם מבוססת על זן זה (כ80%) והזן השלישי מכונה טריניטריו והינו הכלאה של שני הזנים שהוזכרו קודם.

מאז גילוי פולי עצי הקקאו יוחסו ערכים וסגולות לפרי עץ זה, האדם גילה את הקקאו והחל לעשות בו שימוש לפני כ 4000 שנה אך עבר זמן רב לפני שהפרי הפך למאכל השוקולד האהוב עלינו כפי שאנו מכירים היום… אני רוצה לקחת אתכם במנהרת הזמן ולשתף אתכם בסיפור הנפלא…

הקקאו והשוקולד אינם רק המוצרים החושניים ומלאי התשוקה שגורמים לאנשים לחוש שימחה והנאה. בהתחלה הפרי שימש כתרופה וייחסו סגולות רבות לפרי עץ הקקאו. לעץ הקקאו יש היסטוריה עשירה ומגוונת ששזורים בה אגדות ססגוניות וסיפורים מלהיבים על אלים, מלכים ובני אצולה, מגלי עולם ואנשי מדע.

 

שמו הבוטני של עץ הקקאו תאוברומה מהווה רמז וכבוד להיסטוריה שלו: תאו = אל, ברומה= משקה, כלומר משקה האלים.

הקקאו שימש כמשקה המלכים בתרבויות המאיה והאצטקים. באותם ימים הוא נחשב למוצר יוקרתי השווה בערכו לזהב. פולי הקקאו הוענקו כשי בטקסים דתיים ובאירועים חברתיים ואף יש עדויות לכך שנעשה בהם שימוש לצורכי מסחר. מציורים מהתקופה ניתן ללמוד כי תמורת 4 פולי קקאו ניתן היה לקנות ארנבת ותמורת 100 פולים ניתן היה לקנות עבד…

בחפירות ארכיאולוגיות התגלו ספלי שתייה מיוחדים מלפני כ 4000 שנה באיזור כפרי ליד הונדורס וההערכות הן שספלים אלו שימשו לשתיית משקה הצ'וקוטל – משקה השוקולד הראשון  שיוצר ע"י שילוב של פולי עץ הקקאו וצ'ילי חריף!!!

בשנת 1502 כריסטופר קולומבוס מגיע לאמריקה במסעו הרביעי והאחרון ונחשף לראשונה לפרי הקקאו אך גם משם הפרי המהולל עבר גילגולים רבים בטרם הגיע לאופן שבו הוא מוגש היום: בשנת 1828 הכימאי ההולנדי קונרד ואן הוטן מצליח להפיק מהפולים חמאת קקאו ואבקת קקאו ולמעשה הוא הראשון שמפתח את טבלת השוקולד הראשונה בעולם וכ 50 שנה מאוחר יותר מוסיפים לטבלה אבקת חלב וסוכר וכך מתקבלת הטבלה הראשונה המתוקה והנהדרת של שוקולד החלב, המריר ולאחר מכן גם הלבן…

עד שנת 1900 השוקולד נחשב למאכל של עשירים בלבד, בשנה זו היתה צניחה משמעותית במחירי הקקאו והסוכר וכך תוך מספר שנים השוקולד הופך לפופולרי ומבוקש גם בקרב מעמד הביניים שהולך וגדל באירופה.

כיום כל אחד יכול להרשות לעצמו לרכוש חבילת שוקולד ודבר זה אינו מובן מאליו, תעשיית שוקולד הבוטיק הולכת ותופסת תאוצה ברחבי העולם וכך שוקולד איכותי כמו שוקולד שוקויה הופך נגיש יותר ומוצע לקהל הרחב. בשוקויה ניתן דגש רב לאיכות חומרי הגלם, טריות, שילוב טעמים מנצח ועונג מתגבר…

אני מזמינה אתכם להיכנס לאתר שוקויה ולהתרשם מהקסם המתוק שלנו שמיוצר באהבה גדולה, כבוד והערכה לפרי עץ הקקאו וכן להצטרף אלינו בפייסבוק ולהישאר מעודכנים בחדשות השוקולד.

הוסף תגובה