שירה בציבור דור 5

כותרת הזאת מעט עתידנית נכון לזמן בו נכתב מאמר זה. כרגע הסלולריים החדשים מתהדרים בטכנולוגיית הדור הרביעי, אך הובטחה לנו תצוגת תכלית של הדור החמישי בטוקיו בשנת 2020 . על כל פנים, לא בסלולרי עסקינן אלא בשירה בציבור בקרב הצעירים בשנים האחרונות. הדור ה-5 מייצג, אגב, את פסגת הטכנולוגיה ובכך משול לבני הדור הצעיר.

הצעירים אוהבים לשיר. נ ק ו ד ה . בבית, בבית הספר, בתנועות הנוער, בסטארט אפים הטלוויזיוניים, במועדוני הקריוקי, עם בירה ביד או כוס יין (אלה הבגירים) או משקה לא אלכוהולי כלשהו (לטובת הקטינים). לו היינו שואלים לפני כעשרים שנה  צעירים בעשור השלישי לחייהם מה דעתם על שירה בציבור, היינו זוכים לגיחוך, עיקום פרצוף: " מה העליתם באוב את המנהג המיושן הזה? עשיתם אותנו זקנים עכשיו! " אכן, אותה שירה בציבור שנחשבה לבילוי מקובל בשנות השישים והשבעים איבדה מכוחה עת נכנסנו לתקופה ה"עתידנית" של שנות השמונים. אקורדיון- אאוט, ישיבה מרוכזת עם שירונים ביד או מול מסך  משותף- אאוט. " יחדיו" היא מילה מגונה. כולנו אינדיבידואליסטיים: בתספורות , בריקודים האישיים, בבעיטה במוסכמות החברתיות. בגאווה נניף את דגל הניכור והנבדלות.

כך הלכה לה תהילת עולם, למרות שבקרב המבוגרים יותר המשיכה להתקיים, כמעט באופן מחתרתי, מסורת השירה בצוותא. אופנות באו, אופנות חלפו ובינתיים השירה בציבור נמה את "שנת היופי" שלה. גיבורי התרבות מתחלפים בקצב מסחרר, המדיות השונות מתחרות באגרסיביות על ליבם של הצעירים בתכניות מקור חדשות. עם קריצה גדולה לנעשה בחו"ל קמו לנו תכניות בידור מוזיקליות: לא נפסיק לשיר, כוכב נולד, הכוכב הבא, אקס פקטור, דה וויס ועוד. יותר ויותר צעירים נכנסים למעגל דורשי הרייטינג והטירוף הזה מכה בדור החדש כמגפה לאומית. כולם מחפשים לשיר היכן שרק אפשר, אפילו ב…שירה בציבור. בתוך כל התהליך הזה נשכחה תקופת השפל של השירה בציבור. שוב שירתנו המלוכדת כובשת פסגות וגם את לבבות הצעירים. והפעם, ביתר שאת 

 

הוסף תגובה