שמן זית – מה קונים ומתי קונים

שמן זית כתית מעולה קונים רק ישירות מבית הבד או מהמגדל, מי שמבין בשמן זית מכיר את התובנה הזו מימים ימימה וטוב שכך, שמן זית כתית מעולה לא קונים ממקורות עלומי שם, ובטח שלא קונים שמן זית מיבוא או שמן זית בסופרמרקט – הסיכון פשוט גדול מדי והסיכוי לזיוף ואכזבה גדולים מדי.

אז איפה כן קונים? בבית הבד או ממגדל הזיתים באופן ישיר, רק כך תוכלו להבטיח כי המוצר אותו אתם מקבלים הוא אכן מוצר איכותי שאיננו מהול בשמנים אחרים והוא מן האיכות המשובחת ביותר. עד כאן הכל נשמע קל וברור למדי, אך מעטים מדי מכירים את התזמון הנכון לרכישה.

 

מסיק הזיתים ובתי הבד מתחילים לעבוד בחודש אוקטובר (חג הסוכות) ומסיימים לרוב עד חודש דצמבר (חג החנוכה) וזוהי בעקרון התקופה בה תמצאו את השמן הטוב ביותר ובמחירים הטובים ביותר, זוהי שעתו הטובה ביותר של השמן שלרוב נקרא "ראשון המסיק" והוא נמכר ישירות בבית הבד בבקבוקים שקופים.

 

לשמן הזית "ראשון המסיק" ישנם יתרונות רבים וחסרון יחיד: הוא טעים ביותר, ארומתי, טרי, ריחני במיוחד, ובעל טקסטורה וצבע שלא מן העולם הזה. חובב שמן זית אמיתי לא יכול שלא לטעום משמן זה ולרוב מומלץ לקנות מספר מוגבל של בקבוקים משמן זה.

 

החסרון העיקרי של שמן זית זה, היא העובדה ששמן זה עדיין לא שוקע כהלכה וצבעו העכור המעיד על טריותו הופך להיות לחסרון בתוך מספר חודשים. השמן הטרי שוקע בתוך הבקבוק ויוצר בתוכו שכבה של משקע אורגני (שאריות גפת) העלולות לעפש ולפגוע בטעמו של השמן לטווח הארוך. זוהי אגב הסיבה העיקרית מדוע לא כדאי לקנות שמן בפח בכמות גדולה מדי, ואם כבר קונים אז לבקבק מייד את כל הפח.

 

את הכמות הבאה המיועדת לצריכה ביתית כדאי לרכוש בסביבות חודש אפריל (חג הפסח), רכישת שמן במועד זה מבטיחה שמן צלול ונקי יותר שאמנם איננו מכיל את הניחוחות והטעמים החזקים של שמן "ראשון המסיק" אך שמן זה מסוגל להשתמר לתקופת זמן ארוכה יותר – לעיתים עד כשנתיים והכל תלוי באיכות השמן ההתחלתית ובתנאי השימור.

 

רכישה זו צריכה להספיק עד לתאריך המסיק הבא (סוכות) שאז ניתן שוב להנות מניחוחות שמן הזית "ראשון המסיק" שלטעמו וניחוחותיו לטעמי – אין שום תחליף.

הוסף תגובה