אומנות המיקס של הדיג'יי

פעמים רבות יצא לכם לראות דיג'יאים עובדים על עמדת הדיג'יי שלהם זזים מצד לצד, מסובבים כפתורים , מרימים ומורידים סליידים , ומשחקים עם הג'וגים . נשמע לכם מוכר כל הסיפור הזה? אני בטוח שאתם קצת מבולבלים מכל המושגים האלה , אבל אנסה בכתבה זאת להסביר מה זה בעצם אומנות המיקס של הדיג'יי ,כך שתבינו בדיוק מה הדיג'יי עושה בעמדה שלו. מוזיקה בנוייה לפי מבנה מסויים שחוזר על עצמו בכל פעם וכאשר זה קורה משהו משתנה במוזיקה. גודל המבנה הזה הוא 32 ומכיל בתוכו 32 ביטים , וביט הוא בעצם מכה אחת של KICK DRUM  .במוזיקת דאנס למשל  תוכלו לראות את המבנה בצורה זו , שימו לב שכל סוגריים מרובעים זה מבנה המכיל 32 ביטים , כאשר במבנה הראשון המוזיקה תהיה רק ביטים עם באס למשל, במבנה השני פתאום יחלו ניגונים של עוד כלי, במבנה השלישי יחלו עוד תוספות של כלי נוסף , וזה יכול להיות גם ירידה של כלים, תלוי באיזה חלק מרגש אנחנו בקטע המוסיקלי . קחו איזה שיר דאנס ושימו ברקע ותתחילו לספור לפי הביטים שאתם שומעים עד שתגיעו ל-32 ביטים ותראו שאז משתנה משהו במוזיקה כמו במבנה הבא :

1.[בום,בום,בום,בום,בום…..בום] 2.[בום+באס,בום+באס,בום+באס…..בום+באס] .

עכשיו שהבנתם שכל 32 ביט משתנה משהו במוזיקה אתם מבינים בטח שאפשר לצפות אחרי 32 ביט שיגיע או בית או פזמון או קטע סולו וכעת אפשר לעבור לציוד הדיג'יי .בעמדת הדיג'יי קיימים שני קומפקט דיסקים, מיקסר וכמובן דיסקים . קומפקט דיסק של דיג'יי הוא מכשיר שחוץ מיכולתו להשמיע מוזיקה מכיל פלטה עגולה מעליו בשם ג'וג (JOG) שברגע שמסובבים אותו השיר יכול לקבל דחיפה או קדימה או אחורה , וסלייד (כפתור שאפשר להניע למטה ולמעלה) שקובע את מהירות השיר .המיקסר הוא מכשיר שאליו מחוברים שני הקומפקט דיסקים המיוחדים האלה , ומכיל סליידים המאפשרים להשמיע אחד או כמה קומפקטים ביחד , וכפתורים סיבוביים המאפשרים לבצע סינון תדרים (הורדת באסים, מידים ,טרבל)  לכל קומפקט דיסק מתנגן . חיבור של סאונד של כמה קומפקט דיסקים ביחד למערכת שמע נקרא מיקס, מיקס הוא ערבוב שמע בין שירים ויש לבצע אותו בצורה מושלמת כאשר מבצעים את העבודה . הדיג'יי מחזיק אוזניות המחוברות למיקסר ושם אותן על אוזן אחת , בה הוא שומע את השיר הבא שהוא הולך למקסס ובאוזן השנייה הוא שומע את השיר שמתנגן ברקע . כעת צריך הדיג'יי לעשות כמה פעולות מהירות ובריכוז מלא .

הוא מקשיב לשיר המתנגן ברקע ומחכה שיתחילו 32 ביט חדשים וברגע שזה קורה הוא לוחץ PLAY על הקומפקט דיסק השני .מה שקורה ברגע זה שהוא שומע באוזניות באוזן אחת שיר אחד, ובאוזן השנייה שיר שני ושניהם מתחילים מאותו מיקום , אבל לאט לאט שיר אחד מאחר בזמן ונשמע איטי יותר או מהיר יותר יחסית לשיר השני . הדיג'יי צריך לעשות תיקון מהיר בעזרת ה-JOG ולתת דחיפה לשיר או משיכה לשיר כדי שיהיה בדיוק על השיר השני , וגם לתקן את מהירות השיר עם הסלייד מהירות בצד הקומפקט דיסק . פעולות אלה נמשכות כ-10 עד 30 שניות , תלוי במיומנות הדיג'יי והתוצאה הסופית היא ששני השירים כמעט באותו קצב מסונכרן (כמעט כדי שנדע לאיזה כיוון לתקן בזמן המיקס) וזאת נקראת התאמת קצב בין שירים .

לאחר שהתאים הדיג'יי את הקצב בין השירים הוא מחכה שיגיע הפזמון של השיר שמושמע ברקע וברגע שזה קורה הוא לוחץ PLAY על השיר שהוא הולך למקסס ומוריד לו את תדר הבאס שלו. לאחר מכן הוא מרים את הסלייד לאט לאט בהדרגה כדי ששני השירים ישמעו ברקע ביחד וממשיך לתקן עם ה-JOG כדי למנוע יציאה מסנכרון בין השירים . באותו זמן הוא מוריד את תדר הבאס של השיר שהושמע עד עכשיו ומעלה את תדר הבאס של השיר שהכניס והכל בהדרגה . התוצאה היא ששומעים את שני השירים ברקע בצורה נעימה לאוזן . ברגע זה צריך להוריד בהדרגה את השיר שהיה ברקע עד עכשיו ולהשאיר רק את השיר 
החדש ברקע . כאן תמה עבודת המקסוס של שיר אחד והדיג'יי יכול לחפש כבר שיר חדש ולבצע את אותן פעולות כדי למקסס אותו מחדש .

אז כמו שראיתם, אומנות המיקס של הדיג'יי היא אומנות הדורשת הבנה של יסודות המוזיקה,ריכוז, מהירות ויצירתיות כדי להביא לאוזניכם מוסיקה ללא מעצורים הנמשכת בצורה חלקה.

 

הוסף תגובה