תורשה וסביבה – אימון אישי למימוש הפוטנציאל האישי

לימודי אימון אישי: החיים כעץ – תורשה או סביבה ?

השיעור מתאים לתלמידי קורס אימון אישי – לימודי קואצ'ינג.
מורים המשתמשים בחומר זה מתבקשים לציין כי החומר נלקח מקורס הכשרת מאמנים איישים ב-iCU  לאימון אישי. 
סיכמה: אילנה 
עריכה: אסתי  

שתי שאלות מעניינות:

  1. האם האדם הוא תוצר של התורשה (הגנטיקה, הידע המורש) או של הסביבה – החינוך, הלימוד, הניסיון המדדצטבר?
  2. ומה חשוב יותר להצלחה ואושר: התורשה או הסביבה?  

תורשה וסביבה

תורשה – למטען הגנטי שאדם נולד אתו יש חשיבות רבה. מטען תורשתי זה כולל כישרונות, יכולות ייחודיות מסוימות, תכונות אישיות, נטיות אישיות וקווי אופי.

סביבה – אולם, למטען שאדם צובר ומפתח החל מרגע לידתו יש לא-פחות משמעות וחשיבות: החינוך שאנו מקבלים, הערכים שאנו סופגים, הידע והניסיון שאנו רוכשים, והתכונות והכישורים שאנו מפתחים במהלך החיים. 
גם הדימוי העצמי של האדם, תחושת הערך העצמי שלו וחווית הביטחון העצמי  – קשורים קשר הדוק להתנסויות האישיות המצטברות, ולא לתורשה. אפשר לפתח ולחזק עניינים אלה.

הטבע כמודל: שורשי אויר

בשיעור על העץ כמודל אימון אפקטיבי (ר' מאמר נפרד "מודל העץ – מודל אימון אישי") למדנו על השורשים, הגזע, הענפים, הפירות. נתמקד כעת במושג חשוב לא-פחות "שורשי אוויר".  
שורשיך נתונים וקבועים. אבל כל אחד מאתנו יכול להצמיח שורשי אוויר שיעניקו לנו משאבים נוספים, ערכים נשאפים, כישורים חשובים. 
שורשי אויר הם שורשים הצומחים מהענפים או מהגזע, מעל פני האדמה. 
וכיצד אנו יודעים שהם שורשים ולא ענפים? משום שהם אינם מצמיחים עלים או פרחים כמו ענף רגיל …  

תפקידי שורשי האוויר

  • לתמוך בצמח, לייצב אותו – על ידי היאחזות בקרקע במקום חדש
  • להזין אותו באמצעות פוטוסינתזה – בכך הם מסייעים למלאכת העלים
  • להיצמד למשהו "זר" בסביבה, כגון צמח אחר, על מנת להעניק לגזע נקודות תמיכה נוספות, חדשות
      

ערכים לפי בחירה 
אימון אישי עוסק הרבה בערכים. ערכים הם יסוד חשוב לחיי אושר והרמוניה.
קורה ואדם סוטה מהערכים עליהם גדל. במצב כזה הוא מצמיח לעצמו שורשים חדשים, טובים או רעים, תלוי בערכים החדשים שאימץ. 
כאשר אדם מאמץ לעצמו ערכים טובים שלא ראה בבית הוריו  – הוא כאילו מצמיח לעצמו שורשי אוויר המזינים אותו, בנוסף על השורשים שפיתח מאז לידתו.  

 

משאבים מתחדשים  
שורשי האוויר שלנו עשויים לכלול משאבים שפיתחנו עם השנים, ואשר לא בהכרח הוענקו לנו במסגרת המאגר הגנטי אתו נולדנו. 
(ר' גם מאמר נפרד על משאבים "משאבים באימון אישי – על הצלחה וכישלון") 

למשל, שלומית, בת 41, סטודנטית בקורס שלנו להכשרת מאמנים, לימדה את עצמי להיות סובלנית, רכה ומקבלת, על אף שגדלה בבית מאוד שיפוט וביקורתי. "אני לא ינקתי סובלנות או קבלה, אבל אלה משאבים חשובים עבורי בעיקר מפני שבחרתי להיות עובדת סוציאלית ומאמנת אישית". עבור שלומית, הביטוי "שורשי אוויר" מסמל היעדר קשר ישיר בין התכונות והכישורים שהיא לימדה את עצמה לבין מה שלמדה בבית הוריה. 
שלמה, בן 27, לימד את עצמו להצליח, באימון קבוצתי, והצמיח שורשי הצלחה רבים כולל כישורי ניהול, יכולת למנהיגות עצמית, נחישות, וכדומה, על אף שלדבריו "גדלתי בבית של לוזרים, שני ההורים שלי תבוסתנים, קורבנות של עצמם, והחינוך היה שאין לי סיכוי …" 

לטפח עוצמות או לנסות לשפר חולשות? 

קורה והתורשה (הגנטיקה) שלנו אינה מזמינה אותנו לכישרון מסוים, אבל השתדלות רבה עשויה להצמיח לנו שורשי אוויר גם במקומות בהם הטבע לא חנן אותנו. כי "אין דבר העומד בפני הרצון". 
מי שרוצה ללמוד לנגן – ילמד לנגן גם אם הכישרון המוסיקלי שלו אינו לעילא ולעילא. ומי שרוצה להצליח בדבר מסוים – ימצא את הדרך להצליח, ויהי מה.  
מצד שני, התעסקות רבה במה ש"אין" לך עשויה לבוא על חשבון הנאה ממה שיש לך.
שורשי אוויר יכולים להיווצר כתוצאה מהתייחסות רצינית לעוצמותיך. הזנחת העוצמות הטבעיות והתמקדות במה ש"חלש" אצלך דומה למי שכל הזמן בודק כמה ירוק הדשא של השכן. אימרה עממית מייעצת: אם הדשא של השכן נראה לך יותר ירוק כדאי שתתחיל להשקות את הדשא שלך. עיסוק בעוצמותיך מייצר עבורך "שורשי אוויר" או במילים אחרות – עמודים חדשים להישען עליהם.
הפסיכולוגיה החיובית גורסת כי עדיף ומשתלם יותר לטפח כישרון טבעי מאשר לנסות לרכוש ידע או מימנות במה שאינך כשרוני בו באופן טבעי. לשיקולכם.

שורשי אוויר ל- ADHD
במידה מסוימת ניתן לראות גם באימון למתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז הצמחה של שורשי אוויר תומכים ומסייעים. ילדים ובוגרים המתמודדים עם ADHD נהנים מהבנייה חיצונית, מרכישת כלי ניהול עצמי, מתרגול מיומנויות הקשורות לתפקודים ניהוליים, וכדומה. אלה מסייעים בידם להתמודד עם תביעות החיים המודרניים וליהנות יותר ממוחם השונה והמיוחד. .

"עשה לך רב"

תפקודם של שורשי אוויר כתמוכות, והנטייה של שורשים מסויימים להיצמד לגופים זרים בסביבתם מובילה אותנו להרהר בתפקידם של אנשים שונים שאנו פוגשים במהלך החיים: מורים, מדריכים, חברים, עמיתים לעבודה, מאמנים אישיים.
בדומה לעץ, אדם אינו באמת יכול להתרחק מאוד משורשיו, אבל הוא בהחלט יכול לאמץ לעצמו מורים, חברים ושותפים ל"מסע החיים" אשר ילוו אותו ויעזרו לו להיטיב את עצמו ולשפר את חייו.  
שורשי אוויר הם לגיטימיים מכיוון שהאדם אינו מנסה לגנוב משהו ממשהו אחר או לצמוח על חשבונו של אחר, אלא ההתייחסות היא דו-כיוונית, ערכית וישרה. רוב האנשים המצליחים בעולם – ישמחו לתת לנו יד כאשר נזדקק לה. הם ישמחו ללמד אותנו, להעניק לנו הדרכה וייעוץ, וללוות אותנו כברת דרך, על מנת שנוכל לבנות את עצמנו.
צריך רק לבקש עזרה, ולהיות מוכנים לקבל אותה. 

בשל חשיבותם של עניינים כמו ביטחון עצמי, ערך עצמי ודמוי עצמי, הקדשנו לנושא קורס שלם: קורס בטחון עצמי עוסק בכל הסוגיות הללו, ומאפשר לנו לפתח ולטפח את עצמנו.

מאמרים רלבנטיים, המתפרסמים באתר זה:

  1. חזון באימון אישי – הבהרת החזון האישי וגזירת מטרות מתוך חזון
  2. אימון להצלחה ואושר – 10 טיפים
  3. 10 טיפים לטיפוח יכולת ההתמדה
  4. מודל העץ – מודל אימון אישי – אימון אפקטיבי
  5. למצוא בן זוג – הדרך לזוגיות ואהבה
  6. משאבים באימון אישי – על הצלחה וכישלון
  7. השגת מטרות – תרפיה באימון

אשמח לקבל תגובות, שאלות, הערות והארות …

אסתי פישר היים, 
מפתחת התיאוריות ותוכנית לימודי אימון אישי 
בית הספר i.C.U – המרכז לאינטליגנציה אינטואיטיבית

הוסף תגובה