שמן זין כתית מעולה

פעם בשנה כשמגיעה עונת המסיק נושא שמן זית עולה לכותרות. איזה סוג לקנות, רמת חמיצות, מי היצרן וכו' וכו'

בשנים האחרונות, מסיבות שונות ובעיקר מסיבות בריאותיות, שמן הזית הפך להיות להיט במטבח. לשמן הזית טעמים שונים ומגוונים התלויים בעיקרם בסוג הזית ממנו יוצר השמן. מאידך, חשוב יותר מהטעם הוא טיב השמן וכאן אנו נתקלים ביצרניי שמן זית למיניהם.

לא כל אריזה יפה המושכת את העין מעידה על טיב שמן הזית. כמוכן לא כל מה שכתוב על הבקבוק מעיד על טיבו. לא פעם נתקלנו בשמן זית מעורבב בסוג שמן אחר או שהשמן לא היה בכלל שמן זית אלא שמן זול אחר.

אז מה חשוב להקפיד בקניית שמן זית כתית מעולה:
אם קניתם שמן זית כתית מעולה מיצרן לא מוכר הכניסו את הבקבוק למקרר למשך 24 שעות. במידה והנוזל נקרש קניתם 100 אחוז שמן זית. במידה והנוזל לא נקרש-זה לא בדיוק שמן זית. זה משהו אחר.
נסו לשאול – רמת החמיצות של שמן הזית. רמת חמיצות מתחת ל 0.8% מעידה על שמן כתית מעולה. אם ראיתם רמת חמיצות 0.1% אל תאמינו. זה אינו מתקבל על הדעת. 
למה הבקבוק צריך להיות כהה –  האויבים הגדולים ביותר של שמן הזית הם האוויר והאור. האוויר מחמצן את השמן כשם שהוא מחמצן את היין ופוגע באיכות השמן. כמו כן חדירת קרני האור לשמן הזית פוגעת גם היא באיכות השמן ולכן צבע הזכוכית של הבקבוק כהה. מכל מקום רצוי מאד לשמור את השמן במקום אפל במטבח. את השימוש בשמן כדאי מאד לסיים עד ל 3  חודשים מיום פתיחת הבקבוק או המיכל.

 

טעמים שונים לשמן זית כתית מעולה – נקבעים אך ורק לפי סוג הזית. אומנם את רמת החמיצות או איכות השמן קשה לקבוע בטעימה בלבד אך תוכלו לבחור בעצמכם את הטעם בהתאם לסוג הזית שממנו יוצר. בישראל קיימים עשרות זנים של זיתים. חלקם לאכילה, חלקם להכנת שמן זית. זני הסורי והנבאלי למשל נודעים בטעם חזק ודומיננטי. שני הפישוניל ופיקואל מאופיינים בטעם עדין ורך. אם תוכלו לטעום את השמן לפני הקנייה, הרווח כולו שלכם.
ועוד הערה לא פחות חשובה– המחיר. שמן זית כתית מעולה ברמה הוא שמן זית שעולה מעל ל 50 ₪ לליטר. לא סתם ציינו את המחיר הזה. כל גוף רציני המייצר שמן זית מכיר בעובדה זו. עלויות היצור של שמן זית גבוהות מאד. ישנן מדינות המסבסדות את הענף אך לא כך בישראל. מכאן בחנו בזהירות את המחירים. היזהרו מפיתויים. שמן זית הנמכר במחיר נמוך מהמקובל מעיד על טיבו.

נתונים שכדאי להכיר:
צבע שמן זית – צבעי שמן הזית נעים בין ירוק לצהוב. לצבע אין שום השפעה על איכות השמן!!! שלא יספרו לכם סיפורים. הצבע נקבע בהתאם למועד המסיק. בתחילת העונה הזית ירוק וצבע השמן המופק ממנו ירוק. מי שמוסק בסוף העונה כאשר הזיתים הבשילו והם שחורים צבע השמן יהיה צהבהב. זה כל ההבדל. כמובן שגם ישנם צבעים שבין ירוק לצהוב כפי שאמרנו, בהתאם לתקופת המסיק.
ראשון המסיק –  מושג זה מגדיר את שמן הזית הבתולי. זה שמן שיצא מבית הבד ישירות לביקבוק. שמן זה מאופיין בעכירות גבוהה וטעם עז. שמן זה מתאים רק לחודש חודשים לאחר עצירתו ולאחר מכן המשקעים שבשמן מחמצנים אותו ואיכותו יורדת פלאים. שמן זית צלול הוא שמן שנח בתיבות לתקופה של בין 5 ל 10 שבועות ורק לאחר מכן בוקבק או הועבר למיכלים. בתקופת מנוחה זו המשקעים ירדו לתחתית החבית והשמן הנותר צלול ונקי. במצב זה תהליך החמצון כמעט ואינו קיים כל עוד השמן לא נחשף לאור ולאוויר.

ולסיום – רכשו שמן זית כתית מעולה שלכם גם השנה אצל יצרן ישראלי בלבד המוכר לכם כרציני ואמין. ולא פחות חשוב, מתוך פרגון לחקלאות הישראלית. ישנם יצרנים ישראליים רבים וטובים המייצרים שמן זית כתית מעולה משובח איכותי וטעים לא פחות משמנים מיובאים שמי יודע מה מקורם.

הוסף תגובה