אימון אישי – תהליך קבלת החלטות

תהליך קבלת החלטות הוא תהליך מורכב המערב היבטים הגיוניים ורגשיים שאנשים פרטים ומנהלים מתקשים בו. יחד עם זאת, באמצעות כלים שונים ובין השאר כלי אימון אישי, ניתן להרגיל את עצמנו לאמץ מודל החלטות שנכון עבורנו. תוצאות של תהליך כזה הוא שיפור ביצועים אישים ועסקיים של מקבל ההחלטה.

תהליך קבלת החלטות – חסמים ופחדים

אנשים רבים מגיעים לתהליכי יעוץ כגון אימון אישי כשאר הם מרגישים תקיעות. אחד הדברים שעולים מפגישות אימון היא שהתקיעות היא תוצאה של הימנעות מ-קבלת החלטות. מפגישות עם מנהלים בתהליכי אימון עסקי ואנשים פרטים עולות 3 סיבות מרכזיות: 

פחד מלקיחת אחריות
המקום של קבלת החלטות דורש מאיתנו לעשות בחירה. פועל יוצא מכך הוא שעלינו לקחת אחריות על הבחירה ואולי לשלם מחיר על כך. זהו מקום שאינו תמיד נוח עבורנו ובאופן טבעי, כשלא נוח אנו בורחים.האפשרות האחרת היא לא לקבל החלטה ולשקוע ברחמים עצמיים. בתהליך של אימון אישי אנו לומדים לשהות באי נוחות , להתמודד עם הרגשה זו ולהבין שהדרך לתוצאה אינה תמיד קלה ונוחה. 

פחד מכישלון
קבלת החלטות דורשת מאתנו לפעמים לקחת סיכונים ולוותר על המקום הבטוח בו אנו נמצאים. על כן , לא מעט אנשים מוותרים על הרצונות שלהם כיון שאין להם תעודת ביטוח על ההצלחות . התוצאה של הימנעות מקבלת החלטה שכזו היא השארות במקום והרחקת התוצאות הרצויות עבורנו. 

ריצוי הסביבה
כאשר עלינו לקבל החלטה שאנו חשים שעלולה להתנגש עם ציפיות של אחרים מאתנו, אנו לא מקשיבים לצרכים שלנו ולדיבור הפנימי שלנו ומנהלים תהליכי קבלת החלטות על פי מה שמצופה מאתנו , אך לא בהכרח על פי מה שגורם לנו אושר. באמצעות תהליך של אימון אישי אנו לומדים להקשיב לעצמנו ולדעת לקבל החלטה נכונה עבורנו.

קבלת החלטות – התנהגויות מעכבות

ההחלטה לא להחליט
בתהליך של אימון עסקי ויעוץ ארגוני , אני נתקלת לא אחת בהחלטות שכבר יש הסכמה של ממונים לקבל אותן, אך עדיין המנהל נמנע מלקבל את ההחלטה ,כיון בתוכו חשש עדיין מקנן , ואז הארגון נכנס לשיתוק כיון שההחלטה היא להקפיא מהלכים נדרשים בארגון. 

היוועצות כאסטרטגיה לתהליך קבלת החלטות
אנשים רבים מקבלים החלטה שאינה כשורה לעניין עצמו ,אלא החלטה להסתייע ביועצים ,ולא תמיד יועצים מתאימים לנושא. תהליכי אימון אישי ותהליכי אימון עסקי מסייעים לפרט לאתר באלו נקודות הוא יכול לסמוך על עצמו, ליטול סיכון ולקבל החלטה אופרטיבית מעשית ואל רק "נראה מה היועץ יגיד". 

דחיית החלטה
לא אחת אנשים מחליטים לא להחליט,כיון שהם ממתינים שיהיה להם את כל הידע הנדרש. התוצאה היא קיבעון ,והליכה אחורה במקום קדימה בתהליך קבלת החלטות.

תהליך קבלת החלטות נכון – עקרונות מנחים

עקרון הבהירות
כאשר אנו רואים שאנו מתקשים בתהליך קבלת החלטות, כדאי שנשאל את עצמנו –מה עדיין לא ברור לנו שמעכב אותנו מלקבל החלטה. 

עקרון המהירות
נפוליון היל בספרו חשוב והתעשראור –עם 2006 לאחר שחקר 25000 אנשים מצליחים בעולם ,מצא שמה שמאפיין אנשים מצליחים היא דרך קבלת החלטות שלהם. אנשים מצליחים מקבלים החלטות ומהר ומשנים אותם לאט. על כן , הדפוס של התמהמהות בתהליך קבלת החלטות ואז לשנותן מהר מסתמן כדפוס שגוי שאינו מקדם אותנו לעבר תוצאות רצויות. 

עקרון ההקשבה
קבלת החלטות היא תהליך שדורש הקשבה לדיבור הפנימי-לאינטואיציה שלנו, שמסמנת לנו מהם הצרכים והרצונות שלנו. כמובן שעלינו להסתייע בשילוב של החלטות ראציונליות והקשבה לצרכים שלנו. 

הקשבה לאחר
לאחר שביצענו את הצעדים המצוינים לעיל, ועדיין אנו חשים שאנו לא בשלים לקחת החלטה, אז מומלץ להסתייע בגורם חיצוני כגון מאמן אישי. מחקרים רבים כיום בודקים את מידת היעילות של הסתייעות מנהלים למשל במאמן עסקי. עתון כלכליסט מתאריך 5.7.09 מביא מחקר שבו תומכים גם נתונים כלכליים שעלו ממחקר בינלאומי חדש שסיימה בימים אלה הפדרציה הבינלאומית לאימון, ICF. אלה מראים כי ממוצע החזר ההשקעה הכספית ROI – Return on Investment לחברה ששילמה בעבור שירותי אימון עסקי הוא 700 מחקר אחר הוא של ICF ו־Pricewaterhouse Cooper, המראה עלייה של 88>

הוסף תגובה