אנדרטאות – הנצחה בראי הזמן

מהי אנדרטה? 
אנדרטה משתייכת לקטגוריית הפסלים הסביבתיים ומהווה מיצג או מבנה המוצב בדרך כלל במרחב פתוח, במטרה להנציח אישים ואירועים היסטוריים חשובים.

האנדרטאות מוצבות לרוב במקומות בולטים כדי מחד לבודד אותן משאר הסביבה ומאידך לתת לה מעמד רם יותר
על גבעות, הרים, מקומות מוגבהים. בדרך כלל האנדרטה מוצבת במקום בו התרחש האירוע אותו היא אמורה להנציח כדי להעצים את החיבור הסביבתי בין השניים. 

בעת העתיקה האנדרטאות היו רק על תקן מיצג אלא בעלי מסר המדגיש את עוצמת השלטון ויכולותיו הבלתי מוגבלות ולכן הם גם פוסלו בקנה מידה מונומנטלי (גבוה מקומת אדם) ומוקמו בנקודה הכי מרכזית בעיר, קרוב לשלטון. 

ניתן למצוא מגוון דוגמאות בולטות לאנדרטאות בעת העתיקה כגון שערי ניצחון (שער טיטוס) ועמודי ניצחון (עמוד טריאנוס). דוגמה מודרנית לפסלים פיגורטיביים ותלת מימדיים המהווים אנדרטאות לביסוס השלטון ולהצגת רעיון מופשט היא פסל החירות המוצב בניו יורק. בארץ ניתן למצוא אנדרטאות רבות אשר הוקמו במטרה להנציח את זכרם של חללי צה"ל. מלבד ביסוס השלטון והנצחת אישים חשובים, מטרתן של האנדרטאות היא גם להעביר רעיון מופשט שמזוהה עם העם או השלטון שבתוכו היא מוצבת, ולהוות כמיצג המחבר קולקטיבית את כל או רוב הפרטים בתוך אותו לאום או אומה. 

כמו כל פסל סביבתי אחר, גם האנדרטות מתבססות על חומרים חזקים ועמידים במיוחד על מנת שתוכלנה להתמודד עם תנאי האקלים השונים (גשם, סערות, שמש יוקדת), כך שגם הדורות הבאים יוכלו ליהנות מיופיין ומהעקרונות והאישים שאותם הן מייצגות – מתכת, אבן, סלעים וכדומה.
קיימות אנדרטאות רבות אשר ניצבות כבר עשרות שנים באותו מקום, ושומרות על אדרת הכבוד הראויה להן, ללא כל בלאי ונזק מצד גומרי מזג האוויר השונים.

הנזק הרב ביותר שיכול להיגרם לאנדרטאות הוא מבני האדם, זאת על ידי ונדליזם, השחתת רכוש ציבורי, פגיעה מכוונת במטרה להביע עמדה פוליטית כלשהי ועוד…
אנדרטה שמורה, אשר בני אדם ובעלי חיים לא יכולים לגשת אליה ללא השגחה, תישאר באותו מצב זמן רב יותר, משום שהיא חשופה לפגעי האקלים בלבד, בשונה מאנדרטה ציבורית, שכל אחד יכול לפגוע בה.

הוסף תגובה