בישול איור וודי – לא רק באוכל הודי – חלק א' מתוך שניים

בישול איור וודי – לא רק באוכל הודי

עברו קצת יותר משלושים יום בבית שעל הגבעה, ליד המקדש בגוקרנה שבהודו, עד שהבנתי שחתמתי קבע במקום הזה לפרק זמן לא ידוע. שלושים יום הייתי צריכה בשביל לנקות את האנרגיה הדחוסה, הלחוצה והבלתי מאוזנת שיצאה איתי מישראל, להיטען באנרגיה חדשה שהגיעה מן הים, העצים, האדמה ומאמא הודו עצמה. 
באחד הנדנודים האינסופיים על הערסל – שמתחתי במרפסת שמשקיפה לים – קלטתי שאם אני נשארת כאן למשך תקופה, לפחות אלמד משהו.
בעוד אני מאבקת את שידת הזיכרונות, אני נזכרת שלאיור וודה התוודעתי קצת לפני שיצאתי מישראל להודו. נטורופאת שביקרתי החליט להכיר לי בחור שגר בהודו כבר הרבה שנים –  "בחור טוב מאוד, יתאים לך" –  ומתעסק באיור וודה וביוגה למחייתו הנפשית. הכרנו. מההיכרות הזו הגעתי לגוקרנה והתחלתי לנבור במחילות הוודות השונות. מנסה להבין עוד קצת מכאן ועוד קצת מכאן. 
אחרי שלושים ומשהו ימים בגוקרנה, כשנלחץ הכפתור, החלטתי ללמוד בישול איור וודי. חיפשתי, בררתי, שאלתי ו..כלום. אין בקרנתקה  מקום מוסדר לבישול איור וודי. האמת, גם אחר כך בשיטוטי ברחבי הודו לא מצאתי שום קורס מובנה ומסודר לבישול איור וודי. בדרמסאלה – הקולג' הרב תחומי לכל מאן דבעי – מצאתי קורס לתזונה איור וודית. נרשמתי. בלימודים פגשתי ידע שהתיישב אצלי מיידית בשורה הראשונה שבאולם ההיגיון. כל שנותר לי אחרי הקורס הוא לקחת את רשימות המותר ואסור לכל דושה, להיכנס למטבח ולהתחיל לקרקש בסירים כדי להכין את האוכל שנכון לי לאכול.  הריחות התגנבו בחשאי מתחת לחריצים של הדלת והשמועה אודות הבישולים עשתה כנפיים. וכך, במקום לבשל רק אוכל שמתאים לקאפה, מצאתי את עצמי מחברת מתכונים גם לאנשי הוואטה והפיטה. 

לפני שאני חולקת איתכם את קופסת המרשמים שלי, שהתגבשה בהשראת ספרים ובישולים מארץ המאסאלה, אני חייבת להקדים כמה מילים על הבישול האיור וודי. 

האיור ודה מאמצת את האדם כמכלול: נפש, מוח  וגוף. לכל אחד מהחלקים השפעה על החלקים האחרים (מעין יחסי השפעה בגומלין). כאשר מבשלים על פי האיור ודה, הבישול מתחשב בהשפעת הארוחה על המוח כמו גם על הגוף. ההנחה היא שעם שמוח בהיר וגוף בריא יכול האדם לממש את התכלית של הנפש, נשמה.

אז מה צריך כדי להבריא את הגוף ולהבהיר את התודעה ? 

תשיגו לכם טבלה שממיינת את מיני המזונות לדושות השונות (Vatta, Pitta, Kapha), תאבחנו את הדושה שלכם (כן, קרוב לוודאי שתצטרכו בשביל זה רופא איורוודי או לפחות להכיר את המשתנים המבחינים בין הדושות) וקדימה – Mix and Match….מתחילים להקדיח בישולים. 

אם אי שם מורמת עכשיו גבה ותחושה של סלידה מאוכל הודי מתיישבת סביב הגרון, זה הזמן לתקן טעות בתפיסה. אפשר לבשל אוכל מערבי לחלוטין על בסיס התורה האיור וודית. נכון, ישנם הרבה מאוד תבלינים שנפוצים בבישול ההודי ומותאמים בבישול המסורתי להשפעות של המזון על הדושות השונות, אבל בה בעת אפשר להתאים את המזונות שיש בסביבתנו אל מי שאנחנו ועדיין להשיג את אותה המטרה – נפש בריאה בגוף בריא. אז הנה תפריט יומי לדוגמה:

תפריט יומי – מבוסס על תורת האיור וודה
                                                         
לארוחת בוקר מפנקת:
פנקייק
תה

לארוחת צהריים:
סלט בטטה וג'ינג'ר
סלט ירקות (Mix & Match)+ רוטב תפוזים ושומשום או רוטב שקדים ומלפפונים
אורז עם קוקוס ושומשום   או   קינואה וכוסברה
פרות טריים עם קרם קוקוס

לארוחת ערב:
מרק תירס טרי

ואם משהו מהתפריט הזה מעורר אצלכם את בלוטות הרוק ובא לכם להפשיל שרוולים ולבשל, תוכלו למצוא את פירוט המתכונים בחלק ב'. 

בתיאבון ולבריאות

הוסף תגובה