אז איך מקשיבים לאינטואיציה?

"ביום רגיל נרשמות בנמל-התעופה הרבה המראות ונחיתות. פקח הטיסות מתאם את תנועת המטוסים השונים באוויר ועל הקרקע. הוא מוציא את המטוסים לאוויר בזה אחר זה. אין שני מטוסים שממריאים באותו רגע. שום מטוס אינו ממריא בדיוק ברגע שמטוס אחר מנמיך לקראת נחיתה. הפקח מפנה את המטוסים שמגיעים למסלולים הריקים, בזה אחר זה. אם אין מסלול פנוי, המטוס חג באוויר עד שאחד המסלולים מתפנה. 
נמל-התעופה הומה עד כדי כך שהפקח אינו יכול לאשר נחיתה למטוס פרטי קטן שאינו רשום בלוח-הטיסות. 

נניח שיש בנמל-התעופה שלושה מסלולים בלבד, ומספר ההמראות והנחיתות פחת מאוד משום מה. במצב זה, ההנהלה מחליטה לסגור מסלול אחד, או אפילו שניים. מטוסים עדיין יכולים להמריא ולנחות במסלול שנשאר פעיל. הפקח מתייחס אליהם ומתאם את תנועתם, אבל מובן שהוא עסוק פחות מהרגיל. כתוצאה מכך, הוא גם אינו ערני כרגיל. במצב של תנועה מופחתת ומיעוט מטוסים הוא יכול להרשות לעצמו רגעי-הפוגה ואפילו נמנום קל. 
מטוס פרטי קטן שעובר בסביבה קולט את המסלולים הריקים ונוחת לו על אחד מהם. ללא אישורו של הפקח המנומנם, כמובן. הפקח קולט את המטוס רק אחרי שכבר נחת." 
(מתוך הספר "פתאום הבנתי")

המטוס הפרטי הקטן הוא, כמובן, האינטואיציה הפרטית שלך, העלולה "ללכת לאיבוד", כאשר הראש עמוס במחשבות, רגשות, דעות, ורעשי רקע אחרים. על מנת ליהנות מהאינטואיציה הטבעית שלנו – עלינו "להרגיע" את הפקח הקפדן, הלא הוא ההיגיון, המלווה אותנו בכל צעד, בכל מחשבה ובכל מסקנה.
השאיפה היא להגיע למצב בו מוחנו רגוע, התודעה איננה עסוקה מאוד, וההיגיון – אינו ערני. במצב כזה אנו מאפשרים לאינטואיציה לדבר אלינו ולמסור לנו מידע. אמנם, לעיתים, אנו מקבלים מסר אינטואיטיבי חזק ובולט, אולם, לרוב, האינטואיציה מדברת אלינו באופן שקט ועדין. לאמיתו של דבר, האינטואיציה פועלת עבורנו כל הזמן ברקע, אולם, רוב הזמן איננו שומעים אותה. על מנת לשמוע אותה – עלינו לאפשר לה להישמע.

אינטואיציה מגיעה מהמוח
אינטואיציה איננה מתת-על או כישרון של יחידי סגולה,למרות שיש כאלה המשייכים אותה לכוחות על חושיים, על-טבעיים או לישויות אלוהיות. אמירות מיסטיות אודות אינטואיציה מעידות, ככל הנראה, על חוסר הבנה בסיסי של דרך פעולתה ומהותה.
אינטואיציה היא מידע פנימי העולה וצף אל התודעה באופן ספונטני או כתשובה לשאלה המקננת במוחנו. פתאום אנו יודעים או מבינים משהו … המידע מגיע אליך ממוחך-שלך החושב מהר, מעבד מידע מהר, ומיידע אותך באופן אינטואיטיבי.

"The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a faithful servant. We have created a society that honors the servant and has forgotten the gift."
Albert Einstein 

איינשטיין קלט את האדרת ההגיון ואת ההתרחקות מהאינטואיציה והזהיר כנגד תופעה זאת, אשר הלכה והקצינה במאה העשרים. למזלנו, המאה ה-21  מוצאת אותנו בפתחה של תקופה חדשה, בה אנשים מוכנים להניח את המושכות מהיד, לפנות קצת מקום לאינטואיציה, ולהתחיל להרוויח בחזרה כל מה שהפסידו בשל דבקותם הרבה בחשיבה ההגיונית לבדה. 
אינטואיציה היא חלופה מצויינת לחשיבה הגיונית. במצבים מסוימים רק השכל והרציונל מתאימים לנו, ואילו בפעמים אחרות מתאים יותר להקשיב לאינטואיציה וללמוד ממנה. אולם, לרוב, כדאי לשלב אינטואיציה בחשיבה אינטליגנטית רגילה ורק אז להחליט או לבחור מה הלאה. 

תחושת בטן – האם זה תמיד מידע אינטואיטיבי?
אופני קליטת מידע אינטואיטיבי הם מגוונים ושונים מאדם לאדם. כדאי להכיר את האופנים השונים, משום שלפעמים המידע נחווה כהרגשה גופנית, לעיתים כהארה פתאומית, לעיתים, כאסוציאציה מאוד מדויקת, ויש אופנים רבים נוספים.
לכולם יש יכולת לקלוט מידע אינטואיטיבי, אבל מעטים משתמשים באינטואיציה שלהם באופן מלא ונהנים ממנה באמת. הבעיה המרכזית ביותר, היא היכולת להבדיל בין אינטואיציה לתופעות אחרות הדומות לה. לדוגמה, לפני בחינה אנו עשויים לחוש לחץ בבטן ולפרשו כאינטואיציה ש"הולך להיות רע". באותה מידה, לפני עיסקה חשובה, תחושה של "פרפרים בבטן" עשויה להתפרש כמסר אינטואיטיבי חיובי. 
הבטן היא באמת מקור טוב להשגת מידע אינטואיטיבי, אלא, שלמרבה חוסר המזל, מידע רב ומגוון אשר כלל איננו אינטואיטיבי, "מתחולל" בה, ומשדר עצמו אלינו משם. אזור הבטן רגיש מאוד ומסרים שונים מהמוח משפיעים על האיברים הפנימיים באזור הבטן. במצב כזה כדאי לנו לשאול את עצמנו: מה הם הפרפרים בבטן שאני מרגיש? האם זה מידע אינטואיטיבי באמת, או אולי התרגשות? ואולי לחץ?

להקשיב לאינטואיציה ולבטוח בה
היכולת להקשיב לאינטואיציה מתחילה בנכונות להקשיב לעצמנו, בפתיחות לאפשרות שלא הכל ניתן לידיעה באמצעות חשיבה הגיונית. כדאי להיזכר בדברי עוה"ד האמריקאי המזהיר גארי ספנס: "עדיף לי שמוחי יהיה פתוח בפליאה מאשר סגור על ידי אמונה."
"I would rather have a mind opened by wonder than one closed by belief."
המניחים כי הכל ידוע להם או עשוי להיות ידוע להם באמצעות חשיבה והיגיון – סוגרים את הדלת לאפשרויות נפלאות, למידע חדש, להפתעות. הנכונות להקשיב לאינטואיציה לא רק מאפשרת לנו לקלוט מידע חכם, אלא גם פותחת עבורנו אפיקים להגדלת היצירתיות, להברקות או המצאות, ודרך להגיע לבהירות נפלאה.
רבים קולטים מידע אינטואיטיבי אבל לא בטוחים אם להישמע להדרכה האינטואיטיבית או לא. ואמנם, מה שבאמת חשוב לנו הוא להיות מסוגל לבטוח באינטואיציות שלנו, וזאת נוכל לעשות רק אם נדע בוודאות כי מה שאנחנו חשים הוא באמת אינטואיציה ולא תופעה אחרת, המתחפשת לאינטואיציה. עניינים שונים בחיינו צובעים מראש את המצב, וכך, במקום מידע אינטואיטיבי אנו מקבלים בחזרה, כמו בומרנג, את המחשבות שלנו.

2 טיפים 
על מנת לחזק את נוכחותה הפעילה של האינטואיציה בחיינו עלינו ליצור תנאים המאפשרים לה לדבר אתנו, ושקט המאפשר לנו לשמוע אותה. 
דרך טובה לאפשר קליטה של "אינטואיציה נקייה" ומידע מדוייק אודות המציאות, היא לסנן ולנטרל מחשבות ותגובות רגשיות העולות בנו נוכח אירועים או אנשים מסויימים. מחשבות ותגובות רגשיות מונעים קליטה מדויקת של מידע אינטואיטיבי המתאפיין באיכות "חמקמקה". מטבעה, אינטואיציה מדברת אלינו באופן דק ועדין, ואילו המחשבות והרגשות שלנו מייצרים רעשי רקע בולטים שאינם מאפשרים לנו לשמוע את האינטואיציה או ממש משתיקים אותה.

טיפ חשוב נוסף: על מנת לבטוח במידע אינטואיטיבי, יש ללמוד להיות רגוע, פתוח, רפוי ומנוטרל, או, במילים אחרות: COOL. תרגילי הרפייה ונשימה מסייעים מאוד בהכנה לקליטת אינטואיציה. במצב של "שקט" פנימי, ולאחר שהסכמת להניח את "מושכות ההיגיון" מידיך, ופינית קצת מקום לאינטואיציה, התרגשות או לחץ לא יפריעו לך לקלוט מידע אינטואיטיבי נקי.

אינטואיציה והאמת העירומה –  אה-הה! 
הקשבה לאינטואיציה מגלה אמיתות דקות ומדוייקות, וזו לכשעצמה חוויה מדהימה ופוקחת עיניים. ממש כמו לראות פתאום משהו תחת זכוכית מגדלת: האמת כולה מתגלה כמו שהיא.
אתה עשוי לעמוד משתומם ונפעם מול האמת החדה, ולגלות כי המציאות העירומה הזאת מאלצת אותך לבחור מה שבאמת נכון ומתאים לך.
כשהאינטואיציה מדברת אלינו, היא מוסרת את האמת ללא כחל וסרק, גם אם אמת זאת לא-נעימה, לא רצויה ולעיתים אף מכאיבה. לפעמים, יש לאינטואיציה גם בשורות טובות, כמו הברקות, המצאות או עבודה יצירתית. אבל בדרך כלל, היא מציפה במידע לא-נעים, פשוט מפני שתפקידו העיקרי של מוחנו הוא להגן עלינו ולהזהיר אותנו. הדבר המדהים באמת הוא, שכאשר האינטואיציה מתגלה לך היא תמיד מלווה בתחושה של רווחה. מין "אה-הה!" של הקלה. גם כאשר האמת איננה נעימה, הידיעה כי האמת לפניך מביאה הקלה; אין עוד צורך להדחיק, להכחיש או להסתתר ממנה.

האם אפשר ליזום או להזמין את האינטואיציה?
"כאשר אתה לומד ליזום אינטואיציה אתה דומה לילד הלומד לשרוק.
ילד כזה מכווץ את השפתיים ועושה בדיוק אותן תנועות שעושה מבוגר כאשר הוא שורק – ולא כלום. אין שריקה. הוא ממלא בדייקנות את ההוראות, משאיר חור צר בין השפתיים ונושף ונושף. אחר-כך הוא מנסה לשרוק בהיותו לבדו. הוא אינו מצליח להוציא קול שריקה, והוא חוזר ושואל "איך עושים את זה?"
מסבירים לו שהלשון מכוונת את האוויר שנפלט מהפה. הוא אינו מבין במה בדיוק מדובר, אבל הוא מנסה ומנסה. קורה שהוא מתייאש ומשמיע קול צפצוף, כחיקוי לשריקה, וקורא: "הנה, הנה, שרקתי". בסופו של דבר, כל הילדים שאני מכירה למדו לשרוק.
ללמוד להפעיל את האינטואיציה פירושו ללמוד מיומנות." 
(מתוך הספר "פתאום הבנתי") 

במהלך השנים בהן חקרתי את התודעה והאינטואיציה פיתחתי טכניקות מובנות שונות לפיתוח היכולת האינטואיטיבית, למשל באמצעות דימויים.  ביכולתך להזמין דימוי אינטואיטיבי אשר ייתן מענה לשאלה החשובה לך. פענוח התשובה נותן לך כיוון ברור לגבי מה כדאי לך לעשות. כמו אור ירוק ברמזור, דימוי אינטואיטיבי הוא מדוייק בהדרכת Go / No go שהוא מעניק לך.
הטכניקות והתרגילים שאנו לומדים בסדנה לפיתוח האינטואיציה מסייעים לנו להקשיב לאינטואיציה ואף לזמן אותה ברגעים בהם אנחנו נתונים בלחץ רב או בהתרגשות כי דווקא אז ובדיוק כאשר ממש חשוב לנו לשמוע את האינטואיציה, קשה לנו להרפות מהחשיבה והראש מלא עניינים המפריעים לנו לשמוע אותה. 

אינטואיציה באימון
למאמן אישי קשה לפעול באופן מדויק ובהיר בלי אינטואיציה. 
שיחת אימון המתבססת רק או בעיקר על שיח מילולי-רציונלי עשויה להגיע מהר מאוד למצב של "אין מוצא". השיחה מתחילה לחזור על עצמה ויש הרגשה שלLOOP  או תחושה שהאימון תקוע. המאמן המסתייע בטכניקות אינטואיטיביות, חווייתיות, יצירתיות, לא-רציונליות, מתגבר על מצב כזה באמצעות עקיפת החשיבה הרציונלית ופעולת ההיגיון, או במילים אחרות באמצעות "טכניקה עוקפת שכל". טכניקות אלה הן מובנות ובהירות ואין כל צורך לנחש, לגשש, או לנסות דרכים פתלתלות. אימון המסתייע בטכניקות אינטואיטיביות הוא כל כך בהיר ומדויק שהוא יוצר תחושה של "קסם".
בנוסף על הפעלה יזומה של טכניקות אינטואיטיביות, האינטואיציה של המאמן במהלך שיחת האימון עשוייה לסייע לו לקלוט את המתאמן במדויק, בכל רגע של התהליך. לדוגמה, אם, כמאמן, אתה פתאום חווה אי-שקט, יש סיכוי טוב כי אי-השקט הנקלט אצלך, מקורו במתאמן שלך. אם המתאמן חרד או לחוץ אתה-עצמך עלול לחוש פתאום חרדה או לחץ. במצב כזה כדאי לבדוק עם המתאמן מה קורה אצלו, ולאחר תירגול מסוים תלמד לזהות אינטואיציה אודות הזולת בדייקנות ובאמינות. על מנת לא להיראות שרלטן, כדאי אולי לתרגל קודם על חברים.

סדנה בת יומיים לפיתוח האינטואיציה מתקיימת במרכז לאינטליגנציה אינטואיטיבית אחת לחודשיים ומקנה למשתתפים בטחון באינטואיציה שלהם וכלים נפלאים לכל החיים. אנו לומדים להקשיב לאינטואיציה, לבטוח בה, לפענח את המסרים העדינים, ואף לזמן אותה ברגעים קריטיים, כגון לפני קבלת החלטות חשובות.
* הסברים והדרכה לפיתוח האינטואיציה נמצאים בספרי "פתאם הבנתי – הדרך לאינטליגנציה אינטואיטיבית", הוצאת דיונון, 2004. 
> לינק אל תוכן הספר:  http://www.my-intuition.com/page9.html

בברכת אמת ואהבה,
 אסתי פישר-היים 

הוסף תגובה