איך אימון אישי או אימון עסקי יכולים ליצור מוטיבציה בקלות ובפשטות, בבית ובעבודה?

איך תוכלו ליצור מוטיבציה בקרב הסובבים אתכם, משפחה, עבודה, חברים. אחד הדברים שתהליכי אימון אישי או אימון עסקי מאפשרים למואמנים זה ללמוד כיצד ליצור מוטיבציה, או הנעה לפעולה, אצל המתאמן ואצל הסובבים אותו. 

במאמר זה אראה לכם כלי מאוד פשוט אך מאוד עוצמתי. היכולת שלכם להפנים אותו תחולל קסמים בחייכם. הכלי הזה נקרא הוקרה. כלי מדהים בפשטותו ויעילותו.

המיומנות הזו של הוקרה, היא אחד הנושאים המרכזיים שאני עוסק בהם בתהליכי אימון עסקי והדרכות של פיתוח מנהלים. 

כדאי להגדיר מה זאת הוקרה? זו היכולת שלכם לומר משהו טוב על האדם שממול בהתיחס למשהו שהוא עשה: אתה מקסים, אתה מתחשב, אתה טוב, אתה אמיץ, אתה מקצועי. שימו לב, האמירה השכיחה לעיתים "כל הכבוד" לא עומדת בהגדרה ואם אתם מרבים להשתמש בה, ממליץ להחליף.  

 אבל נתחיל דווקא בדוגמה הפוכה. נניח שבמקום העבודה שלכם יש בוס כזה שכל הזמן מקטר עליכם. שום דבר לא מספיק טוב לא. זה נשמע בערך כך: "זה כל מה שהספקת היום?! איזו מן עבודה זו?! הבת הקטנה שלי עושה את זה טוב יותר! זה כל כך קטן ועלוב מה שעשית! זה לא מספיק טוב/איכותי/מקצועי".

 מה דעתכם על בוס כזה? האם זה מעורר אצלכם מוטיבציה להשקיע יותר, לחשוב יותר, להיות יצירתי, להעיז, להוביל, לחשוב בגדול, לתרום? אני מניח שלא.

 

עכשיו מה דעתכם על הבוס הבא. מקבל את פניכם בחיוך בבוקר: "מקסימה החולצה שלך. מאוד אהבתי את מה שעשית אתמול בענין X. אתה יסודי, מקצועי, מעמיק. יש שם משהו מסויים שאני חושב שאפשר להפיק ממנו יותר, בוא נחשוב עליו יחד. זה מאוד נעים ה'בוקר טוב' שלך כל בוקר. איזה מקסים שחשבת על זה, אתה פשוט נהדר/ענק". איך זה בתור בוס? נכון שזה מעורר מוטיבציה לעשות, לתרום, לחשוב גדול, להעיז, להוביל? בוודאי.

אצל מי מהם הייתם מעדיפים לעבוד? אני מניח שאצל השני. עכשיו, מה אם לא מדובר בשני בוסים, אלא בשתי גישות שונות לחיים. כלפי הסובבים אותך. איזה משני הבוסים הוא הדומיננטי אצלכם? אם האנשים סביבכם סובבים עגמומיים, הולכים על קצות האצבעות, שוקלים מילים, ומפגינים 'ראש קטן', אולי זה בגלל שהם רואים בכם את הבוס הראשון?!

רוצים מוטיבציה אצל הסובבים אתכם? זה כל כך פשוט. כל שנדרש הוא חיוך והוקרה. פשוט ואפקטיבי. ניתן ליישום במיידי. כן, גם אם בהתחלה זה ממש מלאכותי וצריך לחפש הוקרה מתחת לאדמה. תמצאו משהו טוב לומר לילד, לעובד, לבן בת זוג, לחבר. נסו זאת עכשיו.

רוצים מוטיבציה אצלכם? אם אתם סובבים עגמומיים, מפגינים ראש קטן ופוחדים, אולי אתם מפעילים עליכם את גישת הבוס הראשון? מלקים עצמכם כל הזמן, שום דבר לא מספיק טוב? ביקורתיים ושיפוטיים כל הזמן כלפיכם? מה דעתכם לשחרר, לשנות גישה כלפי עצמכם? עכשיו!

בתהליכי אימון עסקי שאני מקיים לפיתוח מנהלים אני נדהם בכל פעם מחדש משני דברים. הראשון, עד כמה זה מאתגר לאנשים ללמוד להוקיר! הקושי נובע מכך שכדי שאדם יהיה מסוגל להוקיר אחרים, עליו ראשית ללמוד להוקיר את עצמו. יכולתו של אדם ללמוד להוקיר אותו, יוצרת פריצת דרך.

הדבר השני שמפעים אותי בכל פעם מחדש הוא האפקט האדיר שיש לכלי הפשוט הזה בכל הנוגע ליצירת מוטיבציה. שום מתנה, ושום תוספת כספית לא תשווה להוקרה כנה ואמיתית. זה משול לדלק סילוני בכל הנוגע למוטיבציה של עובד ליזום ולהשקיע.

רשמו לעצמכם משהו שעשיתם היום/אתמול וחפשו משהו טוב לומר עליכם בהקשר הזה. כן, גם אם בהתחלה זה מלאכותי וגם אם הדבר היחיד שעשיתם היום היה סנדביץ' לילד לבית הספר.

ובקשר לסנדביץ' שהכנתם, אז תדעו לך שאתם אוהבים, איכפתים. אתם מקסימים!  

בהוקרה והערכה

הוסף תגובה