מהו ייעוץ אונקוגנטי?

ייעוץ אונקוגנטי הוא ייעוץ גנטי לגילוי מחלת הסרטן. אף שהמחלה מושפעת מגורמים סביבתיים והרגלי חיים, ישנם עשרה אחוזים של מקרים בהם גורם המחלה הוא גנטי. כאשר מדובר בגורם גנטי למחלה, ישנה אפשרות לגילוי מוקדם של המחלה ובהתמודדות יעילה עמה בצורה משמעותית. גילוי מוקדם יכול להיות בסיס חשוב להתאמת אופי הטיפול וההמלצות הרפואיות. הסיכוי למחלה כגורם גנטי גדל ככל שישנם פרטים רבים של המחלה ברקע המשפחתי, ייעוץ אונקוגנטי מהווה את אבן הדרך הראשונה בגילוי המחלה.

מתי כדאי ללכת לייעוץ אונקוגנטי?

ייעוץ אונקוגנטי ניתן על רקע משפחתי עם מחלת הסרטן. כאשר במשפחה מסוימת ישנו אדם חולה סרטן אזי כל הקרובים לו בקרבת דרגה ראשונה (אבא/ אמא/ אח/ אחות) מומלץ שיפנו לייעוץ אונקוגנטי. בנוסף, כאשר במעגל המשפחתי המורחב ישנם שני אנשים חולי סרטן, מומלץ גם במקרה כזה להפנות את מעגל המשפחה הרחבה לייעוץ אונקוגנטי בכדי לבדוק שהמרכיב של המחלה אינו גנטי ובמקרה וכן, לתת טיפול מתאים עוד בשלבים מוקדמים של המחלה.

לאלו בדיקות מפנה ייעוץ אונקוגנטי?

בכדי לאבחן האם אישה מסוימת נשאית של רקע גנטי לסרטן יש לבדוק מוטציות בגנים BRCA1  ו-BRCA2  המעלים את הסיכון לסרטן השד והשחלה. זיהוי מוקדם של הרכיב הגנטי מאפשר להתחיל תהליך של טיפול מניעתי כמו כריתה מניעתית של השחלות והשד, בשנים האחרונות התרחבה אפשרות הבדיקה והיא כוללת יותר משלוש מוטציות, מה שלא היה קיים בעבר. בעבר הבדיקה כללה 3 מוטציות שמתאימות לנשים ממוצא אשכנזי בעקבות העובדה ש2.5% מהאשכנזים הם נשאים של מוטציות אלו. כיום במסגרת הבדיקה ניתן לבצע בירור מקיף אודות כל אחת מהמוטציות על ידי בדיקת רצף הגנים, נתון זה מגדיל את מעגל הנבדקים גם לבני מוצאים אחרים. 

למה כדאי ללכת לייעוץ אונקוגנטי?

הייעוץ מאפשר איסוף מידע על המחלה אצל האדם הנבדק ובני משפחתו, מתוך הנתונים מחשבים את הסיכון לחלות בסרטן. הרופא המייעץ נותן המלצות לגבי הבדיקות שיש לבצע ולגבי המעקב הרפואי הנדרש. הייעוץ האונקוגנטי מומלץ במקרה של קרובי משפחה שחלו משום שגילוי מוקדם של המחלה מביא לעלייה באיכות החיים ולהתמודדות טובה יותר עם המחלה. כאשר מגיעים לייעוץ כדאי להביא תיעוד של הרקע הרפואי לגבי סוגי מחלת הסרטן שנמצאו במשפחה, הגיל בו הופיעה המחלה, ומה הן הבדיקות שנעשו עד כה.

כיצד מתבצעת הבדיקה הגנטית?

הבדיקה מתבצעת באמצעות בדיקת דם של DNA כאשר אפשרויות הממצאים השייכים לבדיקה זו נעים על סקלה רחבה, דרך בדיקה זו ניתן למצוא מה הן המוטציות הקיימות בגופו של הנבדק בגן מסוים וכן ניתן לבדוק את רצף הגנים השונים הקשורים לסרטן. חלק מהבדיקות ניתן לבצע ללא עלות דרך קופת החולים וחלק מהבדיקות ניתן לבצע במעבדות פרטיות. בכל מקרה ניתן להתייעץ עם רופא מומחה בנושא הייעוץ האונקוגנטי.

הוסף תגובה